Když se začnou ztrácet stromy. Výstava hororových snímků z Vysočiny

VÁNOCE A UMĚNÍ

Když se začnou ztrácet stromy. Výstava hororových snímků z Vysočiny
Až kůrovec zlikviduje stromy na Vysočině, mohly by je nahradit ty umělé. Ekologická sci-fi jihlavské fotografky. Foto: Eva Bystrianská
4
Domov

David Macháček

Každý nemusí vidět Vánoce jako Josef Lada. Eva Bystrianská je výtvarnice a fotografka z Jihlavy a Vysočina bývala vždycky drsný kraj. Nepřekvapí proto, že v jejím podání se Vánoce mění v hororový obrazový příběh.

„Už několik let po Vánocích fotografuji použité vánoční stromky odložené u popelnic,“ popisuje studentka opavského Institutu tvůrčí fotografie, jak se zrodil její netradiční soubor snímků. „Naposledy jsem je následovala až na skládku odpadu za městem, kde ve vysoké hromadě čekaly na rozdrcení do bioodpadu. K tomu se pak přidaly procházky po kůrovcem zničených a vykácených lesích. To byl další motiv, který jsem začala fotografovat.“

Tak se začal rodit soubor Horror vacui. Symbolický obrazový příběh, jak se z Vysočiny začaly ztrácet stromy. Strach z prázdnoty přivedl Evu Bystrianskou k pokusům zaplnit ji stromy novými, univerzálními, nezničitelnými. „Přestěhovala jsem starý plastový stromek ze sklepa na několik měsíců na zadní sedadlo auta a rozhodla se začít zaplňovat vnější i vnitřní prázdnotu po malých kouscích – emotivním, nesmyslným, odhodlaným gestem.“

Komu by snad tradiční obrazové pojetí českých Vánoc připadalo už příliš přeslazené, může si nad fotografiemi Evy Bystrianské od idylky odpočinout.