Střely z útoků v Saúdské Arábii měly díly z českých motorů

ÚTOK V SAÚDSKÉ ARÁBII

Střely z útoků v Saúdské Arábii měly díly z českých motorů
Ilustrační Foto: Shutterstock
1
Svět
Echo24
Sdílet:

Střely využité k loňským zářijovým útokům na ropná zařízení Abkajk a Churajs v Saúdské Arábii podle analýz obsahovaly kopie českých motorů sestavené reverzním inženýrstvím. Vyplynulo to z analýzy trosek, uvedla ve zveřejněné výroční zprávě za loňský rok Bezpečnostní informační služba (BIS). Stroje podle kontrarozvědky využívaly i některé komponenty z originálních motorů. Šetření nebylo v roce 2019 uzavřeno, dodala BIS.

Ropná zařízení společnosti Saudi Aramco se stala terčem útoků bezpilotních letounů. Následné požáry vedly ke snížení produkce ropy o 5,7 milionu barelů denně. K útokům se přihlásili šíitští povstalci bojující proti ústřední vládě v Jemenu, kterou podporuje Západ a mezinárodní koalice v čele se Saúdskou Arábií. Západní země se shodly, že za útoky je odpovědný Írán.

Agentura AP loni v září s odvoláním na analytiky uvedla, že střela nalezená na místě útoku disponovala proudovým motorem české výroby TJ100. Společnost První brněnská strojírna (PBS) Velká Bíteš ze skupiny PBS Group poté odmítla, že by se mohlo jednat o její motory, byla přesvědčena, že se jedná o kopie. Podle BIS šlo o kopie sestavené díky reverznímu inženýrství. "Kopie využívaly některé komponenty originálních motorů. Šetření případu nebylo v roce 2019 uzavřeno," uvedla BIS.

Rizikové státy jako KLDR, Sýrie, Írán nebo Pákistán loni podle BIS pokračovaly ve svých snahách o to, aby si skrytě obstaraly položky, jejichž pohyb se mezinárodně hlídá, aby se zabránilo šíření zbraní hromadného ničení. "Za tím účelem využívaly méně známé nebo účelově založené obchodní společnosti a reexportní trasy přes třetí země, přičemž platby strukturovaly tak, aby maximálně ztížily jejich identifikaci," uvádí kontrarozvědka.

Vedle útoku na Abkajk a Churajs zmiňuje BIS i starší případ, který byl loni zveřejněn. Šlo o pokus vyvézt motory pro tanky a bojová vozidla z ČR do KLDR. Do země se měly dostat přes Moldavsko, kde byly označeny jako rybářské motory, a Ukrajinu, kde měly být označeny jako motory pro generátory. "Obchod zajišťovaly bankovní instituce z několika zemí. Na základě poznatků BIS k vývozu motorů do KLDR nedošlo," stojí ve zprávě.

BIS uvádí také poznatky o snahách obcházet mezinárodní sankční opatření proti Íránu, Rusku, státům Blízkého a Středního východu, jihovýchodní Asie a kavkazským nebo africkým zemím. "V dalších případech BIS informovala o zájmu o vojenský materiál, zbraně a výbušniny nebo o speciální komponenty využitelné k vývoji a výrobě například bezpilotních systémů ze strany Číny, Ruska a dalších zemí s nestabilním a represivním režimem nebo zemí, ve kterých probíhají ozbrojené konflikty," píše BIS.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články