Petr Pavel má za zády stratéga spojovaného s proruským pučem

KDO DĚLÁ MARKETING PRO PAVLA

Petr Pavel má za zády stratéga spojovaného s proruským pučem
Kandidát na prezidenta Petr Pavel. Foto: Tým Petra Pavla
1
Domov

Jakub Fujáček

Kandidát na prezidenta Petr Pavel spolupracuje se slovenským marketingovým expertem Michalem Repou, který dělal úspěšnou kampaň i pro slovenskou prezidentku Zuzanu Čaputovou nebo bratislavského primátora Matúše Valla. Ti s ním ale v roce 2019 ukončili spolupráci poté, co jeho agentura začala být spojována s proruským pučem v Černé Hoře.

Slovenský expert na marketing a komunikaci Michal Repa, který je nyní součástí týmu kandidáta na prezidenta České republiky Petra Pavla, má za sebou řadu úspěšných kampaní. V posledních letech se angažoval například v rámci kampaně současné slovenské prezidentky Zuzany Čaputové nebo primátora Bratislavy Matúše Valla.

Donedávna byl také oficiálně seniorním konzultantem agentury Shaviv Strategy and Campaigns, v jejímž čele stojí světově izraelský odborník na politický marketing Aron Shaviv. Tým Petra Pavla s ním ale podle svého vyjádření spolupracuje jako s konzultantem na volné noze. S izraelskou agenturou Repa už prý nijak nespolupracuje.

Slovenská prezidentka Čaputová a její strana Progresivné Slovensko, za níž kandidoval i současný bratislavský primátor Vallo, s Repou i Shavivem ukončili spolupráci na podzim 2019, a to poté, co začala být agentura spojována s pokusem o státní převrat v Černé Hoře v roce 2016, do nějž měly být zapleteny i ruské tajné služby. Shaviva kvůli tomu vyšetřoval i Interpol. Oficiálním důvodem ukončení spolupráce ale měla být „změna strategie kampaně“.

Deník N napsal, že Shaviv měl podle vyšetřovatelů sehrát v pokusu o převrat výraznou roli. Stopy tehdy vedly i do Prahy. Server napsal, že z firmy Sofbiz, vlastněné Rusy, se sídlem na Václavském náměstí odcestovalo asi 40 milionů korun, které skončily na účtech Shavivovy firmy na Kypru a z peněz měly být později financovány důležité postavy zapojené do převratu, včetně bývalého agenta CIA Josepha Assada.

Nejdražší kampaň

Pavlova kampaň klade důraz na především na jeho vojenskou minulost a působení ve vedení Severoatlantické aliance. V letech 2012 až 2015 byl náčelníkem Generálního štábu Armády České republiky a později působil také ve funkci vojenského výboru NATO. Úskalím jeho kampaně se může stát jeho minulost za komunistického režimu a skutečnost, že tehdy sloužil u špionů.

Ze všech kandidátů, kteří kandidaturu už potvrdili, má Pavel na kampaň nejvíc peněz. Kromě drobných dárců za ním stojí i velcí sponzoři z byznysu. K letošnímu 19. září přišlo na jeho transparentní účet přes 8,9 milionu korun, z toho 5 milionů už bylo utraceno. Jeden milion mu poslal třeba internetový podnikatel Martin Hájek, stejnou částkou na kampaň přispěl také finančník Libor Winkler nebo Dušan Šenkypl a Jan Barta.

Výrazně roste podpora Nerudové

Z aktuálního volebního modelu agentury Median vyplývá, že v prvním kole prezidentských voleb by vyhrál bývalý premiér Andrej Babiš (23,5 %), ale jeho podpora od minulého průzkumu mírně klesla. Druhý by skončil generál Petr Pavel (22 %) a třetí ekonomka Danuše Nerudová (11,5 %), jejíž podpora meziměsíčně výrazně vzrostla. V druhém kole by zvítězil Pavel. Median ale připomíná, že více než pětina respondentů si není jistá, koho a zda by v druhém kole volila.

Agentura si všímá toho, že od červencového modelu výrazně vzrostla podpora bývalé rektorky Mendelovy univerzity Nerudové. Nyní by jí dalo hlas 11,5 procenta lidí, o čtyři procentní body více než před měsícem. V modelu následuje se 7,5 procenta odborový předák Josef Středula a shodně se 6,5 procenta senátoři Marek Hilšer a Pavel Fischer.