Prodejny Žabka přestávají táhnout. Některé se zbavují jména
Potíže prodejní sítě
Maloobchodní síť prodejen Žabka se po raketové expanzi zamotává do problémů. Po nuceném zavření provozovny na Praze 1 se ruší i několik jejích dalších poboček v hlavním městě. Nejčastěji je Žabce vytýkáno nedostatečné zásobení, vysoké ceny nebo ze strany zaměstnanců nerovný přístup a platební podmínky. Podle manažera sítě prodejen se ale zavírají jen ty obchody, které svou pověstí narušují pověst a pozici řetězce.
Výsledkem nicméně je, že některé provozovny Žabka jsou po Praze nahrazovány alternativními řetězci, nebo se jejich provozovatelé vracejí k nezávislým prodejnám potravin.
Manažer obchodní sítě Žabka Radim Lunda problém ve fungování sítě prodejen nevidí. A naopak zmiňuje nové plány na růst – jako například současnou spolupráci s Lukoilem, kdy na čerpacích stanicích vznikají pilotní prodejny Žabka. Anebo krok k vylepšení služeb pomocí věrnostního programu Žabka klub. „Tento věrnostní program je určený pro místní obyvatele a naši zákazníci oceňují, že jim Žabka umožňuje nakoupit například v samotném centru Prahy základní potraviny za cenu, která je běžná v hypermarketech,“ řekl pro ECHO24.cz Radim Lunda.
„V případě, že není ekonomické prodejny provozovat, protože mezi zákazníky se již netěší dostatečné oblibě například vlivem silné konkurence, prodejny jsme nuceni uzavřít, abychom udrželi konkurenceschopnost celé sítě. V letošním roce se to týkalo jednotek obchodů,“ řekl Lunda. A argumentuje například tím, že na Praze 1 dopadl průzkum obliby více než 90procentní spokojeností obyvatel se Žabkou.
Důvodů úpadku prodejen je ale podle zákazníků i zaměstnanců celá řada. Ze strany veřejnosti se nejčastěji jedná o stížnosti na nedostatečné zásobené obchody, předražený sortiment nebo celkovou úroveň obchodů.
Kvůli tomu byla minulý rok uzavřena prodejna právě na Praze 1 – v Biskupské ulici. Radnice této městské části přijala množství podnětů obyvatel a na výstrahu nechala nejkritizovanější Žabku na „jedničce“ zavřít. A nemusí se jednat pouze o popud z radnice, několik poboček například na Praze 4 přešlo pod jinou maloobchodní síť Můj obchod. Některé Žabky se pak vracejí ke svému původnímu jménu a organizaci odstřihnutím franšízy. Na vývěsních štítech se tak opět objevují názvy jako „Potraviny u ...“.
Podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého cílí v současnosti radnice na profilaci sortimentu Žabek směrem k běžnému zákazníkovi a k celkovému zlepšení kultury prodeje. „Z ohlasů občanů víme, že prodejny Žabka jsou hodnoceny různorodě. Pokud jde o výtky, ty směřují často k tomu, že jsou v těchto prodejnách prodávány drahé destiláty a další alkohol, obložené bagety a podobně – tedy zboží, které nesplňuje kritéria základních potravin. Přitom právě schopnost zajištění základní páteřní sítě prodejen s běžnými potravinami bylo před lety klíčovým hlediskem při hledání vhodného nájemce pro budoucí síť malých samoobsluh v městské části Praha 1,“ řekl pro ECHO24.cz Lomecký.
Starosta Prahy 1: Stále to není ideální
„Po soustavném tlaku Prahy 1 na provozovatele došlo k částečnému zlepšení. Přesto však nelze hovořit o ideálním stavu,“ uvedl dále Lomecký. Podle jeho názoru je problémem to, že prodejny Žabka jsou provozovány prostřednictvím franšízingu. Radnice se snaží prodejny – a nejen Žabky – sledovat speciálně proškolenými úřednicemi. „Sledují nejen prodávaný sortiment, ale také celkovou kulturu prodeje a cenovou hladinu jednotlivého zboží,“ dodal s tím, že s hodnocením pomáhají i sami občané.
Žabky ovšem čelí kritice z jiné strany. Zaměstnanci, kteří o své zkušenosti mluví například na Facebooku ve skupině „Kam nechodit pracovat“, si pak stěžují na nerovnost podmínek napříč provozovnami. Z podstaty franšízové licence je totiž podnikateli poskytováno jen určité know-how a zázemí, například mzdy si už každý zaměstnavatel upravuje dle svého. Výsledkem je pak relativně velká fluktuace zaměstnanců.
Situace v Žabce jen dokumentuje celkový trend pádu kdysi úspěšného řetězce Tesco. Minulý rok skončil zatím v rekordním celkovém úpadku více než 245 miliard korun, byl vyšetřován britským Úřadem pro závažné podvody a meziročně mu klesly i prodeje. Žabka pak v Česku po čistém zisku 90 milionů z předloňska spadla za minulý rok do ztráty 47 milionů.
Firma Tesco Franchise Stores ČR, která pro Tesco Žabky formálně zastřešuje, je pak ve zdánlivém plusu 2.5 miliard korun, čehož ale docílila zejména díky akvizicím dceřiných společností. Psalo se dokonce i o možném odchodu Tesca z České republiky, řetězec ale tyto zprávy opakovaně popřel