Lavičky, fontána, stromy na Malostranském náměstí? Zatím jen výměna kolejí
Nová podoba náměstí
Malostranské náměstí, které v nedávné době ze všeho nejvíce připomínalo parkoviště, se konečně mění. V rámci plánované opravy tramvajové trati se na náměstí objevily i první kostky ze žluté žuly, které mají v budoucnu pokrýt celé náměstí.
Nová dlažba se zatím týká jen té části, po které vedou koleje. K dalším fázím revitalizace může dojít až po vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení, které v tuto chvíli projekt nemá. Územní rozhodnutí by mělo být vydáno na konci února, stavební povolení pak na konci května tohoto roku. Kompletní dokončení nové podoby náměstí je prozatím plánováno na rok 2019. Současná dopravní omezení podle Dopravního podniku potrvají do 21. února.
Revitalizaci může zpomalit práce archeologů. Na území náměstí je doloženo osídlení už v 8. a 9. století, na horní části náměstí se proto začnou hloubit dvě archeologické sondy, které budou přestavbu dokumentovat. Přítomnost archeologů bude pak doprovázet celou stavbu.
Přestavbu Malostranského náměstí už od začátku návrhu provází debata ohledně provozu aut. „Chceme vracet život do centra Prahy. Návrh prošel úpravou na základě opravdu velkého množství připomínek nejen od památkářů, ale i dopravních expertů, policie i Prahy 1,“ popisuje situaci Petra Kolínská, náměstkyně pražské primátorky.
Prvním krokem revitalizace Malostranského náměstí bylo v červenci 2016 zrušení parkoviště v dolní části náměstí. Cílem je náměstí zpřístupnit chodcům, v plánu je proto rozšířit chodníky, omezit parkoviště v horní části a zúžit jízdní pruhy. Naopak přibude nová kašna, stromy i nový mobiliář: lavičky, odpadkové koše a stojany na kola.
Omezování aut a upřednostnění chodců se týká i nového návrhu na proměnu Václavského náměstí. Ten předpokládá snížení dopravy v horní části náměstí a možné propojení tramvajové tratě z Vinohradské ulice. Odpůrcům návrhu vadí plánový vjezd do podzemních garáží ve spodní části náměstí, kde je v tuto chvíli pěší zóna.