Nástupce Concordu má létat z New Yorku do Londýna za 3,5 hodiny
Nadzvuková doprava
Návrat nadzvukových letadel se blíží. Americká společnost Boom Supersonic chystá prorazit na trh s novým vylepšeným letadlem, které dosáhne rychlosti Mach 2,2. Překonal by tím legendární letadlo Concorde, které muselo mimo jiné z ekonomických důvodů skončit před patnácti lety. Jedním z problémů Concordů byl také vysoký hluk, který se tvořil při překročení nadzvukové rychlosti. Nový letoun by pak měl snížit nejen velkou spotřebu paliva, ale i hluk způsobený aerodynamickým třeskem.
Ze Šanghaje do Los Angeles za pět hodin nebo z New Yorku do Londýna za tři a půl hodiny. Tak uvádějí stránky společnosti Boom Supersonic letovou podobu budoucího letadla. Za novou podobou letadla stojí společnost Virgin miliardáře Richarda Bransona. Už v roce 2016 došlo k rozpracování studie k vývoji nadzvukového letounu se společností Boom z Denveru. Ta následně v roce 2017 získala od japonské společnosti Japan Airlines deset milionů dolarů na další vývoj.
Legendární letouny Concorde se potýkaly s vysokými provozními náklady a vysokou spotřebou paliva. Boom Supersonic počítá s tím, že novější technologie pomůžou obě složky snížit. Provozní náklady plánuje dle listu Observer snížit o deset procent. To by mělo leteckým společnostem pomoci provozovat nadzvukový letoun a být tak v černých číslech. Letadla Concorde byla totiž provozována na základě štědrých dotací od vlád Velké Británie a Francie.
Záležet tak bude na objednávkách ještě předtím, než se nové letadlo dostane na ranvej. Testování prototypů se plánuje na příští rok. Do čtyř let se pak má letoun uvést do provozu. Oproti Concordu nabídne pasažérům o polovinu méně míst, tedy 55. Cena by se pak dle společnosti měla pohybovat okolo současné hodnotě letenek do business třídy.
Podle serveru Independent už společnost vybrala na vývoj celkem 85 miliard dolarů. Společnost Virgin, pak následně po zkouškách dostane deset letadel, na která má už nyní opci. Předběžných nabídek má společnost Boom už šestasedmdesát.
Nadále ale zůstává otázka, jestli se nadzvuková letadla objeví nad velkými městy. V roce 1973 rozhodl letecký úřad ve Spojených státech, že na některých letištích nesmí Concorde přistávat. Zákaz tak zůstal do dnešní doby a není jasné, zda se zákon změní. Důvodem obav odborníků je sonický třesk, který nastane po překonání nadzvukové rychlosti. Společnost ale tvrdí, že dokáže vyvinout letadlo, které nebude mít s porovnáním Concordu tak silný hluk.
Tragický osud Concordu
Vývoj nadzvukového letounu Concorde začal již v 60. letech minulého století. Dva roky před testováním si objednala tři letouny německá společnosti Lufthansa. Společný projekt Velké Británie a Francie se nakonec rozběhl na konci 70. let za velkého přispění obou vlád. Výroba nadzvukových letounů se zastavila v roce 1979.
Už v té době naráželo nadzvukové letadlo na problémy ze strany úřadů. Kromě sonického třesku vadilo některým letištím i příliš hlučný start, který byl slyšet do vzdálenosti osmi kilometrů. Konec nadzvukových letounů odstartovala tragédie, která se stala 25. července roku 2000. Při leteckém neštěstí ve Francii přišlo v Concordu o život 109 lidí, na zemi pak 4 další lidé.
Do té doby se Concorde bral jako nejbezpečnější letadlo na světě. Vyšetřování tragédie nakonec ukázalo, že za nehodu může titanová lamela, která odpadla z jiného letounu DC-10. Na díl pak při rozjezdu na ranveji najel Concorde a vymrštěný pásek prorazil pneumatiku. Výbuch pneumatiku roztrhal na několik kusů a ty poškodily motory a podvozek. Jeden z kusů pneumatiky o hmotnosti skoro pět kilogramů narazil na palivovou nádrž na křídle. Ta byla v okamžiku nehody plná. Náraz pneumatiky pomohl způsobit tlakovou vlnu, která nádrž prorazila zevnitř. Palivo se následně vznítilo od elektroinstalace na podvozku.
Po tragické nehodě ve Francii v roce 2000 byly letouny uzemněny a prošly úpravami. Další rok se Concordy vrátily do vzduchu, do dvou let ale přestaly letadla definitivně létat.