Čína staví rychlovlak do Íránu. 3200 km zvládne za dva dny
Obnova Hedvábné stezky
Čínské železnice přišly s megalomanským projektem, který má za úkol vytvořit spojení s důležitým obchodním partnerem Íránem. Čína se tak snaží podle Deutsche Welle zmírnit mezinárodní ekonomické sankce uvalené na Írán. Železnice má být dlouhá 3 200 kilometrů a vlaky na ní budou dosahovat až 300 km/h, píše BBC.
Dráha povede přes téměř všechna jihovýchodní asijská obchodní centra, jakými jsou například Almata, Bištěk, Taškent, Samarkand, Ašchabad a konečná stanice bude v Teheránu. Navrhovaný projekt byl předložen čínskými představiteli ke schválení minulý měsíc.
Dráha má zajistit rychlejší a levnější pohyb pracovních sil a zboží. Podobné spojení již existuje, ale podle hlavního inženýra se vlaky potýkají s nejednotným rozpětím kolejí a musí na hranicích jednotlivých států překládat náklad do jiných vlakových souprav. „Vlaky budou také dosahovat nadstandardní rychlosti 300 km/h, a tím pádem by cesta nemusela trvat déle než dva dny,“ dodal čínský inženýr pro BBC.
Navrhovaná dráha je podle analytiků další z celé řady kroků, kterými chce Čína transformovat svou ekonomiku. Čína už nechce být jen ekonomikou, která zaměstnává levnou pracovní sílu, ale chce rozšířit svůj vliv do okolních asijských států. K tomu potřebuje vysoce kvalitní infrastrukturu.
Celá výstavba je součástí ekonomického projektu s názvem Čínský pásek. Čínská vláda se dlouhodobě snaží obnovit tzv. Hedvábnou stezku, která má za cíl propojit celou Asii.
#China seeking to link Iran to its New Silk Road https://t.co/6HaxWFBPXu #OBOR pic.twitter.com/E4ZmY8tJvs
— Moritz Rudolf (@MoritzRudolf)
15. Prosinec 2015
Irán je pro Čínu dlouhodobě strategickým partnerem. „Čína udržuje svoje obchodní vztahy s Íránem navzdory všem ekonomickým sankcím a překážkám. „Čínské firmy dlouhodobě a intenzivně investovaly do industrializace Íránu. Nemůžou tedy současné době od svých investic dát ruce pryč. Čínská vláda také velice nutně potřebuje obrovské množství ropy a Írán je v tomto ohledu životně důležitým producentem,“ řekl pro Deutsche Welle odborník na Čínu Michal Meidan.