Nejsme autisti, jsme jenom zásadoví, říká pražský lídr Pirátů
rozhovor s Pirátem Hřibem
Napjatě sledovaný souboj o pražský magistrát má celostátní přesah. Z několika průzkumů se zdá, že k vítězství v hlavním městě mají nakročeno Piráti. Kde Piráti stojí politicky? Co je to za stranu, která v komunálních volbách slibuje odbrždění výstavby bytů a v souběžných senátních volbách zdůrazňuje, že „tady není developerovo“? Otázky pro lídra pražské kandidátky Pirátů Zdeňka Hřiba.
Soudě podle vašich vyjádření a rozhovorů překypujete sebevědomím. Nejenže logicky chcete vyhrát, ale s dalšími favority voleb byste pak šel do koalice, jen když si povyměňují lídry.
Tak samozřejmě že nejspokojenější bych byl, kdyby Piráti v Praze měli 33 z 65 zástupců. Ale to není z rozmaru, my totiž nutně potřebujeme zamezit tomu, aby nás obešli. Aby nevznikla ta předdomluvená koalice ANO a ODS. Víme z historie, že jen vyhrát volby nestačí.
K tvrzení, že ANO a ODS mají předdomluvenou koalici, jste došel dedukcí, nebo něco víte?
My jsme to věděli ještě dřív, než se o té poměrně těsné vazbě začalo psát v novinách.
Ptal jsem se na to lídra ODS Bohuslava Svobody a on nějakou předdomluvenou koalici s ANO vylučuje.
No jasně. Tak se pojďme podívat na věci, které je pojí dohromady. Je tady třeba Marek Hanč, který kdysi dělal panu Svobodovi mediálního poradce, teď pokud vím se v ANO podílel na výběru pana Stuchlíka. Obě ty strany masivně inzerují u BigBoardu. A já bych řekl, že mezi nimi je i programová blízkost. Kdybych to bral podle našich priorit, první tady na letáku máme transparentní radnici. ANO slibovalo, že zatočí s trafikami, že nebude tajit informace. Realita je taková, že my, Piráti, jsme vyhráli už několik soudních sporů, dokonce na úrovni Ústavního soudu, o poskytování informací z městských firem. A oni nám ty informace přesto stále odmítají poskytnout. A pokud jde o trafiky, ANO má jako čtyřku na kandidátce paní Plesníkovou, která minulý rok na odměnách z dozorčích rad vytáčela průměrně 250 tisíc měsíčně. Ta paní má z veřejných zdrojů stejné peníze jako prezident republiky. No a teď se podívejte do sněmovny, kde ANO i ODS svorně blokují, aby se registr smluv vztahoval například i na ČEZ. Takže zatímco ANO najde s ODS bez problémů průnik v tom, že transparenci je třeba zabránit, my bychom ho s nimi asi hledali obtížně. Nicméně i tak o programovém průniku chceme jednat.
A kdybyste skutečně byli nejsilnější strana a měli luxus vybírat si, se kterou z těchto dvou stran byste šli raději, co vám vaše instinkty napovědí?
To je hodně hypotetická otázka. Máme jasnou povolební strategii: nepůjdeme do koalice s extremisty, tedy s KSČM a SPD, dále do rady podpoříme lidi pouze trestněprávně bezúhonné a ty, kteří nekumulují funkce.
Ta podmínka o trestněprávní bezúhonnosti jde za lídrem ODS, který je už léta stíhán v dost divné věci. Není to od vás právnický autismus?
Já taky nemám pocit, že by se pan Svoboda v té trestně stíhané věci obohatil, ale je to principiální věc. Nechci zpochybňovat rozhodnutí nezávislého soudu. My nejsme autisti, my jsme jenom zásadoví. Nemůžeme dělat, že u Babiše nám to vadí, a u Svobody ne. Bezúhonnost, konec kumulace funkcí, to jsou základní předpoklady, myslím, že spíš minimalistické. No a pak už půjde o programový průnik. Takže koho bychom si vybrali do koalice, na to vám teď odpovědět nemůžu. Ono to ještě před pár dny vypadalo, že ANO nebude mít vůbec žádný program, zveřejnili ho doslova před pár dny, takže teď je pro mě i trochu obtížné říct, jaký programový průnik s nimi máme.
