Rozruch kolem Lítačky. Kolik bude stát? Tápe opozice i lidé v ANO

Spory ohledně Lítačky

Rozruch kolem Lítačky. Kolik bude stát? Tápe opozice i lidé v ANOAKTUALIZOVÁNO
Primátorka Krnáčová pózuje s kartou Lítačka. Foto: Reprofoto: Facebook/ Lítačka
1
Domov
Michaela Cápová
Sdílet:

Lítačka je připravená přejít z pilotního režimu do standardního režimu fungování. Vyplývá to z dokumentů, kterými se na dnešním jednání bude zabývat rada hlavního města Praha. Kvůli kartě Lítačka se pod kritiku dostala primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Opozice ji viní z toho, že populisticky naslibovala nereálně nízké náklady na její provoz. Nelibě ale prý jednání primátorky, její špatnou komunikaci a nedostatek informací, které o Lítačce poskytla, nesou i zastupitelé za hnutí ANO.

Provozovatel Lítačky, firma Operátor ICT, v dokumentu, který má k dispozici ČTK, píše, že Lítačka během svého pilotního provozu nevykazovala provozní ani jiné anomálie. „V rámci pilotního provozu Operátor ICT rozšiřoval mimo jiné místa, kde je kartu možné objednat, nebo zavedl objednání karty přes internet. Vydáno bylo necelých 200 tisíc karet. Potíže měla Lítačka při provozu dvakrát, kdy došlo k výpadku. Každý z nich trval asi 20 minut,“ stojí v dokumentu.

Podle předsedy klubu TOP 09 a nezávislých Václava Novotného ale bude Lítačka znamenat jen další problémy. „Vznikla podezřele. Všechno to, co říkala Krnáčová o číslech, se ukázalo jako nepravda. Zastupitelstvo si o tom muselo postupně vynutit informace. Navíc je absurdní, že pro město něco dělá firma, která nebyla vybraná v řádném výběrovém řízení,“ uvedl pro Echo24.cz Novotný, kterého soud v kauze Opencard zprostil viny.

Ne tak kritický názor má na Lítačku zastupitel a člen komise ICT Tomáš Jílek (TOP 09 a nezávislých). Ten vyzdvihuje především konstruktivní postoj opozice, které se podařilo dostat projekt na vyšší úroveň. „Považuju Lítačku za úspěšný projekt hlavně proto, že se díky ní Praha zbavila závislosti na firmě eMoneyServices (EMS),“ řekl pro Echo24.cz, ale současně dodal, že Krnáčové lze vytýkat to, jak o Lítačce neinformovala zastupitelstvo. „Oprávněná kritika primátorky lpí v tom, že v březnu, když se vyjadřovala k provozním nákladům, použila velmi populistická hesla,“ uvedl Jílek.

Pouhých deset milionů na provoz

Primátorka Krnáčová v okamžiku, kdy byl spuštěn provoz Lítačky, uváděla, že roční náklady na její provoz budou maximálně deset milionů. Opozice ale upozorňovala, že je to částka zcela nesmyslná. Magistrát dlouho mlžil a nechtěl konečné náklady vyčíslit právě kvůli pilotnímu provozu Lítačky. „Stále dochází k implementaci dílčích částí, například webové aplikace na objednání a správu klientské čipové karty, rozšiřování přepážek apod.,“ napsal v reakci na dotaz Echo24.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Až na začátku září Krnáčová oznámila, že Praha za pořízení Lítačky zaplatila 8,2 milionu korun a měsíční náklady na její provoz se pohybují okolo 4,4 milionu korun. Opoziční ODS, TOP 09 a piráti ale upozorňují, že Krnáčová do toho nezapočítala provoz Operátora ICT, který prý jen loni stál 81 milionů korun. Opencard přitom stála celkově 1,75 miliardy a od jejího spuštění v roce 2007 až do nahrazení Lítačkou v březnu roku 2016 ji vlastnilo asi 1,2 milionu lidí.

Podle Jílka je nicméně nejpodstatnější, že nyní město projekt vlastní a v budoucnu už do Lítačky nebudou započítávány žádné servisní poplatky. „Intenzivní prací se nám až někdy v červnu podařilo vyčíslit náklady. Dosažená úspora se pohybuje někde kolem 20 % oproti Opencard, což já osobně považuju za přiměřenou slevu,“ řekl. Jílek také odmítá podezření, že by smlouvy uzavřené v rámci vývoje karty mohly porušovat zákon o veřejných zakázkách. „Dozorčí rada se zadáváním zakázek zabývala. Z metodického hlediska sice mohlo být postupováno jinak, řekněme transparentněji, ale zákon porušený nebyl,“ dodal pro Echo24.cz.

Neshody uvnitř ANO?

Dostatek relevantních informací o Lítačce však nedostali ani zastupitelé z ANO, což jim podle zdrojů redakce Echo24.cz nebylo příliš příjemné. Jeden ze zdrojů znalý poměrů na magistrátu Prahy prohlásil, že za všemi problémy stojí především špatná komunikace směrem od Adriany Krnáčové. „Zastupitelé s ANO jsou na paní primátorku již velmi vysazení a je jen otázka času, kdy se odhodlají k nějakému činu,“ uvedl.

Informaci o nejednotnosti klubu ANO ohledně Lítačky ale ANO vyvrací. „Tento problém, přiznávám, byl při jejím uvedení, kdy se někteří kolegové cítili dotčeni, že se o Lítačce dozvěděli ve stejný moment jako veřejnost. Primátorka a společnost Operator ICT k tomu měli své adekvátní důvody, které následně klub dle mého názoru pochopil. Od té jsou veškeré další plánované kroky v této věci s klubem projednávány a ani na pondělním jednání našeho klubu, jsem nezaznamenal náznak nejednotnosti,“ uvedl pro Echo24.cz Ondřej Prokop, zastupitel a člen dozorčí rady Operator ICT, a.s.

S tím souhlasí i zastupitel Radomír Nepil (ANO). „Problémy byly možná na začátku, ale nyní je klub už včasně informován o všem a já jsem na toto téma rozhodně nezaznamenal žádné diskuze,“ řekl pro Echo24.cz. Místopředseda klubu ANO Patrik Nacher dále upozornil, že svou roli hrálo i to, jak citlivá záležitost byla Opencard. „I vzhledem k tomu se to muselo řešit v nějaké míře utajení, protože ne všechny věci se dají sdělovat v reálném čase,“ uvedl pro Echo24.cz.

Čtěte také:

Skutečná cena Lítačky? Ne 10 ale 80 milionů ročně, tvrdí opozice

Bude Lítačka druhá Opencard? Praha nevlastní klíčové části softwaru

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články