GEFCO nabízí východisko ze současné logistické džungle – rezervovanou kapacitu v letecké dopravě

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

GEFCO nabízí východisko ze současné logistické džungle – rezervovanou kapacitu v letecké dopravě 4
INZERCE
  • GEFCO
Sdílet:

Pandemie koronaviru zasáhla v uplynulých měsících snad do všech odvětví. Oblastí, kterou ale doslova otočila naruby, je logistika. Musela se poprat s kompletním uzavřením čínských provincií, v nichž byl koronavirus zaznamenán nejdříve. Od té doby se situace několikrát zásadně změnila, nikoli ale k lepšímu.

Sami logistici dnes prostředí, v němž nyní podnikají, nazývají džunglí. Bojují s celosvětovým nedostatkem přepravních kapacit a hledají cesty, jak předejít přerušení dodavatelských řetězců klientů. Více k tématu v rozhovoru s Martinem Hrbkem, obchodním ředitelem divize Air&Sea společnosti GEFCO.

Letecká doprava dnes prožívá velký útlum. Týká se nedostatek kapacit, o kterém mluvíte, hlavně této přepravy?

Bohužel ne. Letecká doprava je jedním z módů, který se dnes potýká s kritickým nedostatkem kapacit. Není ale jediná. Velmi podobná situace je na železnici i v námořní dopravě.

Hovoříme především o situaci v Číně?

Primárně ano. Ačkoliv se nyní v souvislosti s pandemií často mluví o fenoménu nearshoringu a zkracování vzdáleností, bude to běh na dlouhou trať a realita je taková, že poptávka po přepravách z Číny aktuálně naopak stoupá. Podobně jako i v jiných letech to kulminovalo před Čínským novým rokem.

Foto: Zdroj: GEFCO

Čínský nový rok ale asi nebude jediný důvod, proč se nedostává volných kapacit v letecké, železniční i námořní dopravě. Co je reálnou příčinou?

Je to vlastně souběh několika faktorů. Dodavatelské řetězce samozřejmě ovlivňuje pandemie koronaviru, která v uplynulých měsících způsobila velké výkyvy v pravidelných tocích. V ohniscích pandemie se vše na čas zastavilo, následně se přepravy rozběhly a naopak byla snaha vykrýt ta přerušení. Přístavy, železniční i letecké terminály se ale čas od času potýkají s nedostatkem personálu z důvodu aktuálních opatření a šíření onemocnění. Vykládky a nakládky se tak prodlužují, tím se o něco natahuje i čas přepravy, najednou je tedy potřeba většího počtu kontejnerů, protože je jich vlastně v daném okamžiku víc na cestě a na to nebyl svět připraven.

Takže nejde o jen o záležitost České republiky, potažmo centrální Evropy?

Nedostatek volných kontejnerů a přepravních kapacit je celosvětový problém. Ta lavina se utrhla, nyní se nabaluje a my zatím bohužel nevidíme možnost, jak ji zastavit. Závislost našeho regionu na jihovýchodní Asii je velká a nejde jen o segment automobilového průmyslu, ale i o prémiovou elektroniku nebo třeba vitamíny, některé léky, doplňky stravy, baterie a další zboží. V praxi tak dnes logistik shání volný kontejner, když ho sežne, shání tahač pro dopravu k terminálu nebo do přístavu a další problém je potvrzení nalodění resp. nakládky na vlak. Často jej dostáváme opravdu až ve chvíli, kdy kontejner technika nakládá.

Foto: Zdroj: GEFCO

To se muselo odrazit i v cenách. Zdražila díky tomu doprava z Asie?

Zákony trhu tady samozřejmě zafungovaly. V uplynulých pěti měsících šla jak cena železniční i námořní dopravy z Číny nahoru několikanásobně. Ceny leteckého carga jsou obecně v čase pohyblivé. Ta aktuální oscilace a rychlost změn je ale dnes enormní.

Jak na tu nestabilitu reagují vaši zákazníci?

Samozřejmě jsou informováni, ale primárně je to na nás, abychom pro ně jako profesionální dodavatel služeb zajistili včasné dodávky za ekonomicky přijatelných podmínek. V letecké přepravě jsme právě z toho důvodu uzavřeli dohodu, tzv. Block Space Agreement s dopravcem, v níž pro naše klienty garantujeme kapacitu na letech ze Šanghaje s fixací ceny do konce letošního roku. Je to velmi rychlé a elegantní řešení.

Foto: Zdroj: GEFCO

To ale mluvíte o letecké přepravě. Ta asi není vhodná zdaleka pro všechny zásilky.

Ano, jde o blokovanou kapacitu v letecké přepravě. Máme ale zajištěné dva odlety týdně, každou středu a neděli. Na každém letu máme blokovanou jednu tunu, nemluvíme tedy o prostoru pro nějakou jednu, dvě palety, ale dvě tuny zboží týdně. Hlavním benefitem pro zákazníka je stabilita. GEFCO mu může garantovat kapacitu i na dlouhou dobu dopředu za konstantní a velmi solidní cenu.

Co to konkrétně znamená?

Třeba v období před Čínským novým rokem byla naše cena nižší o 1 USD na kilogram přepravovaného zboží v porovnání s běžnou cenou na trhu. Mluvím tedy o ekonomicky příznivé dopravě, velké pomocné ruce pro naše klienty.

Máte tyhle možnosti jen tady v České republice nebo podobnou službu nabízíte i v jiných zemích?

Blokovanou kapacitu nabízíme v rámci celého geo-regionu Česko, Slovensko, Maďarsko. Prostor je na letech do Prahy, Bratislavy i Budapešti. Zásilka je na cestě 3-4 dny a obvykle pro zákazníky zajišťujeme i celnídaňové služby. Cílem je, aby se v té dnešní logistické džungli nemuseli orientovat sami a mohli se plně soustředit na svůj byznys. S tou pomyslnou mačetou v ruce musíme prostě vysekat co nejkomfortnější cestu my.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články