Jejich ústředním slibem po čtyřech letech na magistrátu je, že teď to konečně nakopnou.
Velice zvláštní způsob prezentace. ANO je jedním z hlavních viníků dnešního problému. Ale on Babiš se vždycky snažil vypadat jako opozice i vůči vládě, v níž dělal místopředsedu. Takže překvapovat by nás to asi nemělo.
Je lídr ANO Petr Stuchlík lichvář? Nám za ten výraz už z bývalé Stuchlíkovy firmy FairCredit posílali varování, ať to slovo nepoužíváme, jinak že se se zlou potážeme.
No tak on říká, že studoval na Harvardu, ale já pořád nevím, co tam studoval, jestli lichvu, nebo něco jiného. Obecně řečeno půjčování na vysoký úrok a do určité míry využívání nevýhodné životní situace lidí není činnost, která by vám třeba v mých očích přidala morální kredit. Takže já třeba bych pana Stuchlíka nikdy nevolil, ale to si musí rozhodnout voliči ANO.
Co je dnes hlavní problém Prahy? Že čtyři roky úplně stála?
To byl následek toho, že se poskládala koalice, která nesdílela žádnou představu o rozvoji města, sdílela jen potřebu trafik. Když se jim koalice rozpadla, tak přece než ji poskládali zpátky, kolovala tabulka, kde bylo zaneseno, jak to znovu poskládat, aby si každý přišel na své. Výsledkem je naprosto nefunkční magistrát, kde všechno trvá hrozně dlouho. Vize nula, efektivní magistrát nula.
Čtu tady na letáku vaše čtyři priority a zaskočilo mě, že třeba odblokování trhu s byty nebo dopravní krizi máte na stejné úrovni jako digitální radnici nebo vysazování stromů.
Ale u bytů a dopravy vidí všichni, že to je problém, řešení je známé, všichni říkají v podstatě to samé. Co říkáme my navíc, například u těch dopravních investic: Pohlídáme, aby se z toho nestala malá domů pro spřátelené firmy, což reálně hrozí. Proto máme ten první pilíř transparentní radnice. Protože to chrání před korupcí.
Jak si představujete vnější okruh?
Vnější okruh staví ŘSD, Ředitelství silnic a dálnic. Jednotlivé části jsou v různém stavu rozpracovanosti. Silnice 511 vypadá velice nadějně, tam už téměř jen začít stavět. To odvede kamiony ze Spořilova, byť řešení to není optimální, protože Horní Počernice zůstávají za plotem. Bylo by třeba kamiony na tahu Istanbul–Berlín vést mimo katastr Prahy. Takže se tu bude muset udělat buď aglomerační okruh, nebo cargo přesměrovat na vlaky. Severní část kolem Suchdola – tam bych si pomohl citací zástupce ŘSD, který letos v květnu veřejně konstatoval, že jsme opět na začátku. Protože vinou nečinnosti ministerstva dopravy a ŘSD propadly posudky a začíná se úplně znovu.
A vy byste byli pro ten užší okruh, který už je v podstatě dávno schválený, nebo pro jakoby ekologičtější větší, kde se to natáhne o dalších několik let?
Trasování dopravních staveb je vysoce odborná záležitost, kterou musí vyřešit odborníci. Politik může maximálně poskytovat odborníkům co nejlepší součinnost. Takže pokud tu někdo bouchá do stolu a huláká, že on postaví okruh ve variantě XY, tak zaprvé kecá, protože na to nebude mít žádný vliv. Zadruhé je to vysoce kontraproduktivní, protože se vám potom může snadno stát, že vám část územněplánovací dokumentace zruší soud. Což se přesně teď stalo s tratí do Kladna. Silně politicky tlačit jednu variantu bez ohledu na názory odborníků se nemusí vyplatit. Začnou se vám propadat tunely – Blanka se během stavby propadla třikrát –, prodražuje se to. Blanka dodneška nemá kolaudaci.
