Za drahým benzínem jsou marže a zisk pumpařů. Ropa přitom zlevňuje

CENY POHONNÝCH HMOT

Za drahým benzínem jsou marže a zisk pumpařů. Ropa přitom zlevňuje
Lidé si nyní v porovnání s loňským rokem připlatí za benzín o 5,86 Kč a za naftu 4,20 Kč. Foto: Shutterstock
4
Ekonomika

Echo24

Motoristé si v posledních měsících museli zvyknout na neustálé zdražování pohonných hmot, jejichž ceny od začátku roku trvale stoupaly. Na konci července byl benzín dokonce nejdražší od roku 2014, a to i přes to, že ropa na světových trzích zlevňuje. Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, je růst cen způsoben navyšováním marží ze strany benzínových pump. V příštích dnech však předpovídá zvrat v trendu a zlevňování nafty i benzínu.

Ceny nafty i benzínu v Česku po několikaměsíčním růstu stagnují, navzdory tomu, že cena ropy na mezinárodních trzích klesá. Cena ropy Brent se nyní propadla na 67,06 dolaru za barel a je nejníže od letošního května, na druhé straně cena benzínu byla na konci července nejvyšší od prosince 2014.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je růst cen nafty a benzínu oproti cenám ropy způsoben tím, že čerpací stanice navyšují své marže a zisk. „I když dnes tedy ropa stojí stejně jako koncem května, české čerpací stanice prodávají benzín průměrně za 33,80 koruny za litr, tedy o 1,70 koruny dráže než tehdy. Nafta nyní vyjde na 31,63 koruny za litr, což je rovněž o zhruba 1,70 koruny vyšší cena než tehdy. Čerpací stanice si evidentně navyšují své marže a zisk. Nahrává jim k tomu prostředí obecně rapidní inflace a mediálních zvěstí o ní. Ty používají jako záminku a zdůvodnění svého zdražování, ačkoli ve skutečnosti sami žádné přílišné inflaci nečelí. Právě proto, že ropa znatelně zlevňuje,“ uvedl v komentáři pro Echo24 Kovanda.

Ceny v příštím týdnu klesnou, předpovídá Kovanda

I přes současný (pro zákazníky čerpacích stanic) nepříznivý trend přijde podle Kovandy pokles cen benzínu i nafty. „Pohonné hmoty přesto v příštích sedmi dnech konečně zlevní, neboť je k tomu přiměje konkurenční tlak. Zlevnit by měly v rozsahu kolem patnácti haléřů na litr. Definitivně tak zvrátí trend, který trval od počátku letošního roku,“ předpovídá Kovanda.

Průměrné ceny pohonných hmot v ČR (2017-2021).
Průměrné ceny pohonných hmot v ČR (2017-2021). Foto: Český statistický úřad

Pohonné hmoty budou podle něj v příštích sedmi dnech zlevňovat i v dalších zemích, do nichž často cestují čeští řidiči. Benzín nyní natankují levněji než v Česku ve Slovinsku, v Maďarsku, v Polsku a tradičně v Rumunsku a Bulharsku. V Rakousku je cena benzínu srovnatelná. Na Slovensku, v Chorvatsku, v Německu, v Itálii či Řecku je pak benzín dražší.

Naftu natankují čeští řidiči levněji opět v Bulharsku a Rumunsku, ale také v Polsku. Srovnatelné ceny se dočkají v Rakousku a na Slovensku. V Maďarsku, ve Slovinsku, v Německu, v Itálii i v Řecku je pak její cena vyšší. „Cenu nafty v ČR snižuje letošní snížení spotřební daně z ní,“ vysvětluje.

Podle údajů společnosti CCS je benzin v současnosti o 5,86 koruny na litru dražší než před rokem. Za naftu platili motoristé v polovině loňského srpna o 4,20 Kč na litru méně.