Revoluce v pražské MHD. Validátory se zruší, postačí aplikace a karta

Změny v pražské MHD

Revoluce v pražské MHD. Validátory se zruší, postačí aplikace a kartaNOVÉ
Ilustrační foto. Foto:

FOTO: Magistrát hl. města Prahy

Domov

Michaela Cápová

Cestující v Praze si budou muset zvyknout na další změny. Validátory, které slouží k nahrávání časových kuponů na městskou hromadnou dopravu, se zruší. A Lítačku, která loni v březnu vystřídala Opencard, bude moct plnohodnotně nahradit třeba vaše platební karta nebo In Karta Českých drah. Opoziční ODS a TOP 09 kritizuje primátorku Adrianu Krnáčovou (ANO) za to, že Lítačka, která stála další desítky milionů, znovu nekoncepčně skončí. Krnáčová však kontruje, že se Lítačka pouze vyvíjí.

Pražský magistrát prezentuje změnu jako krok směrem k pohodlnějšímu nákupu jízdenek. „Celý systém bude mnohem pohodlnější a chytřejší. Plníme tak náš slib Pražanům, že Lítačka bude smysluplný projekt, který se bude dál vyvíjet po funkční i technologické stránce,“ uvedla k tomu minulý týden primátorka Krnáčová po jednání Rady hl. m. Prahy, která realizaci projektu schválila.

Václav Novotný, opoziční zastupitel za TOP 09, emoce z chystaných změn krotí. „Pořád ještě mluvíme o záměru a o záměrech jsme od paní primátorky slyšeli tolikrát, že už je ani nestačíme evidovat,“ řekl Novotný. Jeho kolegyně, pražská radní Eva Vorlíčková dodala, že to podle ní není ani záměr, ale prvotní studie.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Pokud se však tento záměr na jednotný systém elektronického odbavení pro Prahu a Středočeský kraj zrealizuje, bude to podle Novotného ku prospěchu. „Samozřejmě ale vyvstává otázka, na co nám vlastně byla Lítačka, která stála o mnoho víc, než paní primátorka kdykoliv připustila. Když vlastně teď říkáme, že Lítačka nebude, že si to každý nahraje na svoji platební kartu,“ uvedl pro Echo24.

Podle pražského zastupitele ODS Filipa Humplíka jde o ukázku nekoncepční práce současné pražské koalice. „Nejdříve halasně spustí Lítačku, aby ji o pár měsíců později nahradili běžnou platební kartou. Bojím se, že současná koalice opravdu už nejen neví, co chce, ale myslí si, že 1 + 1 jsou 3. A že čím víc karet, tím lépe pro Prahu,“ uvedl pro Echo24.

To Piráti, kteří jsou vůči tomu, jak Praha „vyhazuje“ peníze většinou velice kritičtí, tuto změnu hodnotí pozitivně – i proto, že se na ní částečně podíleli. „Jednoznačně to vítáme. Jde o multikanálový systém, jehož základ jsme pomáhali navrhnout v roce 2015. Nevidím důvod k tomu, aby Pražan nemohl místo Opencard či Lítačky využít kartičku, kterou už má v peněžence, jako je In karta nebo platební karta,“ řekl pro deník Echo24 pražský zastupitel Jakub Michálek.

Ruku v ruce s chystanými změnami skončí i validátory, které se nachází ve stanicích metra a které slouží k nahrání časového kuponu na Lítačku. Pražané by si tak od příštího roku měli Lítačku dobít pouze online v e-shopu nebo přes mobilní aplikaci. Provoz e-shopu je naplánovaný na březen roku 2018. Mobilní aplikace by měla být testovaná od května a naostro se spustit v srpnu 2018. Klasické papírové jízdenky nebo SMS jízdenky v platnosti zůstanou.

Jednotný systém elektronického odbavení se bude týkat nejen Prahy, ale i Středočeského kraje. „Naším společným cílem je jednotný integrovaný dopravní systém, který bude zahrnovat nejen Prahu a její okolí, ale i celý Středočeský kraj, tedy oblast, jenž je v současné době z pohledu dopravního systému i technického zajištění velice různorodá,“ dodal Petr Tomčík, ředitel ROPID.

Přípravou prováděcího projektu byla pověřená městská společnost Operátor ICT na konci loňského roku. Byl kvůli tomu vytvořený i speciální projektový tým tvořený zástupci Operátora ICT, ROPIDu, společnosti IDSK, odborníky z Dopravního podniku hl. m. Prahy a Českých drah.

Přímé náklady na projekt dosáhnou podle odhadů nejvýše 43 milionů korun, dalších 23 milionů mají stát navázané úpravy stávajících systémů. Provoz má ročně vyjít na 30 až 42 milionů korun, zároveň má centralizovaný systém podle vedení Prahy oproti současnému stavu ročně ušetřit až 50 milionů korun, například na snížení množství SMS jízdenek, za které dopravní podnik platí provize poskytovateli.

Lítačka postupně nahrazuje Opencard, která v minulosti vyšla na 1,75 miliardy korun a město se kvůli ní stále soudí. Na Lítačku lze nyní pouze nahrát časový kupon. Pořízení Lítačky vyšlo město podle dřívějšího vyjádření primátorky na 8,2 milionu korun a měsíční náklady na provoz kartového centra jsou 3,2 milionu korun.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Jen 10 milionů? Lítačka stojí víc, i tak je levnější než Opencard

Rozruch kolem Lítačky. Kolik bude stát? Tápe opozice i lidé v ANO

Chytrá lavička s wifi. Užitečná vychytávka, nebo černá díra na peníze?