Den rozpočtového populismu. Startují vysoké slevy pro studenty a seniory

Slevy na jízdném

Den rozpočtového populismu. Startují vysoké slevy pro studenty a senioryAKTUALIZOVÁNO
Hlavní nádraží v Praze Foto:

Ilustrační foto: Shutterstock

1
Domov
Echo24
Sdílet:

Předvolební populismus současné vlády a rozdávání drobných dárků voličům se naplno projevuje. O prvním zářijovém víkendu začínají v tuzemských vlacích a autobusech platit slevy pro studenty a seniory, a to ve výši 75 %. Tento krok nekritizuje jen opozice, která jej považuje za populismus, ale rezervovaně se k němu staví například i Česká středoškolská unie (ČSU). Na páteřních linkách bývají mnohdy totiž už nyní autobusy a vlaky přetížené. Studenti mohli dosud využívat slevy jen z místa bydliště do vzdělávací instituce a zpět. Nyní mohou jezdit po celé zemi a zaplatí jen 25 % z jízdného.

Za prvních osm a půl hodiny prodaly České dráhy 1 700 takto zlevněných jízdenek. Nové slevy tak u dopravce zatím využilo zhruba 18 procent cestujících, řekl novinářům ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který dnes ráno zjišťoval fungování slev a zájem o ně na pražském hlavním nádraží.

Podle vyjádření dopravců jsou přepravní firmy na nárůst počtu cestujících připraveny, k dispozici mají záložní vozy. Středoškolská unie se naopak obává, zda bude dodržen závazek ve výši 30 miliard, které mají podle slibů premiéra přibýt do školství.

Nejrychleji na nové vládní slevy pro studenty a důchodce zareagovala společnost RegioJet, která začala výhodné jízdenky na září prodávat již v červenci. „Nebylo by fér, abychom cestujícím účtovali plné jízdné, když mají nárok po 1. září cestovat se slevou,“ hájí tento krok mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Národní železniční dopravce České dráhy (ČD) naopak začíná jízdenky prodávat až první den, kdy jsou zavedeny slevy, tedy v sobotu 1. září.

Zvýhodnění se u RegioJetu budou vztahovat také na mezinárodní jízdenky, 75% slevy budou z jízdenky do zahraniční ale vypočítávány jen po cestě po České republice, kde bude daný tarif platit. Slevy se budou týkat také studentů do 26 let a důchodců nad 65 let, kteří jsou občany Evropské unie (EU). „Sleva je poskytována také v části trasy u mezinárodních vlakových spojů, protože na ni mají cestující podle cenového výměru nárok – nejde o rozhodnutí dopravce z nějakých marketingových či obchodních důvodů. Řada zahraničních studentů – například ze Slovenska dojíždí do školy v České republice a podobně to platí i nyní u slev na žákovské jízdné. Na slevy mají standardně nárok vedle občanů ČR také občané členských zemí EU – a není rozdíl, zda je sleva poskytnuta na vnitrostátním spoji nebo na vnitrostátním úseku mezinárodního spoje během jeho jízdy po ČR,“ řekl deníku Echo24 Ondrůj.

Zatímco RegioJet prodává jízdenky pouze na konkrétní místo v konkrétním vlaku, České dráhy prodávají jízdenky i nad rámec kapacity sedadel, může se tak stát, že jsou vlaky přeplněné. „U ČD, stejně jako u většiny evropských železnic a soukromých dopravců v ČR provozujících závazkovou dopravu, v minulosti nikdy nebyly a ani dnes nejsou jízdenky vázány ani prodávány na konkrétní vlak. K zajištění konkrétního místa slouží rezervace a jejich počet je vždy omezen počtem plánovaných míst ve vlaku. Stejná situace je v ČR také u všech ostatních dopravců provozujících spoje ve veřejném zájmu (např. JHMD, GW Train Regio atp.),“ řekl pro Echo24 tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Podle něj je národní dopravce na náhlé změny v počtu cestujících dobře připraven a má dostatek záložních vozů, a nehrozí tak . „České dráhy mají k dispozici cca 2 000 osobních vozů a 2 000 lokomotiv, elektrických a motorových jednotek a vozů. ČD mají potřebné rezervy vozů, díky tomu v případě závady, násilného poškození vlaku atp. nemusí spoje dlouhodobě rušit, jako jiní dopravci, ale mohou nasadit náhradní soupravu. S ohledem k tomu, že jde o náhradní soupravu, resp. vůz, která/ý je záložní a slouží pro řešení mimořádností, závad atp., jedná se o soupravy/vozy starší konstrukce, oproti běžně nasazovaným a plánovaným vozům/vozidlům, podobně jako je tomu našich zahraničních partnerů např. v Německu nebo ve Švýcarsku. ČD mají připraveno dalších 50 záložních vozů běžné konstrukce s kapacitou 4 000 míst k sezení pro posílení vlaků. S omezením slev pro vybrané spoje, tak jak to umožňuje státní vyhláška, v současnosti neplánuje. Další vývoj budeme sledovat, prioritně chceme spoje posilovat, pokud to bude provozně a technicky možné,“ dodává Šťáhlavský.

