Válka eshopů? Alza opouští srovnávač Heureka. Bojí se, míní CZC

Válka eshopů? Alza opouští srovnávač Heureka. Bojí se, míní CZC 1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Největší český e-shop Alza.cz oznámil, že přestává nabízet své zboží přes Heureku. Podle e-shopu není srovnávač nezávislý. S tím nesouhlasí vedení konkurenčního obchodu CZC.cz, podle kterého se Alza bojí. Po Alze zvažují ukončení spolupráce se srovnávačem cen Heureka.cz i internetové obchody Kasa.cz, Euronics.cz a další, které provozuje společnost HP Tronic. Kritika souvisí i s ovládnutím Heureky skupinou Rockaway, která kromě jiného drží podíl v CZC.cz.

„V první řadě je třeba říci, že Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, usnadňující zákazníkům správnou volbu. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o ‚nezávislém srovnání‘,“ uvedl ve čtvrtek marketingový ředitel Alzy Karel Kučera.

Rozhodnutí Alzy urychlily i nedávné aktivity skupiny Rockaway, která Heureku vlastní. „Poslední dobou jsme svědky postupného spojování doposud nezávislých subjektů v českém internetovém obchodování. Je nezpochybnitelné, že cílem skupiny Rockaway je maximalizace zisku a tím, že Heureka do této skupiny patří, nelze již věřit v její nezávislost,“ dodal Kučera.

„Rozhodnutí Alzy chápeme a její obavy sdílíme a sdílíme rovněž pochyby o nezávislosti Heureky, zejména ve vztahu k jejímu sesterskému e-shopu Mall.cz,“ uvedl pak generální ředitel HP Tronic Daniel Večeřa.

Podle něj je reálné, že v brzké době společnost přistoupí ke stejnému kroku jako Alza.cz. Rozhodující bude, jak je Heureka přesvědčí o své skutečné nezávislosti. Alza zveřejnila i webové stránky bezheureky.cz, na kterých své stanovisko vysvětluje a vyzývá i další e-shopy k připojení ke své iniciativě.

‚Alza nabízí dražší sortiment‘

„Z konkurenčních cenových srovnání, která pro nás na denní bázi zpracovává společnost Dataweps, abychom byli zákazníkům schopni nabídnout zboží za zajímavé a konkurenceschopné ceny, vidíme, že Alza dlouhodobě nabízí v průměru 54 % společného sortimentu v hlavních kategoriích za vyšší cenu. V 30 % jsou ceny totožné a pouze v 16 % pak nabízí Alza levnější cenu než CZC.cz. Její počínání nás tak nepřekvapuje,“ řekl obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Podle CZC.cz hrají roli na dražších cenách Alzy i 30korunové poplatky za osobní odběr produktů. „Možnost vyzvednutí objednaného zboží na kterékoliv pobočce CZC.cz po celé ČR nabízíme našim zákazníkům bez jakéhokoliv poplatku. Zákazníci při osobním odběru zdarma nejen ušetří, ale zároveň zůstávají pánem svého času. Své objednávky si tak vyzvedávají třeba cestou z práce nebo ze školy a nejsou limitováni stále ještě velmi nízkou flexibilitou přepravních služeb,“ uvedl Pilský.

„Naše pochybnosti ještě zesílily poté, co loni v prosinci vlivem problémů s logistikou kleslo hodnocení e-shopu Mall.cz na Heurece na 88 procent a přesto, v rozporu s vlastními pravidly, Heureka Mallu ponechala modrý certifikát ‚Ověřeno zákazníky‘,“ pokračoval Večeřa z HP Tronic. Podle něj srovnávač zatím spíše odmítá požadavky na vytvoření smluvně garantovaného, pravidelného nezávislého auditu toho jak Heureka nakládá s citlivými daty, které jí posílají všechny spolupracující e-shopy.

V pozadí s Křetínským, Tkáčem a Kellnerem

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil v pátek prodej srovnávače cen Heureka.cz investiční skupině Rockaway pod podmínkou splnění řady závazků. Týkají se například poskytování informací o zákaznících či upřednostňování a sankcionování e-shopů. Antimonopolní úřad o tom informoval v páteční tiskové zprávě. Rozhodnutí dosud není pravomocné. Posuzování prodeje internetového obchodu Mall.cz skupině stále pokračuje.

Investiční skupina Rockaway firmy kupuje za víc než 200 milionů eur (5,4 miliardy Kč). Obchod financují miliardáři Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Skupina Rockaway loni prostřednictvím E-commerce Holdingu koupila i podíl v internetovém obchodu s elektronikou CZC.cz. Dříve převzal holding také e-shopy Vivantis.

Heureka je největším cenovým srovnávačem v České republice a s třemi milióny uživatelů měsíčně se řadí mezi první desítku nejnavštěvovanějších webů na českém internetu.

Čtěte také: Miliardový obchod: Mall.cz kupují Křetínský, Tkáč a PPF

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články