Pojištění aut bude výrazně zdražovat, jak se co nejlépe bránit?
KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Pojišťovny v nadcházejícím roce majitele aut příliš nepotěší. Rozhodly se totiž zdražovat. Motoristé by tak měli počítat s tím, že za povinné ručení budou muset připlatit. Jaké faktory ovlivňují cenu povinného ručení? Proč pojištění aut zdražuje a kdo si připlatí nejvíc?
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla neboli povinné ručení je, jak už název sám napovídá, zákonnou povinností každého vlastníka motorového vozidla. Jakmile je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel, bez tohoto pojištění se nelze obejít.
Platbě pojistného na povinné ručení se sice nelze vyhnout, ovšem existuje několik možností, jak se narůstajícím cenám bránit.
Kde sjednat povinné ručení
Povinné ručení je pro pojišťovny stálicí a produktem, díky kterému mohou nabrat nové klienty. Právě z důvodu zdražování pojištění aut totiž mnoho vlastníků vozidel každoročně hledá srovnání povinného ručení a využívá kalkulačky pojištění aut k získání co nejlevnějšího pojištění.
Anonymní kalkulačky povinného ručení jsou nejjednodušším způsobem, jak se bránit zvyšování pojištění. Kalkulačky jsou nezávazné a během pár minut zobrazí jednotlivé parametry současně s aktuální cenou dané pojistky. Motoristé tak ušetří čas i peníze.
Více informací o povinném ručení a srovnávání výše pojistného lze nalézt např. na portálu www.vpojisteni.cz.
Proč pojištění aut zdražuje?
Podle dat České kanceláře pojistitelů loni vzrostla průměrná cena povinného ručení pro fyzické osoby o 3,5 % a pohybuje se kolem 3 189 Kč. Proč pojištění aut v poslední době zdražuje a jakou částku navíc si mají majitelé připravit?
V průměru znamená zdražení pojistky zhruba 100 Kč ročně, ovšem někteří majitelé zaplatí ještě více.
Důvodem zdražování pojištění aut je skutečnost, že pojišťovny vyplatí za škodní událost více, než kolik vyberou na pojistném. A je to pochopitelné. Zdražuje se cena energií, materiálu, náhradních dílů i práce. Skokově roste i inflace. Tím pádem se každá oprava vozidla prodraží řádově o tisíce korun.
Podle údajů České kanceláře pojistitelů dosahovala průměrná majetková škoda v roce 2011 přibližně 28 tisíc korun, loni už to bylo 45 tisíc. „Není možné platit pořád 3 500 Kč za povinné ručení, když mezitím vyrostla průměrná cena opravy z 30 tisíc na 45 tisíc korun,“ vysvětluje Pavel Řehák, šéf pojišťovny Direct.
Řehák dále uvádí, že během covidové krize se sice méně jezdilo, tedy i méně bouralo a pojistné spíše stagnovalo nebo dokonce zlevňovalo, ovšem v nadcházejícím roce by majitelé vozidel měli počítat se zdražováním, neboť současný trend není pro pojišťovny udržitelný.
Kdo za pojištění auta zaplatí nejvíc?
Zdražování pojištění aut se bude týkat všech řidičů. Výše zdražení pak bude záviset na několika faktorech. Hlavním faktorem je především rizikovost řidiče. Zde platí jednoduché pravidlo. Kdo víc bourá, víc platí.
„Nejvyšší růst lze očekávat u klientů, kteří již v minulosti škody způsobily a je tak u nich výrazně vyšší riziko, že ke škodě dojde i v dalších obdobích,“ potvrzuje Veronika Nová, mluvčí České asociace pojišťoven.
Pojišťovny proto v podobě bonusů odměňují řidiče, kteří jezdí bez nehod. Ti, kteří jezdí dlouhodobě bez nehod, platí obvykle nižší pojistné. A naopak těm, kteří bourají často, dávají pojišťovny k pojistnému přirážky (systém bonus/malus).
Ze statistik vyplývá, že nejvíc autonehod způsobí mladí řidiči do 26 let věku také senioři nad 65 let. Právě těchto motoristů se zdražení bude týkat nejvíce.
Data České kanceláře pojistitelů také ukazují, že u osobních automobilů způsobí ročně škodu průměrně 34 klientů na 1 000 pojištěných vozidel, škodní frekvence je tedy 3,4 %. U rizikových klientů je výrazně vyšší, neboť téměř každý pátý motorista ve věku 18 let způsobí během roku nehodu a škodní frekvence tak u nich dosahuje 19 %.
Cenu pojištění také ovlivňuje bydliště vlastníka. Statistiky ukazují, že nejvíce se bourá v Praze, nejméně ve Zlínském a Jihočeském kraji. V rizikovějších oblastech tedy bude pojištění dražší. Rozdíl v cenách se pohybuje mezi 10 a 15 %.
Posledním faktorem, který ovlivňuje cenu pojištění, jsou samozřejmě parametry vozidla. Cena pojištění roste s cenou auta, jeho stářím, motorizací či hmotností.
Na co si dát při výběru pojištění pozor
V době, kdy náklady domácností rostou, bude cena pojištění pro většinu motoristů hlavním kritériem. Ne vždy však musí být nejnižší cena výhrou, protože nejlevnější povinné ručení často nemívá asistenční služby nebo připojištění, které, dojde-li na nehodu, každý motorista ocení.
Před uzavřením smlouvy je tedy třeba zvážit všechny faktory a rozsah služeb, který pojištěný potřebuje. I při základním pojištění však není třeba se něčeho obávat. Pojišťovny totiž mají zákonem stanovené limity, které musí z daného povinného ručení vyplatit.
Minimálním limitem je částka 35 mil Kč za každého zraněného nebo usmrceného a 35 mil Kč za poškození vozidla a ušlý zisk pro všechny poškozené. Limity pojišťovny však mohou být i vyšší.