Bude Lítačka druhá Opencard? Praha nevlastní klíčové části softwaru
Metropole bude zase v pasti
Novinka pražského magistrátu tramvajenka Lítačka nemusí být tak skvělé řešení, jak ho prezentuje primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Podobně jako u Opencard totiž město nevlastní zdrojové kódy, tedy klíčové části systému. Nový software je navíc navázaný na systém původního dodavatele eMoney Services, který na Prahu kvůli tomu podal žalobu.
„Objednavatel není oprávněn software či jiné části Díla bez písemného souhlasu Zhotovitele jakkoli měnit, upravovat či provádět jiné zásahy do softwaru či jiné části Díla nebo spojovat software či jiné části Díla s jinými díly či zařadit sofware či jiné části Díla do díla souborného nad rámec autorského zákona,“ píše se ve smlouvě Operátora ICT s firmou XT-Card, která je dodavatelem systému pro Prahu.
Praha totiž není vlastníkem zdrojových kódům, jejich majitelem je firma XT-Card. Zdrojové kódy jsou uloženy v advokátní úschovně. Město se k nim dostane v případě, že dodavatel zkrachuje, zanikne, ukončí činnost v oblasti IT nebo magistrát od smlouvy odstoupí kvůli porušení podmínek dohody ze strany firmy.
Přestože smlouva neobsahuje množstevní omezení jako u Opencard, jak upozornil online deník Týden.cz, licence se k užívání nového systému nazvaného Zjednodušená přepážka uděluje navíc jen pro 100 pracovních stanic. Vedení města se k tomu ani přes opakovanou výzvu deníku ECHO24.cz nevyjádřilo.
Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) se přitom na konci ledna nechala slyšet, že město připravilo „vlastní, levné řešení, kdy Praha nebude závislá na jednom dodavateli, ale bude sama provozovatelem.“ Magistrát měl původně – místo toho, aby vypsal veřejnou zakázku – zaměstnat několik svých vlastních IT odborníků, kteří by pro něj pod nový systém pod hlavičkou městské firmy Operátor ICT vytvořili.
Praha si nakonec přes Operátora ICT nenajala několik expertů, ale hned celou firmu. Externí dodavatel XT-Card přitom zakázku získal bez soutěže, jelikož se jednalo o hodnotu tendru menší než dva miliony korun. Operátor ICT s firmou uzavřel smlouvu v hodnotě 1,6 milionu korun.
Firma XT-Card přitom není městu úplně neznámá. Před osmi lety dodala při závádění Opencard pro Dopravní podnik čtečky a hardware v hodnotě 28 milionů korun. Podle auditu společnosti Nexia z roku 2009 byl nákup předražený. Firma je také autorem řady jiných dopravních systémů, například In karty Českých drah.
Porušila Praha licenci?
Ze smlouvy s firmou, kterou má deník ECHO24.cz k dispozici, také vyplývá, že nový software firmy XT-Card staví na původním systému firmy eMoney Services (EMS). Podle ní magistrát neoprávněně poskytl jejich software třetím stranám a porušil tak licenčních smlouvu v oblasti know-how a autorského práva.
„Nový systém bude využívat infrastrukturu a existující prvky Opencard. K závažnému porušování licenčních smluv docházelo již delší dobu. Bez ohledu na to, kdo se na něm podílel, finální odpovědnost nese hlavní město Praha, “ uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný s tím, že na Prahu podala firma žalobu.
EMS ve středu také zopakovala, že Lítačku považuje za plagiát Opencard. „Pokud máte jakýkoliv systém a napojíte do něj novou část, nemůžete to udělat bez znalosti celku. Praha má právo systém užívat, ale nemá právo do něj zasahovat, zkoumat a podobně,“ dodal Opatrný. Firma XT-Card to ale již dříve odmítla.
Žalobu podalo ve středu rovněž město, které se u soudu chce domoci výroku, že práva EMS neporušilo.
Novinka magistrátu Lítačka pro cestování pražskou hromadnou dopravou má postupně nahradit kartu Opencard. Její vydávaní začne od prvního března. Ohledně nového názvu karty si Praha nechala zpracovat analýzu, pro Lítačku se podle Krnáčové vyjádřilo zhruba 52 procent lidí. Celkové náklady na nový systém by se podle odhadů Operátora ICT, který kartu zajišťuje, neměly přesáhnout deset milionů korun.