Takže na pražském okruhu byste se jako primátor zbytečně nevysiloval?
Dělal bych, co je v mých silách, tedy poskytovat maximální součinnost u územněplánovací dokumentace. Ale stavební řízení je v přenesené působnosti, vy byste do něj jako politik vůbec neměl zasahovat.
A co vnitřní okruh, jehož je Blanka součástí?
Tady lítají cifry, kolik by to celé mělo stát. Existuje odhad 40 miliard, ale ten je z roku 2010 a myslím, že podstřelený. Takže si nejdřív musíme ujasnit, jestli na to město má.
Jaké mají Piráti vysvětlení pro to, že ceny za bydlení v Praze tak dramaticky letí nahoru?
Je to samozřejmě souhra vícero faktorů. Ceny nemovitostí rostou i v jiných světových metropolích, je nějaká globální tendence stěhování do velkoměst. Do toho přicházejí krátkodobá ubytování jako Airbnb. Ekonomika jede, takže lidi si pořizují vlastní bydlení. Nicméně ten faktor, který může řešit město, je nedostatečná výstavba. Taky je třeba odblokovat stavbu na brownfieldech, v bývalých průmyslových areálech, těch je jenom v širším centru nějakých 950 hektarů. Vedle toho zrychlit územní a stavební řízení. Pomocí digitalizace a metodického sjednocení několika stavebních úřadů, tak aby rozhodovaly předvídatelně a rychle.
Proč byly brownfieldy zablokované?
Tam se řeklo, že je to komplexní území, které je potřeba vyřešit pomocí územní studie, a do té doby se nebude stavět. Takže to visí na tom, že na magistrátu nebyli schopní udělat studie. Některé už se dělají, ale je nutné je dodělat a tím stavbu odbrzdit.
Jak to, že povolování stavby bytu v Praze trvá až deset let?
To je myslím trochu přehnané číslo, já mám tabulku, která říká, že včetně té stavby je to osm let. Ale i to je neuvěřitelně dlouho. ODS a ANO tvrdí, že za to mohou nějací aktivisti, ukazují na ty Zelené, přitom ANO je s nimi na magistrátu v koalici. Vtip je v tom, že když použijete prostý selský rozum, tak si uvědomíte, že pokud příprava projektu trvá pět let a Zelení jsou v koalici čtyři roky, tak za to ti aktivisti nemůžou. Za to můžou jejich předchůdci, kteří zjevně nevěnovali pozornost eliminaci byrokracie.
Trend ale je k horšímu. Před deseti patnácti lety se stavělo docela svižně.
To sice ano, ale taky se mezitím celostátně měnil stavební zákon, ne vždy k lepšímu. Zásadní podle mě je, že magistrát prostě nefunguje a extrémně pomalu vyřizuje odvolačky. I když městská část něco vyřídí rychle, zasekne se to potom na magistrátu. Nicméně – nestačí jen odbrzdit brownfieldy a zrychlit řízení. To sice znamená, že tu porostou domy jako houby po dešti, ale problém bude pořád cena. Budou je skupovat zahraniční investoři a místní si na ně stejně nedosáhnou.
Není tohle věc trhu? I kdyby si ty byty kupovali cizinci, tak čím vyšší nabídka na trhu, tím nižší cena.
