Hra hanobila Krista a vlajku. Estetik na protest opustil uměleckou radu JAMU
Hrubost divadla nám nevadí?
Z umělecké rady Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) odstoupil estetik Petr Osolsobě. Vadilo mu to, že se umělecká rada nijak nevyslovila k uvedení kontroverzních inscenací Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět Brno. Osolsobě se v abdikačním dopise vymezil vůči hanobení křesťanství.
Informace o abdikaci Osolsobě se dnes začala šířit na sociálních sítích, ji potvrdil tajemník fakulty Ondřej Vodička. Osolsobě svůj krok v pondělí oznámil umělecké radě, v úterý napsal dopis akademické obci. Dopis na svém webu zveřejnil například spolek Brno+ kolem někdejšího náměstka primátora Roberta Kotziana.
„Divíme se hrubnutí společnosti a neřekneme nic k největší hrubosti v moderních dějinách českého divadla, na brněnské scéně a v našem uměleckém odvětví, za něž neseme zvláštní zodpovědnost,“ stojí v dopise.
Osolsobě působí na divadelní fakultě jako profesor pro obor dramatických umění, vyučuje třeba kořeny evropské kultury a estetiku divadla a dramatu. Jinak také vede Seminář estetiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. V umělecké radě divadelní fakulty, která je poradním orgánem děkana, byl 14 let.
Podle abdikačního dopisu si Osolsobě váží umělecké svobody. „Dobře vím, že svoboda umění a svoboda vůbec něco stojí. A když jsme ji konečně v roce 1989 získali, k čemu teď naší pasivitou posluchače vedeme? Že zneužívat svobodu ke snadnému hanobení křesťanství i Krista, ale i státní vlajky a jiných symbolů je normální umělecká volba a cesta?“ uvedl v dopise.
Na festivalu Divadelní svět lidé mohli letos zhlédnout Frljičovy inscenace Prokletí a Naše násilí a vaše násilí. Proti druhé z nich protestovali křesťané před divadlem a radikálové z hnutí Slušní lidé přímo na jevišti. Kvůli hře i protestu padla trestní oznámení.
Někteří divadelní profesionálové oslovení v minulých dnech se nadále domnívají, že zařazení Frljičových her na festival bylo oprávněné dramaturgické rozhodnutí. Frljičova tvorba podle nich počítá s vypjatými reakcemi a je dobré ji českým divákům ukázat jako součást zprávy o současném stavu evropského divadla a podnět ke kritickému myšlení.