Česká hra stála mnohonásobně víc než české filmy. Teď chce dobýt svět
Ambiciozní česká hra
Stejně jako mají světy filmů a hudby své dlouho očekávané projekty, vycházejí ambiciozní tituly také v herní branži. Jeden takový v úterý na trh uvádí české vývojářské studio Warhorse, v němž působí autoři kultovní videohry Mafia. Vydání středověké hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance je největší domácí herní událostí tohoto desetiletí. Jeho vývoj si vyžádal více peněz než produkce nejdražších českých filmů. V předprodejích vzbuzuje velký zájem. Titul má rovněž potenciál stát se pro české i zahraniční hráče dobrým zdrojem informací o době před husitskými válkami.
Kingdom Come: Deliverance je realistickou hrou na hrdiny zasazenou do Čech roku 1403, kdy Zikmund Lucemburský unesl svého bratra a krále Václava IV. a pokusil se ujmout vlády nad českými zeměmi. Nabízí detailní otevřený svět vymodelovaný s důrazem na historickou věrnost a akurátnost. Hráč se v ní ujímá role syna kováře Jindřicha, jemuž žoldáci vyvraždili rodinu. Hlavní náplní hry bude prožívání příběhu, průzkum prostředí se vší nabízenou volností a náročné souboje.
Titul je svým rozsahem značně náročný na vývoj, což se podepsalo na posunutém termínu vydání. Autoři projekt ohlásili již v roce 2014 s tím, že vyjde do konce následujícího roku. Na trh se však dostává až nyní. Tvůrci v mezidobí vydávali zkušební, nedokončené verze k vyzkoušení, komunikovali s hráči a zapracovávali nápady získané ze zpětné odezvy. V průběhu času si dokázali získat pozornost široké hráčské základny.
„Kingdom Come sází především na historickou přesnost, krásné vizuální podání a skoro až filmové scény. Zatímco české hráče osloví hlavně možnost výletu do naší historie, ty zahraniční absence fantasy prvků a silný důraz na realističnost, což je u her tohoto typu vzácné,“ popsal pro Echo24 kouzlo hry šéfredaktor serveru Games.cz Aleš Smutný.
Že Kingdom Come patří mezi tituly, o něž hráči v současné době skutečně jeví značný zájem, potvrzují i údaje největšího digitálního distributora s hrami, platformy Steam. Šéfdesignér projektu Daniel Vávra, který stojí i za prvními dvěma díly gangsterky Mafia, se v neděli na Twitteru pochlubil, že hra je momentálně na Steamu druhou nejprodávanější. V pondělí už v žebříčku držela první místo.
😍😍😍😍😍 pic.twitter.com/dmZ3jeIfy0
— Daniel Vávra ⚔ (@DanielVavra) 11. února 2018
V souvislosti s velkou pozorností, jež se titulu věnuje, chystá tuzemský distributor hry několik doprovodných akcí. V pobočce prodejce JRC na pražském Chodově se v den vydání s fanoušky setká sám Daniel Vávra. „Bude podepisovat krabice s titulem, plakáty nebo speciální kartičky. Přítomní budou také rytíři, se kterými se budou moct zájemci vyfotit,“ sdělila serveru iHNED.cz mluvčí obchodu JRC Barbara Hacsi.
Bude to finanční úspěch?
Herní novináři i tvůrci samotní poukazují na skutečnost, že Kingdom Come se vymyká klasickému pojetí české hry. Narostly její ambice i rozpočet, a to na závratnou částku. Aby se vyplatila, prodeje budou muset atakovat statisícové řády. Generální ředitel Warhorse Studios Martin Frývaldský upozorňuje, že zatímco natáčení velkých českých filmů stojí dnes 40 až 60 milionů korun, vývoj Kingdom Come spolykal daleko více financí. „Tmavomodrý svět stál 230 milionů korun. Vývoj takové hry, jako je ta naše, vyžaduje stovky milionů korun,“ prozradil v rozhovoru pro herní kanál Vortex.
Podobně hovoří i Smutný z Games.cz. „Otázkou zůstává, jak je cílová skupina početná, aby se vývoj Kingdom Come zaplatil. Na tuzemské poměry jde o nákladný projekt, od kterého se celosvětově očekávají prodeje ve statisícových řádech. Jakkoli se totiž může zdát, že je Kingdom Come největší událost tuzemské herní produkce za posledních 10 let, z celosvětového pohledu, který je podstatný, jde o jednu z mnoha právě vycházejících her,“ prohlásil.
České obchody ale zatím ukazují, že je o titul zájem. Dle zjištění iHNED.cz hlásí e-shopy jako Alza.cz, JRC nebo CZC každý kolem tisíce předobjednaných kopií. První dodávku v počtu několika tisíc kusů už kompletně vyprodal i obchod Xzone.cz. Pro Echo24 to potvrdil jeho majitel Martin Schovanec. „Co se týče první várky, ta je pryč nebo předprodaná. Objednávek už je víc, než máme skladem,“ řekl. Z pultů už zmizely i speciální sběratelské edice. Další várku obchod očekává v nadcházejících týdnech.
Vývoj s bohatou historií
Pozoruhodný příběh studia Warhorse začal v roce 2011, kdy se sešli Daniel Vávra coby nejznámější český herní vývojář a autor kultovního titulu Mafia a Martin Klíma. Se svým konceptem realistického titulu z Čech počátku 15. století obcházeli řadu vydavatelů, ale žádný z nich projekt nepodpořil. Obávali se nezájmu ze strany hráčů.
Později se většinovým majitelem (70 procent) a hlavním investorem stal Zdeněk Bakala, projektu ale dal podmínku: tvůrci museli vybrat od fanoušků 300 tisíc liber a dokázat, že je o hru zájem. Ke konci ledna 2014 proto Warhorse umístili Kingdom Come na crowdfundingový server Kickstarter. Česká hra vybrala požadovanou částku za prvních 36 hodin kampaně a k 20. únoru, kdy výběr končil, se na jejím účtu sešlo 1 106 371 liber (téměř 40 milionů korun).