No, tady už jsou zkušenosti, byť ze zahraničí. Třeba ve Vancouveru začali skupovat byty a nemovitosti emigranti z Hongkongu, a vzrostly tam mohutně ceny nemovitostí. A teď mají velký problém. Lidi mají nakoupené byty jen na investici, reálně v nich nebydlí a byty jsou prázdné, město vymírá. Takže Praha by měla mít svou aktivní bytovou politiku. Budeme muset rehabilitovat dva pojmy: družstevní a nájemní bydlení. Město podpoří družstevní bydlení například tak, že dá družstvu zasíťovaný pozemek, za to od družstva dostane část bytů, které to družstvo postaví, a následně je bude používat pro svou bytovou politiku. Stát třeba může dát družstvům úlevu na dani. Ty byty město bude akvírovat, ale nebude je zase hned prodávat. Na Praze 1 jsme teď řešili několik případů nevýhodných privatizací. Tamní reprezentace za TOP 09 zařídila kandidátce TOP 09 paní Kateřině Hamr prodej bytu za zlomkovou cenu. A ona ho obratem a se solidním vývarem prodala. Musí se regulovat i Airbnb, kde je nutné jasně oddělit sdílenou ekonomiku od normálního podnikání. Dali jsme už návrh zákona do sněmovny, k diskusi je 60 dní ročně jako strop. Město taky může mít startovací byty nebo byty pro různé profese, které jsou pro město zásadní, eventuálně byty pro zdravotně postižené. Zásadní je prostě pro řešení krize dostupnosti bydlení aplikovat vyvážený mix opatření. Když se soustředíte jen na jedno řešení, nebude to fungovat.
Je otázka, jestli už v bydlení není taková krize, že musíte rozpoutat revoluci.
Já bych se chtěl vyhnout tomu, že přepneme z jednoho extrému do druhého. To znamená, že vypuknou nové devadesátky s divokou privatizací veřejného prostoru. Stačí vyvážený mix opatření.
Je otázka, jestli vy Piráti nejste takoví kluci a holky do hezkého počasí. Mluvíte o digitální radnici, vysazování stromů, ale nekolabuje už ten systém do té míry, že je potřeba radikálně deregulovat výstavbu?
Myslíte začít mazat, aby to jelo? Tady se dotýkáme zásadní věci. Teď jsme tu čtyři rok měli ANO, které prokázalo, že není schopno uskutečnit vůbec nic. Pak je tu ODS, která říká: My to budeme dělat postaru a ono to pojede. Kdo maže, ten jede. A potom jsou tu Piráti, kteří nabízejí alternativu k oběma těmto přístupům: Nemusíte se smířit s tím, že se bude krást, aby se začalo stavět. Je možné rušit byrokracii pomocí digitalizace. A mít čisté a zdravé město tak, že vysázíte stromy, které město ochladí v letních vedrech.
Nejsou ty řeči o korupci a kmotrech po zkušenosti posledních let, kdy se policie a státní zastupitelé vrhli do všech možných mediálně známých kauz a ukázalo se, že půlka z toho byly úplné nesmysly?
Spíš se jednu půlku nedaří prokázat. Jenomže tu druhou půlku se prokázat daří. Podívejte se na případ, kdy úředník pražského magistrátu havaruje a zjistí se, že auto patřilo společnosti BigBoard, která si od magistrátu pronajímá reklamní plochy. (Havárie se stala v roce 2016, úředníka pro podezření z korupce šetří policie – pozn. red.).
Kam byste umístil Piráty na pravolevé ose?
Jsme středová, liberální strana.
Vy jste vzděláním lékař. Proč jste nikdy neléčil?
Když já jsem promoval, byl v Praze zavedený takový sofistikovaný způsob vydírání absolventů. Když vystudujete, musíte si ještě udělat atestaci a získat specializovanou odbornost. Což ale v Praze znamenalo, že jste přišel do nemocnice, oni vás vzali – a dali vám pětiprocentní úvazek. Pět procent mzdy za osm hodin denně. Spousta mých spolužáků to vzala, zajistili si nějaký sponzoring, třeba od rodičů. Já jsem ten systém nechtěl podporovat, protože to je špatně. Tak jsem šel do IT, kterému jsem se jako hobby věnoval už na studiích.