Opatření proti panice. Britské Tesco zavedlo limity na základní zboží, v ČR to zatím nehrozí

OPATŘENÍ V BRITÁNII

Opatření proti panice. Britské Tesco zavedlo limity na základní zboží, v ČR to zatím nehrozí
Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
Svět

vt Echo24

Supermarketový řetězec Tesco zavedl na území Velké Británie limity na vybrané zboží. Mouku, těstoviny či toaletní papír lze koupit maximálně po třech kusech na každého zákazníka. Provozovatelé se tím chtějí vyhnout panickému zásobování a masivnímu vykupování základních potravin, které se odehrálo na jaře při vypuknutí pandemie koronaviru na území Evropy, píše server BBC. V Česku podobná situace zatím nehrozí.

Zatímco mnozí zákazníci na jaře nacházeli v obchodech jen prázdné regály, tentokrát jsou obchodní řetězce jako Tesco či konkurenční Morrisons mnohem lépe zásobovaní a připravení. Omezení počtu kusů konkrétního zboží na zákazníka berou spíše jako pojistku proti případné panice. Nadále radí lidem, „aby se uklidnili a nakupovali tak, jak by normálně nakupovali“.

Tesco uvedlo i další omezení na nákupy online položek, týká se to třeba konzervované zeleniny či rýže. Podle zástupců supermarketů byli senioři a další zranitelné vrstvy obyvatel v březnu a dubnu v nevýhodě, stejně jako zatížení pracovníci ve zdravotnictví. Mnozí z nich jednoduše neměli co kupovat, jelikož zásoby vykoupili jiní zákazníci, kteří propadli panice.

K podobnému scénáři by tedy už nemělo dojít, přestože počet nakažených ve Velké Británii rapidně stoupá navzdory přísným vládním opatřením. V ostrovní zemi zemřelo s covidem-19 více než 42 000 lidí, což je nejvyšší bilance v evropských zemích. Do skupiny oblastí se znepokojujícím vývojem v pátek vláda zařadila mimo jiné devítimilionový Londýn, kde by tak podle AP mohla být vyhlášena další zpřísněná opatření.

V Česku panické nakupování zatím nehrozí

Češi se podle potravinářských řetězců ani přes zhoršenou epidemiologickou situaci znovu neuchylují v zásobovacím nákupům. „Situace v našich prodejnách je stabilní. Nákupní zvyklosti zákazníků ani nakupovaný sortiment se oproti jiným obdobím nijak neliší,“ uvedla mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl. Výraznou změnu hodnoty nákupního košíku nesledují ani supermarkety Billa. Stejná zůstala podle manažerky firmy Dany Bratánkové i frekvence nákupů.

Mírně vyšší frekvenci nákupů a větší objem košíků zaznamenal tento víkend ve srovnání s předchozím Globus. Podle mluvčí společnosti Lutfii Volfové ale nešlo o předzásobování. Zákazníci prodejen Tesco od počátku pandemie nakupují v menším počtu a dělají větší nákupy. Tento trend nadále pokračuje, uvedl mluvčí společnosti Václav Koukolíček. Růst je podle něj znatelný u online prodejů.

Online supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz od počátku září sledují vyšší zájem. Nejde ale o panikářské nákupy. Podle výkonného ředitele e-shopu Košík.cz Tomáše Jeřábka ovšem platí přímá úměra mezi zaváděnými opatřeními a zásobováním domácností přes internet.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR v pátek v souvislosti se zařazením hlavního města na nejvyšší červený stupeň ohrožení z hlediska rizika nákazy koronavirem upozornil, že není důvod k panice a zásobovacím nákupům. Připravil také doporučení pro bezpečný nákup. Lidé by si podle něj měli předem udělat nákupní seznam, aby snížili čas strávený v prodejně. Nakupovat by měli ideálně sami, aby v obchodech bylo co nejméně lidí. Samozřejmostí je dezinfekce rukou u vstupu, nošení roušek a u nebalených potravin používání ochranných rukavic.