Modré zóny dál platí. Právník s hromadnou žalobou neuspěl
Modré zóny v Praze
Ústavní soud se odmítl zabývat ústavní stížností podanou advokátem Ondřejem Pecákem proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu a Městského soudu v Praze, které zamítly žalobu na zrušení parkovacích zón v Praze. V tiskové zprávě to ve středu sdělil pražský magistrát. Pecák podal loni hromadnou žalobu na hlavní město a domáhal se zrušení parkovacích zón, které podle něj nemají oporu v zákoně o pozemních komunikacích. Zóny se loni rozšířily na Prahu 5, 6 a 8, do té doby platily především v centru.
Advokát podal proti usnesení Městského soudu v Praze o zastavení řízení kasační stížnost, kterou Nejvyšší správní soud odmítl. Pecák následně podal ústavní stížnost. „Ústavní soud v usnesení deklaroval, že návrh stěžovatele je zjevně neopodstatněný, neboť je zřejmé, že k porušení jeho ústavně zaručených práv nedošlo a v postupu Nejvyššího správního soudu ani Městského soudu v Praze nenalezl chyby,“ píše magistrát.
Pecák podal žalobu loni v říjnu s tím, že zákon o pozemních komunikacích umožňuje obcím zřídit si parkovací zóny, avšak podle něj musí existovat reálná potřeba. Podle Pecáka potřeba vznikla na několik místech, nikoliv na většině území. K hromadné žalobě se připojilo 39 lidí. Pecák následně podal v březnu ústavní stížnost, kdy napadl praxi se soudními poplatky u správních soudů, které podle Pecáka znemožňují občanům se účinně bránit.
Největšími problémy v souvislosti se zřízením parkovacích zón jsou podle právníka špatně nastavený ceník, který nepřihlíží k životní situaci občanů, nenaplnění hlavního záměru, čímž mělo být zklidnění dopravy, a nepoměr v přínosu zón ve srovnání s velkými dopravními, hmotnými i sociálními škodami, které přinesly. Systém kompletně i v souvislosti s absencí záchytných parkovišť není podle Pecáka domyšlený a nemá oporu v zákoně o pozemních komunikacích.
Proti novým parkovacím zónám vystupoval loni také Středočeský kraj, podle kterého v metropoli znesnadňují Středočechům dojíždění za prací.
Zóny začaly v Praze fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 7 a většinu Prahy 3. Samy si je provozují radnice v Praze 13, 16 a 22. V srpnu se rozšířily zóny placeného stání v Praze 5 a 6 a v říjnu o Prahu 8.