Vy dáte dárek, my dáme dárek, spokojeni budou tři
EDITORIAL
Milí čtenáři, mám nápad, který může udělat radost hned několika lidem, minimálně nám, Vám, a ještě někomu třetímu.
Už více než čtyři roky pro Vás s kolegy připravujeme Echo24, Týdeník Echo a EchoPrime a nebudu nic zastírat, pro holou existenci médií nebyla složitější doba než tato digitální éra.
Tak jako se změnila řada věcí v politice, cestování, nakupování, vzdělávání, změnila digitalizace i média. Zmizela inzerce, přesněji změnila se cena, za kterou se prodá, protože ji převálcoval a drtivou většinu spolkl hlavně Facebook a Google. Samozřejmě nemá cenu plakat, a kdo chce přežít, musí se adaptovat na nové podmínky.
A my jsme se přizpůsobili. Echo vyrábíme v bytě, na přípravě vydání se podílí mnohem méně lidí, než kdy bylo zvykem, o zázemí, které jsme měli v předchozích redakcích, se nám může jen zdát. Ale nestěžujeme si. Práci máme rádi a těší nás, pokud ji Vy, čtenáři, oceníte.
A teď k věci. Echo nepracuje se ziskem. Každý rok vytváříme ztrátu, i když rok od roku nižší, a abychom se dostali na vyrovnaný rozpočet, potřebujeme dalších 2000 předplatitelů. A to mi připadá jako dosažitelný cíl, protože už teď máme zhruba 11 000 čtenářů, kteří si kupují Týdeník Echo, EchoPrime nebo komentáře na Echo24.
Většinou nám jsou věrní, zdá se, že jsou i spokojení, protože obnova předplatného se blíží 90 procentům. Jedenáct tisíc lidí, kteří jsou ochotni platit za náročné, nekonformní, ale poctivé médium – to není málo. Na svoji nezávislost také doplácíme, protože jsme nikdy nedostali žádný grant nebo veřejnou podporu, vždy to bylo něčím podmíněno – chtěli nás různě ohnout. Ale nechceme to vzdát, už jen kvůli těm 11 tisícům platících čtenářů.
Nemáme peníze na velkou ani střední reklamní kampaň, žijeme skromně a celý provoz Echa – tedy 22 lidí včetně stálých spolupracovníků, nájem, tisk Týdeníku, vývoj a údržba redakčních systémů, údržba serverů, které musí ustát i 1,4 milionu čtenářů měsíčně, připojení k internetu – stojí lehce přes 30 milionů ročně. To je rozpočet malé firmy, ale málokterá takto malá firma má společenský zásah a význam jako Echo.
A proto se obracím na Vás, naše čtenáře. Vy tušíte, proč je Echo užitečné, a nejlepší reklamní kampaň je doporučení spokojeného zákazníka, a proto Vám navrhuji, abyste pořídili roční předplatné Týdeníku Echo nebo EchoPrime jako dárek někomu, kdo to ocení a komu tím uděláte radost. Radost uděláte i nám a zároveň tím vyřešíte problém nákupu vánočních dárků. My Vám pošleme krásný certifikát na výstavním papíře v atraktivním kartonovém pouzdru.
A abyste z toho měli něco i Vy sami, pošleme Vám jednu ze tří knih, které jsme letos vydali. Mně to připadá jako zajímavý nápad a věřím, že v něm najdete kouzlo, které tolik potřebujeme, i Vy.
Předplatné s dárkem si můžete pořídit zde.