Češi a Vánoce. Na výprodeje nečekají, průměrně utratí asi 13 tisíc

VÁNOCE V ČR

Češi a Vánoce. Na výprodeje nečekají, průměrně utratí asi 13 tisíc
Ilustrační foto. Foto: Pixabay
1
Domov

Echo24

Sváteční návyky Čechů: Ani kvůli slevám si větší nákupy nenechávají až na dobu po Vánocích. Přesto ve výprodejích utratí částku do 5 tisíc korun. Před Vánocemi pak zákazníci jen v internetových obchodech nakoupí za více než 77 miliard korun, a to jen dny před Štědrým dnem. Za svátky pak jeden každý z nich utratí něco přes 10 tisíc korun.

Předvánoční nákupy ve snaze ušetřit neodkládá 71 procent lidí. Když se na povánoční nákupy Češi vypraví, utrácejí dvě třetiny z nich ve výprodejích vlastní peníze. Každý třetí je financuje z obálek, které našel pod stromečkem. Nejčastěji míří do obchodů za nákupem oblečení, bot a elektroniky. Vyplývá to z průzkumu Instant Research pro Provident Financial mezi 500 respondentů.

To, že lidé v lednu utrácejí vlastní úspory, nemusí být podle něj důkazem nákupní horečky, ale promyšleného plánování výdajů z rodinného rozpočtu. Pokud vědí o něčem, co potřebují koupit, ale počkají na povánoční slevy, mohou výrazně ušetřit a vejít do nového roku se zdravými financemi, doplnila mluvčí firmy Kateřina Jarošová.

Zatímco v předvánočním čase lidé nakupují dárky pro své blízké, v povánočních nákupech myslí spíše sebe. Jakkoli povánoční euforie pobízí k nezřízenému utrácení, průzkum potvrdil, že Češi se v tomto směru drží spíše zpátky. V povánočních výprodejích nejčastěji (33 procent ) utratí částku do 5000 korun.

„Je celkem překvapivé, že častěji ve výprodejích nakupují muži, kteří přiznali, že v lednových výprodejích utratí více než ženy. Nejčastěji pak od 5000 do 10 000 korun,“ uvedla Jarošová,. Ani obsah lednových nákupních košíků není nijak překvapivý. Nejčastěji v nich končí oblečení a obuv (53,5 procenta), elektronika (33,1 procenta) a sportovní vybavení (18,9 procenta).

Nákupy v e-shopech

Nejvíce peněz v e-shopech Češi letos zatím podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili v pondělí po třetí adventní neděli, a to 1,5 miliardy korun. V následujících dnech to bylo podobné. Před Vánocemi čeští zákazníci v internetových obchodech nakoupili za více než 77 miliard korun. Z hlediska obratů je letošní rok pro e-shopy úspěšnější než loňský.

Úvod týdne po třetí adventní neděli bývá podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky v předvánočním období tradičně nejsilnější. Meziroční srovnání je podle něj nyní komplikované, ale je evidentní, že se internetovým prodejcům daří. „Vloni měly na objednávky dopad různá vládní opatření – především zavíraní a otevírání kamenných obchodů. Díky tomu znamenaly Vánoce 2020 pro e-commerce skokový růst. Letošek je ale co do výše dosažených obratů ještě výrazně výš. To jen potvrzuje, jak si Češi během pandemie on-line nakupování ještě více oblíbili,“ řekl Vetyška.

Češi podle APEK pro převzetí objednávek stále častěji volí výdejní místa. Nedávný průzkum asociace ukázal, že tuto formu odběru zásilky zvolí 66 procent lidí. V případě, že lidé nechají nákup dárků na poslední chvíli, měli by si je podle e-shopů nechat doručit právě na některé z výdejních míst. Při dodání na adresu je třeba podle Vetyšky objednávky uskutečnit do pátku 17. prosince, aby je dopravci stihli doručit do Štědrého dne.

Nákup dárků by Vetyška ale nedoporučil odkládat. Kvůli nedostatku čipů může být podle něj omezená například nabídka elektroniky.

Čeští zákazníci loni v internetových obchodech podle APEK a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Vetyška dříve uvedl, že letos obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun.

Často si i půjčují

Češi plánují utratit za Vánoce v průměru 12 700 korun. Z toho za dárky chtějí utratit zhruba 8000 korun, za jídlo kolem 3400 Kč a za vánoční výzdobu přibližně 1200 korun. Zároveň si zhruba desetina Čechů plánuje na dárky půjčit, v průměru 10.600 korun, i když 95 procent lidí si myslí, že půjčka na vánoční dárky není obecně dobrý nápad. Vyplývá to z průzkumu České bankovní asociace (ČBA), který provedla agentura Ipsos mezi zhruba tisícovkou respondentů.

„Průzkum České bankovní asociace sice potvrdil, že naprostá většina Čechů považuje vánoční půjčky za špatný nápad. Přesto se každoročně najdou tací, kteří si nakonec úvěr vezmou. Než tak učiní, měli by se zamyslet nad tím, zda danou věc opravdu potřebují, nebo ji jen chtějí. Také by si měli vyhodnotit, jestli úvěr budou v budoucnu schopni splácet, a to se všemi úroky a poplatky,“ uvedla Lucie Nápravová, která se v asociaci věnuje finančnímu vzdělávání.

Nejčastěji si na úvěr o Vánocích lidé chtějí pořídit spotřební elektroniku, a to v 57 procentech případů. Dvě třetiny Čechů, kteří mají s půjčkou na Vánoce zkušenost, anebo si půjčit plánují, by si však na Vánoce nepůjčily více než 10 000 Kč. Nad 30 000 korun si je ochotno půjčit sedm procent dotázaných. „Nejčastěji by tuto půjčku využili mladí lidé mezi 27 až 35 lety a zároveň lidé s nižším vzděláním. To koresponduje s obecnými poznatky, které se týkají finanční gramotnosti populace,“ uvedl specialista agentury Ipsos na finanční trh Michal Straka.