Koleje na Václaváku zklidní provoz tramvají v centru. Přiškrtí však magistrálu
návrat tramvají
Václavské náměstí je zase o krok blíže k znovuobnovení tramvajové tratě, která by mohla pomoci zklidnit přetížené trasy od Lazarské ulice přes Karlovo náměstí směrem na náměstí Míru. Změna však negativně postihne řidiče automobilů. Tramvaje totiž vytvoří další překážku na frekventované magistrále. K omezení automobilové dopravy bude možná postupně docházet i na samotném Václavském náměstí. Pražští radní návrh na vypracování projektu návratu tramvají do horní části Václavského náměstí od budovy Národního muzea k trati mezi ulicemi Jindřišská a Vodičkova schválili v pondělí.
Obnovení tramvajové tratě má především dopomoci k celkové efektivitě pražské dopravy. „Tato stavba je důležitá hlavně pro zvýšení stability celé tramvajové sítě v centru města, kdy menší nehoda způsobuje kolaps na tratích v Ječné ulici nebo Jindřišské / Vodičkově,“ řekl pro Echo24 k funkci chystané tratě náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Stejně pozitivní vliv obnovené tratě vidí i architekt Petr Kučera, který se na projektování podílí. „Tato trať v tramvajovém systému fatálně chybí. Dnes máte jediné propojení Vinohrad z centra pouze přes I. P. Pavlova, což vede k tomu, že ta trať mezi náměstím Míru, I. P. Pavlova, Karlovým náměstím a Lazarskou je na hranici kapacity a tramvaje tam jezdí přibližně každých deset vteřin. Koleje přes Václavské náměstí by pomohly trasu výrazně odlehčit. Má to spoustu výhod při výlukách či haváriích. Dnes stačí, aby se dvě auta nabourala na I. P. Pavlova a zkolabuje veškerá silniční i tramvajová doprava v Praze,“ řekl Kučera pro Echo24.
Problémem však je, že trať bude muset dvakrát přetnout magistrálu, což negativně ovlivní již tak rušnou komunikaci. „Konkrétní parametry tratě včetně přechodu přes magistrálu a počtu projížděných linek budou známy až po dokončení projekční přípravy,“ uvedl Scheinherr.
Více se o problému rozhovořil Kučera, který však doufá, že o zásadní omezení dopravy nepůjde. „Magistrála a návrat kolejí jsou spojité nádoby. Rozhodně to znamená postupné zklidňování a zpomalování magistrály. Nebude to však tak dramatické. Už dnes tam musí auta stát kvůli povrchovým přechodům. Za muzeem je ale podchod, takže tam k nějakému zpomalení dojde. Lze si ale připomenout příklad I. P. Pavlova, kde tramvaje přes magistrálu jezdí a přitom se nejedná o žádný zásadní špunt,“ vysvětloval Kučera pro Echo24.
Kučera navíc připomněl zajímavou skutečnost, že v prvních letech magistrály byla ve stejných místech kolejemi stejně protnuta: „Jeden fakt je důležitý - magistrála byla zprovozněna v roce 1978 a tramvaje kolem muzea byly zrušeny kolem roku 1983, takže pět let přes tu magistrálu jezdily. Koleje se nevytrhaly kvůli magistrále, ale kvůli nešťastnému politickému rozhodnutí.“
Povede trať stejnou trasou jako v minulosti?
Kudy přesně po náměstí koleje povedou, zatím není jasné. Podle Scheinherra to bude součástí vypracovaného projektu. V minulosti koleje vedly po obou stranách pomníku svatého Václava. „Každopádně myslíme na to, aby se kvůli každé malé demonstraci nemusel zastavovat provoz tramvají,“ řekl náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu).
„Je otázkou, kudy tu trať vést. Jestli tak, jak vedla původně, nebo ji posunout do stran k chodníkům, což by umožnilo nechat volný prostředek náměstí,“ uvedl Kučera. Druhá varianta by však znamenala další omezení automobilové dopravy. „Pokud se uvažuje o tom umístění tramvaje, tak nechceme ubrat prostor pěším, takže ho musíme ubrat autům. Nezbytným dopadem zavedení tramvaje na Václavském náměstí je vyřešení automobilové dopravy – například zúžení na jeden pruh a vynechání parkovacího stání, nebo změnit celkový dopravní režim v oblasti,“ dodal Kučera pro Echo24.
Důležitým aspektem obnovení tramvajové tratě má být i „městotvorná“ funkce tramvaje. „Trať opět spojí Vinohrady s centrem města, což bude mít pozitivní vliv na pěší dopravu a podpoření obchodních aktivit,“ vysvětlil Scheinherr. Podobně mluvil i architekt Kučera: „Je dokázáno, že kudy jezdí tramvaj, tam kvete vybavenost města – služby, obchody, restaurace. Hezkou ukázkou může být Vinohradská třída. V úseku nad Václavským náměstím tramvaj sice jezdí, ale málo, takže tam chybí obchody typu – pekařství, uzenářství. Ty se objevují, až když se připojují další tramvajové linky – zhruba od náměstí Jiřího z Poděbrad.“