Subaru Impreza: Hladký pohyb

Subaru Impreza

Subaru Impreza: Hladký pohybNOVÉ 10
Auto
Sdílet:

Nejznámější model Subaru? Většině se jistě vybaví Impreza. Nová generace v sobě nese současnou filozofii značky, ale zároveň si zachovává své typické atributy – plochý motor, pohon všech kol a sebejistý podvozek.
Impreza je pro Subaru celosvětově zásadní model. Od roku 1992, kdy se objevila první generace, jich bylo po celém světě prodáno přes 3,5 milionu kusů. Evropa z tohoto koláče ukousla pouze 250 000 aut, ale stejně je pro Subaru důležité na starém kontinentu novinku mít.
Mezigeneračně vůz prošel řadou změn – nová platforma je mnohem pevnější a lehčí než v případě předchůdce a pasivní bezpečnosti pomáhá nejen samotný skelet, ale i řada bezpečnostních prvků v čele s rozvinutým systémem EyeSight. Ten se stává základní výbavou všech verzí a pomáhá v řadě různých situací.

Krok vpřed

První dojem z interiéru je velmi dobrý. Impreza působí kvalitnějším dojmem, má hezké materiály a jasně strukturované ovládací prvky. Na některé jsem si chvilku zvykal, ale oceňuji, že na palubní desce nechybějí klasické ovladače důležitých funkcí typu topení či hlasitosti audia. V oblasti centrálního displeje a jeho funkcí byl udělán také krok vpřed.
Vnitřní prostor potěší nízko umístěnými sedadly s dobrým tvarem, ale hlavně celkovou úrovní prostornosti. Celý interiér vyniká vzdušností, ale zaujme i třeba bezkonkurenční šířkou. Ochuzeni nejsou ani cestující vzadu, které potěší nejen extrémní úhel otevírání zadních dveří, ale i dostatek místa pro hlavu a nohy. Využitelný zavazadlový prostor nabízí 385 až 1310 l, což je mírný mezigenerační nárůst.
Nová Impreza vynechává naftový motor a nově je nabízena pouze s plochými čtyřválci o objemu 1,6 a 2,0 litru. Slabší z nich, který jsem otestoval, dosahuje s vícebodovým vstřikováním paliva výkonu 114 k při 6200/min. a točivého momentu 150 Nm při 3600/min. To nejsou nijak závratné hodnoty, při hmotnosti 1430 až 1477 kg stačí na zrychlení na 100 km/hod. za 12,4 s. a maximální rychlost 180 km/hod. Tato verze Imprezy je určena spíš pro klidnější ježdění. Tomu odpovídá i jediná převodovka v nabídce – bezestupňové CVT, které v případě potřeby simuluje rychlostní stupně, ale jinak mění otáčky motoru podle toho, jak uzná za vhodné. Subaru šlo v tomto ohledu zvláštní cestou a manuální převodovku vůbec nenabízí. Zato mají všechny modely pohon všech kol Symmetrical AWD, což je výhodou nejen v tomto segmentu.

Motor nemá příliš síly a jeho projev je skutečně poněkud zvláštní, zejména při prudším rozjezdu se Impreza rozeřve v otáčkách, a přitom moc nezrychluje. Brzy si zvykám, že je lepší jezdit plynule a pomalejším tempem. Pak se odmění spotřebou pod 7 l / 100 km, což je vzhledem k pohonu všech kol, převodovce a zimním pneumatikám fajn. V praxi pohon funguje hladce a velmi nerušivě, ale postrádá charakter.

Excelentní podvozek

Impreza ovšem exceluje svým podvozkem s nezávislým zavěšením všech kol. Vpředu pracují vzpěry McPherson, vzadu dvojité lichoběžníky. Podvozek je jednoznačně nejpovedenější součástí nové Imprezy – bravurně zvládá nerovnosti, aniž posádka zaznamená nějaké pazvuky (verze 1,6 litru je u výbavy Comfort ES standardně vybavena 17palcovými disky), sebejistě a někdy i hravě reaguje na prudší manévry, při nichž si zachovává vysokou úroveň jistoty a je vždy dostatečně čitelný. Jízdní zážitek je tedy nečekaně příjemný. Podvozek i řízení fungují v souladu, podobně optimálně je naladěn i účinek brzdové soustavy. Nový motor 1,6 litru je lehčí než srovnatelný předchůdce a kromě tichého a vyrovnaného chodu přispívá k i nižší zátěži přední části, což se podepisuje na neutrálních jízdních vlastnostech i při ostřejší jízdě. Novinka se zajímavými jízdními charakteristikami se v rámci segmentu nepodbízí, ale není ani předražená. Výhodou pro určitý segment zákazníků je, že všechny verze včetně té základní mají pohon všech kol a automatickou převodovku. Základní verze Trend stojí 560 000 Kč včetně DPH, zcela dostatečně vybavená lepší verze Comfort ES (která již nepotřebuje příplatky) vyjde na 630 000 Kč.

Nová Impreza má za úkol zaujmout v segmentu nižší střední třídy několika atributy. Mezi ty nejdůležitější patří zaměření na bezpečnost, kterému pomáhá nejen zcela nová platforma, ale i řada preventivních prvků a systémů, jimž dominuje systém EyeSight. Ten je nyní u všech verzí standardem a po dlouhém vývoji v sobě obsahuje řadu funkcí. Asistent řízení před kolizí Pre-Collision Steering Assist usnadní vyhýbací manévr řidiči, když se snaží vyhnout překážce. Pokud v krizové situaci řidič brzdí nedostatečně, systém Pre-collision Braking dokáže automaticky zvýšit brzdnou sílu. A pokud řidič nereaguje na překážku ani na výstražný signál, EyeSight dokáže automaticky brzdit nebo i zcela zastavit, pokud je to možné. Asistent pro jízdu v pruzích a varování před sjetím ze silnice upozorní řidiče pomocí světelných a akustických signálů na samovolné vyjetí z pruhu. Splete-li si řidič plynový pedál s brzdou, případně omylem špatně zařadí, takže by hrozilo rozjetí do překážky před vozem, omezí EyeSight výkon motoru a vyšle varovný signál. Jak to celé funguje? Systém EyeSight využívá dvojici kamer, které fungují podobně jako lidské oči. S jejich pomocí si neustále vytváří trojrozměrný model okolí, takže dokáže rozpoznat nejen vozidla, ale také chodce nebo cyklisty. A hlavně – přesně stanovit jejich vzdálenost, rychlost a směr pohybu.

Plusy:

Skvělý podvozek, vnitřní prostor, jízdní vlastnosti

Minusy:

Zvláštní projev převodovky CVT, slabší dynamika

Verdikt:

Subaru Impreza se změnila. Díky jasnému zaměření na bezpečnost a hlavně použitím bezestupňové převodovky ztratila dravost, ale získala na kultivovanosti. Podle mého názoru víc než systém EyeSight (jehož většinu funkcí jsem stejně deaktivoval) prospívá bezpečnosti modelu znatelně tuhá karoserie a sebejistý podvozek, díky němuž vůz nabízí skvělé jízdní vlastnosti. A ty jsou pro bezpečnost zásadní. Nevýhodou této verze je nedostatečný výkon – předjetí kamionu nebo pomaleji jedoucí dodávky je nutné si rozmyslet. Impreza si podobně jako v minulosti jde svou vlastní cestou, v čemž jí fandím.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články