Revoluční čínský „obkročný autobus“ reziví. Možná šlo o podvod
Konec revolučního nápadu
Futuristický čínský autobus TEB, který měl vyřešit problémy s dopravními zácpami v čínských metropolích, se zřejmě ani nedočká ostrého provozu. Už více než dva měsíce neopustil testovací pruh silnice a tiše reziví. Čínská média podezřívají autory revolučního nápadu z podvodu a investoři rychle stahují své peníze z projektu, píše server Futurism a Shanghaiist.
Ambiciózní projekt čínských inženýrů se první a zároveň poslední testovací jízdy dočkal letos v srpnu v severočínské přístavní metropoli Čchin-chuang-tao. Jeho největší devízou měla být schopnost „nadjíždět“ osobní auta díky vyvýšenému podvozku. Futuristicky vypadající autobus tak měl znatelně zmírnit dopravní zátěž na silnicích čínských metropolí.
Paradoxně ale v tuto chvíli způsobuje dopravní zácpy. Už dva měsíce nevyjel ze svého testovacího hangáru, který inženýři postavili na jedné z pronajatých veřejných silnic. Celý areál zabírá celé tři pruhy z pětiproudové komunikace, což se nelíbí tamějším obyvatelům. Ti si stěžují, že musí nehybný autobus objíždět ve zbylých pruzích společně s kamiony a jinými velkými vozidly a škrtí tak plynulost dopravy.
The futuristic Traffic Elevated Bus (TEB) now sits forgotten at its test site in Qinhuangdao, China https://t.co/qEv1kXiAc4 @STcom
— Ivan Theodoulou (@IvanofHK) December 6, 2016
Neustálé odklady dalších testovacích jízd neunikly pozornosti čínských médií, které považují autobus TEB za podvod. Investoři pomalu stahují své peníze z projektu. Firma TEB Tech, která se podílela na vývoji a výrobě prototypu, údajně propustila řadu svých zaměstnanců, autor designu autobusu nedostal zatím ani zaplaceno.
Projekt sužovalo mnohem více problémů. Obyvatelé i odborníci již před spuštěním projektu kritizovali autory, že je jejich realizační plán nepromyšlený. Autobus třeba nepočítal s nízkými městskými mosty nebo naopak velkými osobními auty s nákladem na střeše. Mnozí dokonce pochybovali, že revoluční vozidlo hromadné dopravy umí vůbec zatáčet – testovací jízda byla uskutečněna pouze na 300 metrů dlouhých kolejích.
Redaktor serveru Shangaiist tvrdí, že vyvýšená nástupiště byla postavená příliš narychlo a ne zcela kvalitně. Schody vrzaly a už se z nich loupala barva. Samotné město tvrdilo, že přistavět vyvýšené platformy by byl příliš komplikovaný zásah do městské infrastruktury – muselo by totiž lehce přemístit i některé dopravní značky a semafory, které nepočítaly s výškou a šířkou revolučního autobusu.