Zdravý poplatek za aktivistickou šikanu

komentář

Zdravý poplatek za aktivistickou šikanu 1
Komentáře
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Jak moc přispívají aktivisté šikanózními žalobami k neschopnosti stavět? Jaké překážky jim v tom chce ministr dopravy postavit?

Jednou z největších slabin Česka, která brání vzestupu životní a civilizační úrovně, je přehnaná byrokracie. Zemi dusí. Proč nemáme dálnice jako Němci? Železnici jako Švýcaři? Proč je Praha jediným evropským hlavním městem, kde nevedou koleje na letiště? Proč nejsme schopni stavět a rekonstruovat byty a prudce tím zvedáme jejich ceny?

Není to tím, že na to všechno nemáme peníze. V Evropě jsou chudší země schopné to všechno mít. Nemáme to, protože byrokracie a všechny obstrukční příležitosti nám znemožňují rychle stavět. Stavební řízení je právě u nás jedním z nejdelších a nejstrastiplnějších procesů. Podle aktuální studie Světové banky Doing Business 2018, srovnávající podmínky ve více než stovce zemí světa, jsou právě v České republice investice do infrastruktury i bydlení časově a byrokraticky téměř nejnáročnější v celé Evropě.

Získání stavebního povolení tady trvá 247 dní a je k tomu potřeba 21 úředních povolení. Rekordmanem v rychlosti je ve vyspělém světě Jižní Korea. Stavební povolení se tady v průměru získá za 28 dní. Pro srovnání: v Německu to trvá 126 dní, ve Švýcarsku 153 dní, ve Švédsku 117 dní a v Polsku 153 dní. Do vzorku srovnávaných zemí schválně zařazuji ty s velkou tradicí ekologického a podobného aktivismu (Německo a Švédsko). Ty s velmi přísnou stavební regulací a vysokými nároky na architektonickou harmonii měst i ochranu krajiny (Švýcarsko). A vedle nich sousední Polsko, které je chudší a v mnoha ohledech méně rozvinuté než Česká republika, ale v posledních letech bylo schopné výrazně víc vylepšit svoji infrastrukturu.

Nesnesitelně dlouhý čas pro získání stavebního povolení je nemoc, s níž žádná z předchozích vlád nedokázala nic udělat. Do značné míry i proto, že zjednodušení by znamenalo nepříjemný střet s některou z aktivistických zájmových skupin.

Ministr dopravy Dan Ťok dosud nebyl zrovna hyperaktivním ministrem. Moc dobrého toho za ním zatím vidět není. Proto se nejspíš rozhodl, že zařadí vyšší rychlost. Už prosadil možnost zahájit přípravné práce na důležitých veřejných stavbách, jako jsou dálnice a silnice, ještě před výkupem pozemků.

Teď přichází v rozhovoru pro deník MF DNES ze svěřenského fondu svého stranického šéfa Andreje Babiše s nápadem, jak omezit šikanu různých aktivistů, snažících se stížnostmi blokovat stavby. Sami si často říkají ekologičtí. Ťok navrhuje, aby při návrhu každé stížnosti ve stavebním řízení u veřejně prospěšných staveb bylo nutné předem složit kauci ve výši až 50 tisíc korun. Ta by se vracela jen v případech, kdy by úřad uznal stížnost jako oprávněnou. Jinak by propadla státu.

Není to v právním řádu úplná novinka. Pojistky proti zneužití práva už se dnes používají třeba v insolvenčním řízení nebo při návrzích předběžných opatření. I tady je limit právě 50 tisíc korun. Takže Ťok chce jen finanční pojistky proti zneužívání práva rozšířit.

Dává to smysl. Ve všech těchto případech jsou na místech, kde se dá šikanou někomu způsobit újma. Tím, že mu navrhnete firmu do insolvence. Tím, že mu necháte soudem předběžným opatřením něco zablokovat. Tím, že časově zdržíte stavbu důležité infrastruktury.

MF DNES oslovení právníci vyjadřují pochybnost, že by návrh mohl po případných stížnostech zpochybnit Ústavní soud, protože kauce představuje určitou majetkovou bariéru v přístupu k právu. To se ale dá jistě ošetřit. Třeba tím, že lidé, jichž se příslušná stavba přímo dotýkání (jako přímých sousedů nebo obyvatelů měst v jejich okolí) by mohli mít nárok na bezplatné stížnosti nebo nižší částky.

Kde je vůle, tam většinou bývá cesta. Je dobře, že Dan Ťok začíná s neschopností rychle stavět a se šikanou aktivistů něco dělat. Časem by stálo za úvahu, jestli tento princip nepřenést od veřejně prospěšných staveb i na všechny ostatní. I soukromým investorům můžou šikanózní aktivisté otravovat život. Ve zneužívání práva by měl stát stavět překážky. I finanční.

Dan Ťok ale svým konkrétním návrhem otvírá důležitou debatu, kde a jak se dá to dusivé stavební řízení pročistit.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články