České dráhy se také od 1. září chystají vyplácet návratky poměrových částek za dříve zakoupené komerční slevy ČD – jde o tzv. IN karty. „V souvislosti se zavedením státní slevy už řada zákazníků nebude chtít využívat komerční slevy ČD, které si pořídili pro výhodnější cestování. Národní dopravce zajistí návratky poměrových částek, pokud si cestující o to požádá. Jde například o aplikace In Karty IN 25 pro mládež do 26 let, IN 25 pro děti, IN 50 pro mládež do 26 let, IN 50 pro důchodce, IN Důchodce, IN 100 v závislosti na věku držitele – mladší 26 a starší 65 let a IN Senior. U těch bude možné požádat od 1. září o návratek,“ říká Štáhlavský s tím, že jedinou výjimku tvoří aplikace IN Senior, u kterých bude vypočítána poměrná cena ke dni vrácení.

Železniční dopravci se také shodují v tom, že neočekávají takový nápor ve vlacích jako na Slovensku, kde bylo jízdné zdarma zavedeno pouze v železniční dopravě, zatímco v České republice jde jak o autobusovou, tak vlakovou dopravu.

Na zavedení výrazných slev se připravují také autobusoví dopravci. Například severočeský BusLine posílí provoz informačních center a má také záložní autobusy, které budou v pohotovosti. „V průběhu víkendu 1. – 2. 9. 2018 bude pro cestující zajištěn mimořádný rozšířený provoz informačních kanceláří: v Jablonci nad Nisou od 8:00 do 16:00 po oba dva dny a dále v Semilech, Turnově, Rokytnici nad Jizerou a Jilemnici v sobotu 1. 9. od 9:00 do 12:00 a v neděli 2. 9. od 13:00 do 16:00 hod. Ve spolupráci s KORIDem školíme všechny pracovníky informačních kanceláří, a dále chystáme pokyny i informace pro řidiče autobusů,“ uvedla pro deník Echo24 mluvčí společnosti Nikola Bradíková. Dodala také, že má BusLine podle smlouvy s Libereckým krajem k dispozici šest záložních autobusů.

Podle Bradíkové bude i nadále možné kupovat jízdenky přímo u řidičů autobusů. Mluvčí společnosti zároveň tvrdí, že BusLine začátkem září neočekává výrazný nárůst počtu cestujících. „Zvýšený nápor cestujících v prvních dnech nečekáme, i když nevylučujeme, že by počet cestujících mohl v průběhu září a října postupně narůstat.“

Doufáme, že do školství půjde požadovaných 30 miliard, říká studentská unie

„Od začátku jsme se k samotným slevám na jízdném nevyjadřovali. Vadilo nám jenom, že část financování těchto slev, přibližně 400 milionů, mělo jít už z takto podfinancovaného ministerstva školství. Na schůzce s vládou nám bylo slíbeno, že školství dostane 30 miliard navíc a tedy že 400 milionů jsou v porovnání jenom drobné. Poté, co se slevy na jízdném odsunuly na září, došlo ke snížení potřebných nákladů a ministr školství Robert Plaga požádal o ponechání oněch 400 milionů v rozpočtu jeho resortu. Což se dle mého vědomí nakonec stalo. Teď uvidíme, zda dojde k naplnění slibu a 30 miliard v rozpočtu MŠMT se opravdu dočkáme.“ sdělil deníku Echo24 předseda České středoškolské unie (ČSU) Martin Mikšík.

Podle Mikšíka je však sleva ve výši 75 procent moc. „Proti slevám na jízdném nic nemám a cením si svobody pohybu, kterou to přináší, ale když se na to podívám pragmaticky, sleva 75 % je veliká a státní rozpočet bude zavedení stát hodně. Proto si myslím, že je potřeba už od začátku monitorovat celou věc a vypracovat studii, která komplexně analyzuje dopad na stát, na společnost a následně studii udržitelnosti. Nechceme přeci skončit s danajským darem, který se nám za pár let vymstí,“ dodává Mikšík s tím, že jde pouze o jeho osobní názor.

Slevy kritizuje pravicová opozice. Poslanec a předseda středočeské ODS Jan Skopeček navrhuje vyhlásit 1. září jako „den rozpočtového populismu a nezodpovědnosti“. Už dříve pak tyto slevy kritizoval exministr financí Ivan Pilný (ANO) a v pondělí řekla v Českém rozhlase ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), že ji „tyto slevy jako ministryni financí nijak netěší“.

První Babišova vláda tehdy v demisi koncem března rozhodla, že poskytne slevu 75 procent na jízdné ve veřejné dopravě pro cestující starší 65 let a studenty do 26 let. Stát tato sleva vyjde od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně. Původně měly slevy platit od 10. června, nakonec byly posunuty na 1. září. Důvodem byla krátká doba pro technickou připravenost krajských úřadů.

Čtěte také: Za vytetovanou koblihu koupil premiér fanouškovi iPhone X. „Přijeď na Hrzán,“ zve Babiš

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články