VW Golf: Představa evropské rodinky a velmi příjemný společník

VW GOLF VARIANT TDI

VW Golf: Představa evropské rodinky a velmi příjemný společník
VW Golf netřeba připomínat, pro mnohé je měřítkem. Foto: Volkswagen
Auto

VW Golf netřeba připomínat, pro mnohé je měřítkem. Aktuální, 8. generace přichází ve dvou karosářských verzích, přičemž tou praktičtější je kombi.

Pětidveřový model s kufrem figuruje v nabídce Volkswagenu od roku 1992. Od té doby zaujal přes tři miliony zákazníků a i přes určité spekulace se praktická verze ukázala i v nejnovějším provedení. Pod názvem Variant byl představen vůz, který designově trochu odkazuje na větší Passat, ale jinak je docela hezky rozeznatelný a proporčně vyvážený. Proti běžnému Golfu má kombi o 66 mm delší rozvor (s hodnotou 2686 mm se tak dostalo na úroveň Seatu Leon a Škody Octavia), s celkovou délkou 4633 mm je o docela důležitých 349 mm delší než hatchback.

Foto: Foto: Volkswagen.

V interiéru je to znát zejména na zadních sedadlech, kde i s výškou 180 cm máte spoustu místa nad hlavou. Cestování vzadu je v delším kombi o poznání příjemnější než v hatchbacku. Delší karoserie měla vliv i na velikost zavazadlového prostoru, který nyní nabízí 611 až 1642 litrů. Netřeba připomínat, že prostor je skvěle využitelný, nabízí pravidelné tvary i chytré detaily, například dvoupolohovou krycí roletku (standard).

Proti předchůdci se výrazně zlepšila sériová výbava. Na palubě nyní pracuje řada systémů, jako třeba držení v pruzích (nutné vypínat), automatické nouzové brždění (ruší jen výjimečně) nebo systém prediktivně monitorující pohyb chodců. Novinkou je také digitální palubní štít a celá paleta služeb konektivity. Systém byl v našem případě docela slušně funkční, jen trochu pomalejší, s občasným zásekem. Trochu orientace vyžadují multifunkční tlačítka na pěkném volantu, v případě klimatizace a dalších prvků bychom ocenili tradiční ovladače (stejně se k nim automobilky zase vrátí). Uvnitř vozu jsou sériově dvě USB-C, klasické „velké“ USB chybí.

Foto: Volkswagen.

Součástí standardní výbavy jsou i LED světla vpředu a vzadu, ta lze jen pochválit, v noci fungují velmi dobře. Ostatně i první jízdní dojmy jsou pozitivní. Delší kombi je velmi stabilní a krásně proplouvá silnicí. Řízení je sice trochu necitlivé, zato rychlé a přesné, přispívající k sebejistému pocitu.

Foto: Foto: Volkswagen.

Pod kapotou Golfu Variant lze mít různé motory – od benzinových jednotek přes hybridy, verze na zemní plyn a taktéž klasiku v podobě vznětového čtyřválce TDI. Ten je nabízen ve dvou verzích, slabší má 115 k, silnější plných 150 koní. Pro rodinné kombi nižší střední třídy je naprosto dostatečný. Je dobře odhlučněný, chová se podle očekávání, díky řadě pokročilých systémů reaguje slušně už v nízkých otáčkách. Obecně je to zážitek, který zná v Česku snad každý. Nástup točivého momentu 360 Nm již v 1800 otáčkách znamená citelné zrychlování (0–100 km/h za slušných 8,9 s, maximální rychlost 223 km/h). Jediný trošku rušivý zvuk se ozývá po opětovném nastartování systému start/stop. TDI je konečně i velmi slušně sladěno s převodovkou DSG. Celek si rozumí bez problémů. I tak bychom ale raději sáhli po šestistupňovém manuálu, ušetřili nemalých 60 000 Kč příplatku a měli v ruce normální řadičku.

Motor TDI je úsporný. Při běžném ježdění se jeho spotřeba pohybuje kolem 5,5 až 6 litrů na 100 km, a pokud se řidič nechá trochu unést a třeba na okreskách do kopce ždímá z povedeného kombi celý potenciál, dostane se zhruba na 7 až 7,5 litru. Výhodou je fakt, že nepotřebujete sportovnější výbavu R-Line, protože dobrá sportovní sedadla vás podrží i ve výbavě Style a zvenku vám zůstanou chromované ozdoby a celkově decentní styl.

Foto: Foto: Volkswagen.

Ve finále byl Golf Variant TDI velmi příjemný společník. Prostorný, se slušným podvozkem, řízením, motorem a nakonec i převodovkou. Pokud si pospíšíte, můžete ho mít v akci „dlouhý za cenu krátkého“ anebo využít řadu výhod, jimiž importér aktuálně podporuje prodej. Doporučujeme výbavu Style od 664 900 Kč. Jestli vyberete TDI, TSI, nebo dokonce něco alternativnějšího, už je na vás – do Variantu se hodí jak nafta, tak benzin. Ty nejnáročnější uspokojí vrcholná verze Alltrack.

Plusy: Motor, jízdní vlastnosti, prostorný a kvalitní interiér.

Minusy: Nutnost vypínat některé systémy, infotainment občas zlobí.

Foto: Týdeník Echo