1 prezidenstké volby

Jde o to, aby bylo druhé kolo

Témata: ,

Jeden z vrcholů letošní politické sezony se blíží do svého finále. Voliči rozhodnou, kdo bude příštích pět
let prezidentem republiky.

Obhajující prezident Miloš Zeman oznámil, že žádnou kampaň nepovede, ale o to rafinovanější kampaň nakonec předvádí. Několik měsíců před volbami si zavedl pravidelný každotýdenní televizní pořad, ve kterém dostává jen nekonfliktní a úlisné dotazy. „Někdo“ oblepil republiku billboardy v hodnotě desítek milionů korun s portrétem řádně vyretušované usměvavé tváře muže, který vypadá jako Miloš Zeman.

Vše doplněné sloganem Zeman znovu. V rámci této předvolební kampaně – takovou blbost, že to není kampaň, si nechají namluvit jen Češi, kteří si podobně loni na podzim nechali namluvit, že defraudant je bojovníkem proti korupci a jediným, kdo dá naši zemi do pořádku, a proto volili hnutí ANO – odmítl účast ve všech společných diskusích s ostatními prezidentskými kandidáty. Ponechme stranou, zda jedním z důvodů nebyly hlavně omezené fyzické možnosti stávající hlavy státu, ale podívejme se na výsledek tohoto machiavellistického kroku. Miloš Zeman tak dal najevo, nebylo to bez rizika, že si je ve svém sedle jistý a jen hledá u ostatních kandidátů vyzývatele pro druhé kolo. Obhajoba prezidentského postu v přímé volbě má svoji premiéru, která nastavuje parametry pro volby budoucí. Možná tak vytvořil precedent. Nejen tímto tahem změnil podobu kampaně pro prezidentské volby ve srovnání s těmi předchozími. Kampaň se povětšinou odehrávala ve zdlouhavých debatách osmi kandidátů, kterých byly desítky. Asi nikdy neměli soupeři o nejvyšší ústavní funkci tolik příležitostí se sblížit na cestách po celé republice jako v těchto volbách. Podle toho to také vypadalo, vzájemného vymezování bylo málo, řada z nich si začala tykat a celkově to vypadalo jako selanka, vyvolaná tímto stockholmským syndromem. První vzájemné přímé výpady bylo možné zaregistrovat možná minulý týden, anebo se odehrály jen nepřímo.

Samozřejmě před postupným zveřejňováním výsledků tuto sobotu nelze říct nic s určitostí, ale vše nasvědčuje tomu, že první kolo bude jen o hledání soupeře pro Miloše Zemana pro kolo druhé. V tomto se strategie a kampaň Miloše Zemana vyplní. A u toho by mohlo zůstat. Nelze říct, že by současný prezident vykonával svou funkci jen špatně, ale i s ohledem na celkovou politickou situaci a jeho zdraví by bylo dobře, aby na Hradě zasedl někdo nový. V prvním kole se nevoliči Miloše Zemana budou rozhodovat podle sympatií, naturelu, politických zkušeností, programu jednotlivých kandidátů, mnozí budou volit podle toho, kdo má největší šanci ve druhém kole porazit stávajícího prezidenta. To první kolo bude jen o vybrání soupeře pro kolo druhé, nejdůležitější ale je, aby to druhé kolo vůbec bylo.

Z nového čísla Světové velmoci na hraně. Je další velká válka nevyhnutelná?

Echo týdne: BIS, stará doba a pražští sankyloti ● Téma: Druhá transformace ● Kauza: Ťokovy dálnice ● Komentář: Politika utopená v krvi ● Esej: Proč je les oslabený?

Právní řád v Česku nefunguje Bývalý velvyslanec Milan Sedláček o sobě a české justici
Láska za časů internetu Hledáte trvalý vztah? Bez tradičních metod to nepůjde

/
vydavatel a šéfredaktor

Vystudoval literární vědu na FPF Slezské univerzity v Opavě a masovou komunikaci na FSV UK v Praze. Začínal v regionálním tisku jako kulturní redaktor, od začátku studií v Praze (1994) pracoval jako redaktor Lidových novin. Na jaře roku 1996 nastoupil jako politický reportér do televize Nova. Po dvou letech z televize odchází do vydavatelství Stratosféra, aby založil a vedl svůj první časopisecký projekt, titul Spy. Časopis, který byl koncipován jako politický tabloid, opouští po necelém roce. Pracuje opět pro televizi Nova a v polovině roku 1999 je jmenován ředitelem tisku a PR TV Nova. V červnu 2000 se stává šéfredaktorem časopisu Týden. Za jeho působení se zvedl prodaný náklad časopisu Týden trojnásobně (z 16 200 v roce 2000 na 57 800 v roce 2003), Týden získává ocenění Časopis roku. V roce 2002 zakládá časopis Instinkt a stává se mediálním ředitelem vydavatelství Mediacop. Časopis Instinkt po roce úspěšného vydávání získává ocenění Hvězda roku. Z vydavatelství Mediacop odchází v lednu 2009 do představenstva mediální skupiny MAFRA, kde byl tři roky zodpovědný internetové aktivity skupiny a deník Lidové noviny, jehož byl zároveň šéfredaktorem. V polovině listopadu 2013 z Mafry odchází. Počátkem roku 2014 zakládá vydavatelství Echo Media a.s., která vydává internetový deník Echo24.cz.

Názory Více

Online zprávy Více

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.