Taxíky nebudou muset mít taxametr. Odpadne i místopis, schválila to vláda

Změny se dotknou desetitisíců řidičů

Taxíky nebudou muset mít taxametr. Odpadne i místopis, schválila to vládaNOVÉ
Ilustrační foto Foto:

Shutterstock

1
Domov
Echo24
Sdílet:

Vozidla taxislužeb již zřejmě nebudou muset být vybavená taxametrem a střešní svítilnou. Řidiči navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Navrhuje to novela zákona o silniční dopravě, kterou ve středu schválila vláda. Úřad vlády o tom informoval na twitteru. Normu musí ještě schválit Parlament a podepsat prezident.

Stát chce změnou zákona umožnit větší využití moderních technologií v taxislužbě a zároveň vyrovnat podmínky pro klasické taxislužby a alternativní přepravce. Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Podle něj nebyly při sestavování novely zapracovány jejich připomínky a návrh vyvolá chaos.

„Chceme, aby obě skupiny měly podobné podmínky. Výsledkem by měly být cenově dostupnější taxislužby,“ uvedl na tiskové konferenci po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Změny se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes 8000 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify.

Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči společností Uber nebo Taxify. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a sníží se tak zátěž podnikatelů.

Další novinkou je částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset nově být všechna vozidla provozující taxislužbu označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici.

Použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou se již nyní nevyžaduje v případech, kdy je přeprava domluvená na základě písemné smlouvy a je předem domluvená její cena.

Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu, absolvování zkoušek obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Úřady budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče.

Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady.

TOP 09 souhlasí, taxikáři jsou proti

Vládní návrh kvituje místopředsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. „Na jedné straně sníží administrativu pro provozovatele taxislužeb, na druhé straně vytváří rozumná pravidla pro alternativní přepravce. Vítám především zrušení povinnosti vykonávat zkoušky ze znalosti místopisu a že města nebudou moci rozhodovat například o tom, jakou barvu má mít auto přepravce. To jsou změny, které TOP 09 navrhuje dlouhodobě a nyní byly vládou konečně zohledněny. I díky našim změnám budou přepravní služby dostupnější a zákazník bude mít širší výběr,“ uvedla poslankyně opoziční TOP 09.

Sdružení českých taxikářů se ale návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři v Praze několikrát protestovali proti alternativním přepravcům.

Výhrady má ovšem i Taxify, podle níž je problémem především navrhovaná zodpovědnost platformy za to, že službu bude poskytovat řidič se všemi oprávněními. Podle firmy není možné v reálném čase ohlídat, že zaregistrovaný řidič používající aplikaci nepředá vozidlo i telefon někomu jinému.

Podle taxikářů Uber a Taxify porušují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence, a navíc nemusí splňovat stejné podmínky jako provozovatelé klasických taxislužeb.

Některé pražské taxikáře provázela špatná pověst za účtování přemrštěných částek zejména zahraničním turistům. Podle zástupců taxikářů se to týká zlomku řidičů. Úředníci magistrátu pravidelně pořádají kontroly jak taxikářů, tak řidičů Uberu.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Soud zakázal Taxify v Praze. Nesmí jezdit, dokud nebude dodržovat podmínky

Taxikáři protestují proti Uberu, místo blokování dopravy tentokrát pochodují

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články