Datový tarif v mobilu využívá 64 procent Čechů, neomezené připojení má jen desetina

DATA V ČESKU

Datový tarif v mobilu využívá 64 procent Čechů, neomezené připojení má jen desetina
Aktivní datový tarif v mobilu je podle průzkumu už v Česku poměrně běžnou záležitostí. Foto: Shutterstock
2
Domov

Echo24

Datový tarif využívá ve svém mobilním telefonu 64 procent Čechů. Neomezená data však většina nechce, takový tarif si pořídí necelá desetina z nich. Důvodem nezájmu o neomezené připojení je častěji než vysoká cena zejména jeho nevyužití. Češi si také stále potrpí na vysokou kvalitu pevného internetu, kterému dávají přednost před cenově výhodnými balíčky. Vyplývá to z průzkumu KPMG Česká republika, který se uskutečnil na konci loňského roku a zapojilo se do něj 1000 respondentů z České republiky.

Aktivní datový tarif v mobilu je podle průzkumu už v Česku poměrně běžnou záležitostí. S průměrnou spotřebou čtyři gigabajtů jej využívá 64 procent oslovených respondentů. Tarif s neomezenými daty má v současnosti jen devět procent z nich. Přestože tyto tarify považuje většina zákazníků za drahé, pouze pro malou část z nich je podle průzkumu cena skutečnou překážkou k pořízení. Většina z nich uvedla, že by neomezená data nevyužila. Cenu jako hlavní překážku pro pořízení neomezeného tarifu zmínilo pouze 17 procent odpovídajících.

Průzkum dále ukázal, že pro 35 procent dotázaných je klíčové mít v balíčku služeb také pevné připojení. Mnoho Čechů si přitom potrpí na vysokou kvalitu pevného internetu. Celkem 47 procent respondentů uvedlo, že už nyní mají optické připojení, anebo by k takému poskytovateli ihned přešli, pokud by byl k dispozici. Velká část respondentů tedy upřednostní kvalitní fixní připojení nad jednoduchostí a finanční výhodností balíčků.

Průzkum ukázal, že za fixní služby vydají v průměru nejnižší náklady lidé s vyšší digitální vyspělostí, kteří více dbají na kvalitní technologie pro připojení. Ti tvoří asi třetinu všech internetových spotřebitelů v Česku. Podle KPMG to zřejmě souvisí s jejich lepší orientací v produktech na trhu. „Velmi zajímavým zjištěním pro nás bylo, že ti Češi, kteří jsou digitálně vyspělejší, využijí tuto vlastnost spíše k optimalizaci ceny, nezávisle na pestrosti nabídky operátora,“ řekl Ondřej Holek, který v KPMG Česká republika odpovídá za poradenské služby pro sektor telekomunikací.

Pomalu roste také povědomí veřejnosti o technologii 5G. Třetina dotázaných v průzkumu uvedla, že ví o přednostech 5G sítě, dalších 28 procent pak věří, že 5G přinese výhody i jim. Koupi nového mobilu, který by tuto technologii podporoval, ovšem plánuje pouze necelých 15 procent lidí. Skoro polovina respondentů pak zatím výhody nové sítě nezná. „Výhody 5G prozatím nejsou pro všechny zákazníky patrné, neboť se omezují se na vyšší rychlost přenosu dat. Ovšem do budoucna s příchodem nových 5G služeb očekáváme výraznější nárůst zájmu o tuto technologii,“ podotkl Holek.

Průzkum se uskutečnil na konci loňského roku a zapojilo se do něj 1000 respondentů z České republiky, kteří mají doma pevné připojení k internetu, anebo využívají mobilní data. Sběr dat zajišťovala podle KPMG nezávislá výzkumná společnost.

Foto: Echo24