Benchlearning přichází do českých škol
Do vybraných českých škol míří novinka známá jako benchlearning. Ten vychází z úspěšné a ve firmách ověřené metody zvané benchmarking a má za cíl pomoci ředitelům správně řídit a plánovat rozvoj jejich škol. Do souvisejícího systému podpory, který organizuje Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), se přihlásilo 18 škol. Iniciativa probíhá v rámci evropsky financovaného projektu Strategické řízení a plánování ve školách a v územích.
Podstata benchlearningu
Každou organizaci nehledě na velikost či odvětví intenzivně ovlivňuje okolní prostředí, které je proměnlivé a ve kterém působí řada vzájemně propojených faktorů (např. legislativa, financování nebo požadavky klientů). Vliv vnějšího prostředí se však nevztahuje pouze na organizace poskytující produkty a služby v soukromé sféře, ale dotýká se i celé řady organizací veřejného sektoru, včetně škol. Jednou z cest k úspěšnému fungování škol je tedy schopnost pružně se takovému prostředí přizpůsobovat.
Školy musejí reagovat na četné změny, které se týkají kromě jiného jejich dlouhodobého směřování, organizačních struktur, postupů výuky a informačních systémů. Ředitelé přitom shodně vnímají, co lze považovat za úspěch, hovoří třeba o kvalitě poskytovaných služeb, schopnosti pružně reagovat na vnější požadavky, efektivně pracovat s náklady nebo mít zaměstnance s odpovídající úrovní znalostí.
V této souvislosti je dobře známý fenomén tzv. učící se organizace. V ní se zaměstnanci různým způsobem vzdělávají. Tradiční formy učení se, výklad lektora a studium literatury, jsou podle knihy Benchmarking – mýty a skutečnost efektivní tak na 10 %, zatímco u sdílení znalostí a novějších metod se pochybuje až v úrovni 90 %!
Právě benchlearning se v tomto světle jeví jako účinný systém rozvoje školy s výhledem dobrých výsledků. Jeho cílem je zjednodušeně řečeno trvale a systematicky porovnávat a měřit poskytované produkty a služby s těmi, kteří jsou lídry v dané oblasti. Celý přístup stojí na osvojování si nových poznatků.
Benchlearning a benchmarking
Četné zkušenosti ze zahraničí ukázaly, že nejlepší cestou, jak sdílet znalosti a dobrou praxi, je právě benchmarking, resp. benchlearning. Ten s benchmarkingem probíhá paralelně.
„Zatímco benchmarking srovnává a přebírá současné postupy nejlepší praxe, benchlearning znamená, že se učíme a vylepšujeme další osvědčené postupy. Prakticky všechny formy a typy benchlearningu vycházejí z naprosto srozumitelné otázky: Jestliže jsme se ve vlastním prostředí rozhodli přistoupit ke změnám a zlepšování, proč se nepoučit u někoho, kdo už má s něčím podobným dobré zkušenosti a je ve zkoumané oblasti dále než my?“ přibližuje David Vykydal z Vysoké školy báňské v Ostravě.
Benchlearning je tedy způsob učení se z lepší cizí reality, než je realita vlastní. Se zavedením principů benchlearningu do českých škol tak přichází propracovaný ucelený systém sdílení zkušeností, osvědčených postupů a dobré praxe, jehož využití v prostředí škol zatím není naprostou samozřejmostí.
„Občas je možné setkat se s pokusy o využití benchmarkingu, ale praktická aplikace benchlearningu v prostředí škol je naprostou výjimkou,“ doplňuje Petr Valenta, hlavní manažer projektu Strategické řízení a plánování ve školách a v územích, v jehož rámci se novinka zavádí.
Prvním hmatatelným výsledkem uvedeného projektu je metodika benchlearningu a řada podpůrných materiálů, které tuto metodiku popisují a zároveň představují návod pro jeho praktické použití v prostředí škol.
V současné době probíhá proškolování vybraných skupin osob zapojených do realizace projektu a výběr vhodných škol, které se v první fázi zapojí do pilotního ověření navržené metodiky benchlearningu. Metodika benchlearningu a výsledky pilotního ověření, včetně doporučení a pravidel pro realizaci ve školském prostředí, pak budou k dispozici všem školám na webových stránkách NIDV a v připravované benchlearningové databázi.
David Vykydal