Nechtěl „řecký týden“ bez křížů. Chodil po Lidlu v taláru a kříže dokresloval
Lidl v Olomouci
Oblečený v kněžském taláru a s velkým dřevěným křížem v rukou se vydal na nedělní nákup do olomoucké prodejny Lidl místní recesista Martin Zapletal. Chtěl tímto netradičním způsobem vyjádřit svůj nesouhlas s vymazáním křížů z reklamních letáků diskontního řetězce. Vedoucí prodejny zavolala městkou polici, která ale nakonec zasahovat nemusela.
„Oznamovatelka na místě strážníkům sdělila, že po prodejně chodí muž s talárem a křížem,“ řekl mluvčí městské policie Petr Čunderle. Podle vedoucí prodejny muž svým netypickým zevnějškem budil strach, obtěžoval zákazníky oslovováním a navíc křížkoval zboží. „Podle vyjádření vedoucí prodejny nedošlo ke škodě na majetku a tak celý incident skončil odchodem muže z prostoru prodejny,“ uvedl Čunderle.
Zapletal na svém facebookovém profilu uvedl, že se mu nelíbí vymazání křížů z kopulí ortodoxních chrámů na řeckém ostrově Santorini, které jsou zobrazené na reklamních letácích obchodního řetězce Lidl. „To si myslím, že je naprostý vrchol,“ uvedl. Podle něj neobstojí omluva, že společnost chtěla zachovat náboženskou a politickou neutralitu. „Ukazujeme jim, že prostě kříže k naší zemi a kultuře patří a že se nebojíme,“ zdůvodnil akci Zapletal.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Reakce zákazníků byly podle Zapletala různé. „Někteří lidé si nás nevšímali. Před některými jsme si připadali úplně průhlední. Někteří se usmívali a jiným jsme se nelíbili,“ uvedl Zapletal, který pojízdný nákupní košík v prodejně postupně naplnil výrobky z akce „řecký týden“, avšak u pokladny si nákup rozmyslel. „Po zjištění, že na výrobcích jsou opravdu umazané kříže, jsme usoudili, že tolik peněz za to neutratíme,“ dodal.
Krok diskontu Lidl, který ve svých reklamních letácích na „řecký týden“ vyretušoval kříže z kopulí řeckých chrámů, o víkendu v dopise řeckému velvyslanci v ČR odsoudil kardinál Dominik Duka. Podle něj jde o bezprecedentní a nekulturní akt. Velvyslanci napsal, aby dopis přijal jako výraz podpory Řecku a také jako výraz odporu před falšováním dějin a útokem na kulturní dědictví celého lidstva.
Již předtím se ke kroku Lidlu vyjádřil ministr zemědělství a místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka. „Je na zvážení, aby lidé sami zvážili, zda takovouto kampaň na řecký týden podporovat tím, že tam přijdou v týdnu nakupovat,“ řekl Radiožurnálu.
Lidl uvedl, že cílem firmy rozhodně nebylo kohokoliv urazit, a omluvil se, pokud se tak stalo. „V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce řecký týden. Design obalu proto nebyl navržen v ČR ale byl vytvořen mezinárodním týmem,“ uvedla mluvčí Zuzana Holá.
Lidl je součástí německé maloobchodní skupiny Schwarz. Má obchody v 27 zemích. V Česku ve finančním roce 2015/2016, který skončil koncem února, vykázal rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy Kč.