Jak dopravně vyřešit sever Prahy? Politici plánují tramvaje i lanovky
pražská doprava
Bohnice jsou z Prahy 6 na dohled, přesto i s několika přestupy trvá cesta do Dejvic i v době dopravní špičky až 40 minut. Dlouhodobě Prahu 6 šest trápí rovněž spojení Dejvic se Suchdolem. Vedení městské části by tak rádo ulevilo přeplněným autobusům, které převáží převážně studenty České zemědělské univerzity. Ve hře je několik variant řešení dopravy v severní části Prahy. Tramvaje do Suchdola či most z Bohnic do Dejvic. Znovu se však hovoří o variantě lanovky z Podbaby k poliklinice Mazurská. Lanovka má podporu představitelů jak Prahy 6, tak Prahy 8. Existuje však obava, že by odvážný projekt mohl zpomalit stavbu tramvajové tratě do Suchdola, která je již tak v nedohlednu.
Již nějaký čas se také mluví o tramvajovém spojení Kobylis s Bohnicemi, to ale není v plánu dříve než v roce 2030. Otázku neřeší ani programové prohlášení nové pražské koalice. Proto zástupci Prahy 6 a Prahy 8 věří, že by řešení dopravní situace mohla urychlit výstavba nové lanové dráhy.
„MČ Praha 6 maximálně podporuje tramvaj do Suchdola i na Prahu 8 do Bohnic. Bohužel také ale vnímá problémy, které plánované stavby těchto dvou tratí vyvolávají jak v MČ Suchdol, tak i na MČ Praha 8. Trasa lanovky je další možné alternativní řešení propojení obou břehů. Jistě víte, v jaké dopravní situaci je Praha 6, tak se již několik let snažíme hledat pomoc, jak zklidnit dopravně přetížené území. Stavby lanovek dnes patří v mnoha městech k rychlému řešení, které je rovněž snadno demontovatelné. Co se týká platných dokumentů a dopravních koncepcí, je evidentní, že se stavebně nerealizují a jejich rychlý cíl je ještě dlouho v nedohlednu. Proto je možné, že změna územního plánu a realizace lanové dráhy může být dříve než silniční okruh, či obě tramvajové trati,“ uvedla pro Echo24 místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.
Další místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek považuje lanovku spíše za atrakci. Zároveň doufá, že by případná výstavba negativně neovlivnila přípravu výstavby tramvajových tratí. „Lanovku považuji za atrakci, která bude spojena s řadou podmínek, jako je vybudování kapacitního parkoviště. Současně není možné, aby atrakce tohoto typu zablokovala dlouhodobou přípravu tramvajového spojení,“ uvedl Stárek pro Echo24.
Vznik lanové dráhy podporuje i Praha 8, která si uvědomuje špatnou dostupnost Bohnic. K lanovce se pro Echo24 vyjádřil místostarosta Jiří Vítek, který má v kompetenci územní rozvoj: „Lanovka je projekt, který má požehnání magistrátu, tedy městská část není investorem projektu ani současná koalice neiniciovala tento v Praze nový druh dopravy. Pro nás to znamená, že na kraji sídliště Bohnice u polikliniky Mazurská vznikne nástupní stanice, která je ve schůdné i dobré dopravní vzdálenosti městské hromadné dopravy a především samotný provoz nepůjde přes nemovitosti na území městské části Prahy 8.“
Přesto by i radnice Prahy 8 preferovalo spíše vybudování mostu a tramvajového spojení s Dejvicemi. „Jediné co budeme vyžadovat v projektu jsou jasná čísla k hluku, která chceme držet hluboko pod požadovanou normou. Lanovka je jisté řešení jak zrychlit dopravu směrem na Podbabu, ale raději bych viděl nějaký jasnější projekt, třeba most do Dejvic. Protože se o myšlence přemostění uvažuje někdy kolem roku 2040, je lanovka jistým řešením,“ uvedl Vítek.
Vítek však zároveň upozornil na turistický potenciál stavby: „Upřímně pro mnohé občany půjde o atraktivní druh dopravy, především směrem k plánované stanici v zoologické zahradě. Nedělám si iluze, že se stanou Bohnice turistickým rájem, ale každý host je u nás v Praze 8 vítán a určitě máme co nabídnout v těchto místech od tajemného bohnického hřbitova, nového obchodního centra nebo rádi představíme návštěvníkům samotný areál bohnické léčebny. Pak už bude na nich zda se chtějí z Bohnic vracet do normálního světa lanovkou.“