Auto zachráncem. Samo zahájí hovor s linkou 112

Důmyslný systém v autě

Auto zachráncem. Samo zahájí hovor s linkou 112SPECIÁL AUTO A INTERNET 1
Echo Auto a Internet
Týdeník ECHO
Sdílet:

Jak funguje systém eCall? Jeho princip je v zásadě jednoduchý. Jakmile auto vyhodnotí, že došlo k havárii (vystřelily airbagy apod.), samo zahájí hovor s nouzovou linkou 112 a jednotkám integrovaného záchranného systému odešle i údaje o vozidle, které jsou nutné pro účinné a rychlé poskytnutí první pomoci (polohu, obsazenost atd.).

Zapotřebí k tomu je speciální jednotka v autě (nové vozy jako Škoda Kodiaq ji již dnes mají standardně) a to, aby byla na příjem dat připravena i střediska linky 112. Právě připravenost infrastruktury a mobilních sítí je důvodem, proč došlo před nastavením pevného termínu zavedení systému k řadě odkladů.

Původní myšlenka panevropského systému nouzového volání byla totiž prezentována již v roce 1999, až v dubnu 2015 Evropský parlament ale nastavil datum, které už se podle všeho posouvat nebude. Povinnost pro všechny nové vozy na trhu platí od 31. března 2018, ještě o půl roku dříve (tj. k 1. říjnu 2017) musí být na eCall připraveni záchranáři. Jejich ústředny totiž budou muset rozlišit eCall od klasického hovoru a umět přečíst přikládaná data.

S těmi je spojena obava řady uživatelů ze zneužití. Systém navržený EU se však aktivuje (a udá svoji polohu) až v momentě nehody. Osobní data jsou navíc ukládána jen u záchranářů a nakládá se s nimi podle platných právních předpisů. Jiná situace nastává u systémů třetích stran (u Volva, Škody, Mercedesu, Citroënu  a dalších jsou již dnes funkční), řada automobilek totiž nutnost zavedení eCallu spojí s dalšími nadstandardními službami (vzdáleným přístupem, servisem atd.) a u nich budete muset potvrdit, že s nakládáním s osobními daty souhlasíte. Pokud odmítnete, zůstane funkční jen základní verze eCallu.

Základní princip systému eCall:

  1. Havarované vozidlo samo zahájí hovor na linku 112. V případě potřeby lze hovor zahájit i manuálně, tlačítkem. V současné době komunikují systémy třetích stran s call centrem automobilky.
  2. Pomocí satelitního systému (GPS atd.) je určena poloha a směr vozidla (rozhoduje na dálnicích).
  3. Spojení je realizováno pomocí mobilní sítě, kromě hovoru se přenáší i soubor nejdůležitějších dat o vozidle.
  4. Na ústředně linky 112 se pokusí mluvit s posádkou vozidla, rozklíčují data odeslaná autem a zorganizují zásah. O nehodě je informováno i středisko sledování dopravy a následně i další řidiči.
  5. Účinná pomoc. Záchranáři přesně vědí, s jakým vybavením se mají k nehodě vydat, a jsou si dopředu vědomi rizik (např. nebezpečných baterií v elektromobilech).

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články