Dvouhodinová hádka o dopravě: Praha zvažuje zcela zavřít průjezd podél Vltavy
SMETANOVO NÁBŘEŽÍ
Pražští zastupitelé na mimořádném jednání opět řešili omezení provozu na Smetanově nábřeží, o kterém se bezvýsledně několik hodin přeli už na minulém zasedání. Opoziční ODS a ANO, které jednání svolaly právě k tomuto tématu, kritizovaly přístup primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) k řešení dopravy v metropoli. Po dvouhodinové diskusi nakonec zastupitelé žádné usnesení nepřijali. Radní pro dopravu potvrdil, že magistrát má dále v plánu uzavřít v centru průjezd na obou stranách Vltavy.
Uzavírka úseku na nábřeží mezi křižovatkami s Národní a Divadelní ulicí ve směru na Staroměstskou začala platit 23. května a trvat má do 30. září. Magistrát nechal v pondělí z místa odstranit žluto-černé betonové zábrany, tzv. city bloky, místo kterých vznikla dlažba, a umožnil v noci projíždět autům zavřený úsek po kolejích. Omezení vyvolalo v uplynulých týdnech odpor magistrátní opozice a také vedení Prahy 1.
Starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN) ocenil, že magistrát úsek zprůjezdnil alespoň v noci a odstranil city bloky. „Pro nás to není cílový stav,“ řekl a dodal, že v dalších jednáních bude radnice bránit zájmy místních obyvatel. Podle průzkumů, které si podle něj radnice nechala udělat, uzavírka zvýšila provoz v ulicích Divadelní a Karolíny Světlé.
Starosta dále řekl, že o úpravách nábřeží, náplavek a dalších míst v centru by měl magistrát komplexně jednat s městskou částí. Kriticky se také vyjádřil k tomu, že by se na Smetanově nábřeží měly konat veřejné akce. S tím počítá návrh, který připravila městská firma Trade Centre Praha a o kterém se podle starosty radnice dozvěděla z médií. „Pojďme to tam zklidnit, a ne udělat tam cirkus, pouť, to my tam nechceme,“ uvedl. Podobně se vyjádřil i radní Prahy 1 Richard Bureš (ODS), podle kterého je dopravu v centru třeba regulovat, ale opatřeními daleko od centra.
Různí opoziční zastupitelé se kriticky vyjadřovali o dopravní politice současné koalice a náměstka Scheinherra v příspěvcích více či méně souvisejících s probíraným tématem. Například starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS) kritizoval to, že s ním podle něj náměstek špatně komunikoval o cyklopruhu v Bucharově ulici. Starosta Běchovic Ondřej Martan (ODS) uvedl, že chybí systémové řešení dopravy v Praze a že stávající koalice nijak nehýbe se zásadními investicemi.
Scheinherr řekl, že opatření na Smetanově nábřeží zpočátku nebylo uskutečněno úplně ideálně, ale betonové zábrany tam být musely z bezpečnostních důvodů. „Když si ten dopravní režim sedne a řidiči si nějakým způsobem zvyknou, tak můžeme přistoupit ke zkrášlování a vylepšování,“ řekl.
Dodal, že omezování automobilové dopravy v centru je součástí prakticky všech klíčových strategických dokumentů města i minulých usnesení zastupitelů i Prahy 1 a úkolem rady je dohlížet na jejich plnění. Opatření na nábřeží podle něj navíc ani žádný větší vliv na dopravu nemá. Náměstek popřel tvrzení, že se vyhýbá jednání. „Jednám s každým, kdo mě o to požádá,“ řekl.
Scheinherr také na dotaz zastupitelky Jaroslavy Janderové (ODS) potvrdil, že magistrátní odbor dopravy a Technická správa komunikací prověřují plán uzavření průjezdu na obou stranách Vltavy. Kvůli opravám tramvajových kolejí fungovalo loni na podzim, vedení města tehdy uvedlo, že nasbíraná data využije k prověření trvalého řešení. O tom se v metropoli mluví už dlouho. Podle jeho zastánců do centra města a okolí řeky nepatří tranzitní doprava. Odpůrci zase tvrdí, že není možné průjezd omezit dřív, než budou dokončeny oba pražské okruhy.