‚Ne, u nás inkluze nebude.‘ Ústecký kraj se postavil Valachové
Inkluzivní vzdělávání
Ústecký kraj nesouhlasí s inkluzí. Všichni zastupitelé zvedli na posledním zasedání ruku pro zachování praktických škol pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Své argumenty proti inkluzi budou koncem března obhajovat před ministryní školství Kateřinou Valachovou (ČSSD), která přijede do regionu.
„Zvláště v našem kraji jde inkluze proti potřebám žáků. Na takový krok nejsou připraveni ani školy ani učitelé. Ublíží se dětem s mentálním postižením i všem ostatním dětem, které se budou muset podřídit jejich tempu,“ zaznívalo na zastupitelstvu z řad opozice i koalice.
Krajský úřad obdržel výzvu Asociace speciálních pedagogů ČR, která apeluje na hejtmany, aby se zasadili o přehodnocení plánovaných změn ve školství. „Jsem určitě proti inkluzi. Náš kraj je specifický, dětí ze sociálně slabých rodin a těch, které potřebují speciální přístup, je víc než v jiných regionech. Nároky na učitele jsou obrovské,“ uvedl hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).
Proti inkluzi protestují i ředitelé speciálních a základních škol
Předsedkyně krajské sekce asociace Lenka Woloszczuková před zastupiteli krátce shrnula to, s čím asociace nesouhlasí. Prakticky všech 42 přítomných zastupitelů jí dalo za pravdu. S dopisem se obrátili na kraj i ředitelé osmnácti speciálních a základních škol. Píšou v něm, že zrušení přílohy rámcového vzdělávacího programu, která upravuje vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, a jejich zařazení do běžných základních škol znamená ukončení efektivního vzdělávání těchto žáků. Do poloviny ledna krajský úřad obdržel ještě další dopisy s podobným stanoviskem, které podepsalo 281 pedagogů základních a speciálních škol a rodičů.
V Ústeckém kraji je 31 základních škol se vzdělávacím programem pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, 21 z nich zřizuje kraj. V Ústeckém kraji je v celostátním srovnání dvojnásobný průměr podílu žáků s mentálním postižením a odborníků je podle zprávy krajského úřadu nedostatek.