Jak pandemie změnila nákupní zvyklosti českých zákazníků?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Jak pandemie změnila nákupní zvyklosti českých zákazníků? 1
INZERCE
Sdílet:

Nákupní chování lidí se dekádu za dekádou mění, ale letos jsme byli svědky opravdu zlomového roku. Jedním takovým milníkem v nákupních zvyklostech čechů se stal rok 2020. Koronavirová pandemie zasáhla celý svět a Česká republika není výjimkou. A o tom, jak pandemie změnila naše spotřebitelské chování, se čtenář dozví v tomto článku.

Online zboží všeho druhu: skvělé ceny z pohodlí domova

Pandemie COVID-19 způsobila spoustu problémů a nečekaných situací po celém světě. Kamenné obchody a mnoho profesí se museli začít adaptovat na nová pravidla, na kterých naše společnost během koronakrize funguje. Ale zatímco některé firmy, profese a obchody byly svědky výrazných škod, pro e-commerce se pandemie v podstatě stala přínosem. Online obchody se dostali na výsluní a začali si užívat opravdové žně. Proč by přece zákazník musel chodit nakupovat ven, kde hrozí větší nákaza nemoci, když může nakupovat z pohodlí domova online a ještě přitom ušetřit?

Potraviny se čeští zákazníci až donedávna stále zdráhali nakupovat přes internet, ale pandemie to razantně změnila a kupodivu i konzervativní zákazníci či senioři začali využívat výhody online nákupů. Nejnovější průzkumy trhu navíc uvádějí, že tento nový trend bude v budoucnu i nadále sílit. Dokonce jeden ze tří dotázaných seniorů v průzkumu trhu firmy Accenture přistoupil pozitivně k novým technologiím a začal nakupovat online. Kromě obchodů s potravinami se do online prostředí přesunuly také lékárny, firmy rozvážející jídlo, obchody s oblečením, elektronikou, a v podstatě s veškerým zbožím, které zákazník k životu a k zábavě potřebuje.

Zboží a služby, které zákazník nakoupí výhodně online, jsou ovšem velice rozmanité. Například tady na této stránce může zákazník najít zajímavé slevové kódy a poukazy na výhodnou zimní dovolenou od společnosti Booking. Klient může v nabídce najít kvalitní ubytování a služby firem, které striktně respektují hygienické pravidla zavedené koronavirovou pandemií. Na druhou stranu, zákazníci, kteří se cestovat nechystají, naleznou na slevových portálech spoustu zboží ke kvalitnímu trávení volného času doma či na chatě.

Jedná se například o hry a hračky pro děti, nábytek a vybavení do bytu, domu či na zahradu, elektronické zařízení a spotřebiče, které se vždy hodí. Zákazníci mohou při virtuálních nákupech využívat kromě slevových akcí eshopů také výhod, které přinášejí slevové portály. Jak uvádí mezinárodní a na tuzemském trhu usazená společnost Promocodius Česko, akční kódy a poukázky jsou na slevových portálech přehledně dostupné podle hledaného zboží, a tak zákazník vždy najde šanci, jak výhodně nakoupit.

Etická spotřeba zákazníků s digitálními technologiemi

Navíc jdou slevové portály s dobou a nabízí spoustu slev na superpotraviny a zboží z udržitelného průmyslu. Jak uvádí společnost Accenture, mnoho změn v nákupním chování se stane novou tendencí i po skončení pandemie a mezi takové nové trendy patří i ty následující:

  1. 60 % dotázaných zákazníků nakupuje více produktů k péči o duševní klid a pohodlné cvičení doma
  2. 64 % dotázaných přestalo plýtvat potravinami
  3. 50 % zákazníků nakupuje zdravěji
  4. 45 % dotázaných zákazníků uvádí, že nakupuje udržitelnější zboží
  5. Přes 50 % dotázaných uvádí, že se chystá začít více využívat nové technologie jako jsou digitální asistenti rozpoznávající hlas uživatele, online a samoobslužné aplikace či inteligentní domácí zařízení

Generální ředitel společnosti Accenture Oliver Wright uvádí, že etická spotřeba a nákup nových technologií je rozhodně dlouhodobý trend, který zaznamenal stejně vysoký růst, jako již zmíněné nákupy potravin online. Změny, které by jinak trvaly několik let, proběhly v rámci několika měsíců, a budou mít dopad na celé toto desetiletí.

Jako hlavní tendence spotřebitelského chování, zaznamenané v roce 2020, bychom tedy měli zmínit zvýšené využívání online obchodů s potravinami, rozvozem jídla, online lékáren, zdravých potravin, udržitelného zboží a nových technologií. Zatímco se předpokládá, že tyto tendence budou v následujících letech sílit, e-commerce má dostatek času, aby si pro zákazníky připravil do nového roku nové vychytávky.

Sdílet:

Hlavní zprávy