Uzavírkové peklo. Barrandovský most či Štěrboholská spojka, řidiče čeká v Praze řada omezení
Pražské rekonstrukce
Nové pražské vedení čeká v letošním roce zkouška ohněm. Trpělivost Pražanů bude totiž stejně jako v loňském roce testována řadou oprav a dopravních omezení. Stavební práce zpomalí dopravu například na Barrandovském mostě, komplikace jistě přinese i rekonstrukce Štěrboholské spojky. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) věří, že se magistrátu podaří opravy lépe zkoordinovat, aby se neopakoval stav z loňského léta, kdy byl naprosto paralyzován Žižkov. Úspěšná koordinace se má podařit například při opravách mostu k Barrandovu a tramvajové tratě v Nádražní ulici.
Praha se tento rok chystá částečně rekonstruovat Barrandovský most. „Sanace a rekonstrukce se bude letos týkat především povrchu komunikace. Následně bude probíhat diagnostika a příprava na další rekonstrukci,“ řekl novinářům náměstek primátora Adam Scheinherr.
Oblast Barrandova a Smíchova to nebude mít letos vůbec jednoduché. Kromě Barrandovského mostu bude rekonstruován i most K Barrandovu a tramvajová trať v Nádražní ulici. „Bude to opravdu těžké, protože ten stav zanedbanosti infrastruktury je opravdu značný a nedovoluje nám příliš koordinovat ty práce. Když máte jeden most i tramvajovou trať ve špatném stavu, tak nelze jednoduše říci, že nejdříve zrekonstruujeme most a až po třech letech tramvajovou trať,“ uvedl Scheinherr.
„V tomto případě se nám to ale zkoordinovat podařilo. Nejdříve bude opraven most k Barrandovu. Teprve až bude ve stavu, aby po něm mohla jezdit náhradní autobusová doprava, tak začne rekonstrukce trati v Nádražní ulici,“ ubezpečil náměstek. V létě však čeká Pražany úplné přerušení dopravy v úseku Hlubočepy–Smíchovské nádraží
Aby toho nebylo málo, tak bude od března do října opravována frekventovaná Štěrboholská spojka. „Čeká nás velmi nemilé omezení při rekonstrukci povrchu Štěrboholské spojky. Spojka měla být rekonstruována již před čtyřmi lety, mému předchůdci se ale do toho nechtělo. Nakonec byla radiála v tak kritickém stavu, že měla být rekonstruována loni, ale i to se předchůdci podařilo odložit, protože se před volbami bál. Teď už je spojka v natolik kritickém stavu, že do rekonstrukce musíme jít. Bude to bohužel omezení na dva plus jeden jízdní pruh,“ řekl novinářům Scheinherr.
Bývalý náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) ale nařčení odmítá. „To nemělo s volbami vůbec nic společného. Tam šlo o koordinaci. Když si vezmete, že se v létě opravovala Dobříšská, Vídeňská, opravovaly se mosty, opravovalo s v Nuslích a na Praze 3 Husitská a Koněvova, tak v tu chvíli se právě v rámci koordinace řeklo, že projekt je připravený, ale kvůli ostatním opravám se odloží. Rozhodně mě nikdo nemůže podezřívat, že bych něco odkládal kvůli volbám,“ vyjádřil se Dolínek pro Echo24.
Rekonstruovat se od března do července bude také tramvajová trať ve Vinohradské třídě, od dubna do května také křižovatka na Strossmayerově náměstí či Karlovo náměstí.
Prahu čeká rekonstrukce Libeňského i Karlova mostu
Kromě jiného zahájí letos Praha opravy Libeňského mostu. Jako první se budou rekonstruovat části, jež nemají bezprostřední vliv na dopravu na mostě. Konkrétní postup prací při opravě konstrukce pak určí studie, kterou do konce března vypracuje Kloknerův ústav ČVUT. Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu, nikdy nebyl opravován.
Politici se v minulosti přeli, zda Libeňský most zbourat, nebo zrekonstruovat. Vloni musel být zhruba na měsíc pro automobily a MHD uzavřen a následně podepřen. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou jej ale neprohlásilo.
Libeňský most však není jediným problematickým přemostěním v Praze. Mezi těmi ve špatném stavu se překvapivě nachází i Karlův most či Most Závodu míru. „V nejhorším stavu máme Libeňský most, Palackého most, Most Závodu míru, ale taktéž například Karlův most,“ uvedl Scheinherr.
Karlův most se nalézá ve špatném stavu i přes to, že byl před nedávnem opravován „Karlův most prošel nedávno velice zdlouhavou a komplikovanou rekonstrukcí, ta se ale bohužel týkala jenom povrchu komunikace. Nyní bude muset být přikročeno k rekonstrukci oblouků. Máme však problém, že příprava rekonstrukce je závislá na dostupnosti kamene. Nyní sháníme co nejkvalitnější kámen. Most bude rekonstruován tak, že kameny budou vysouvány z oblouků, špatné budou nahrazovány a ty zachovalé se tam vrátí.“ Přesný harmonogramu prací nebo cena rekonstrukce vzejde z projektové dokumentace. Povrch mostu se skládá ze zhruba 66 000 kvádrů.
U 14. oblouku mostu na Malé Straně se drolí spáry a hrozí popraskání kamenů. Místo je dlouhodobě ohrazeno. Špatný stav oblouku posouvá Karlův most v klasifikaci Technické správy komunikací do horší kategorie, než do jaké by v případě jeho dobrého stavu patřil. Na stupnici od jedné do sedmi, kdy sedm je havarijní stav, je nyní zařazen do šesté kategorie. Město v minulosti nechalo opravit mostovku a zábradlí mostu.
Praha má s mosty problémy dlouhodobě. Město si nechalo nedávno udělat zátěžové testy mostu Legií a zpracovává se diagnostika Hlávkova mostu, který je rovněž ve špatném stavu. Chystá se diagnostika Palackého a Barrandovského mostu. Opraven bude muset být i Mánesův most, který byl sice rekonstruován asi před deseti lety, avšak zatéká do něj.
Metropole plánuje v nejbližších letech postavit nový Dvorecký most, jehož finální návrh vzešel z architektonické soutěže. Nyní se bude vybírat projektant. Řeší se také územní rozhodnutí a stavební povolení. „Děláme všechno pro to, aby ta stavba byla zahájena do čtyřech let,“ řekl náměstek. V listopadu 2018, tedy před nástupem do funkce, přitom Scheinherr v komentáři pro Echo24 uvedl, že Dvorecký most bude na konci volebního období pravděpodobně již stát: „Naším cílem je vybudovat alespoň jeden most, a to je Dvorecký most. Za čtyři roky bude buď hotový, nebo bude před dokončením.“
Praha se rovněž chystá na jaře získat stavební povolení na stavbu Trojské lávky. „Příští rok na jaře by měla lávka být hotová,“ doufá Scheinherr.