Efektivnost školství? Česko v absolutní špičce
Klíčová je kvalita učitele
Existuje mnoho pokusů, jak srovnávat školství, náklady na něj a kvalitu získaného vzdělání napříč světem. Zajímavým z nich je Index efektivnosti. Ten, zjednodušeně řečeno, odpovídá na otázku, nakolik je vzdělávání v dané zemi možné zajistit buď ve stejné kvalitě levněji, nebo o kolik kvalitněji za stejné peníze. Jiným slovy, nakolik buď student může získat více, nebo vláda na vzdělávání vydat méně. A Česká republika tady patří do absolutní špičky, spolu s Finskem a Jižní Koreou.
Studie GEMS Education Solutions si vybrala třicítku zemí OECD, ze kterých byla schopna získat mezinárodně srovnatelná data za období 15 let a které se zásadně liší geografickou polohou, rozlohou země a tedy počtem studentů i učitelů, a výrazně pak investicemi do školství. Studie, mimo jiné, dochází k závěru, že vysoké platy učitelů a malé třídy s vysokým poměrem učitelů na žáky nejsou vždy zárukou dosažení nejlepších výsledků.
Žebříčku nejefektivnějšího školství optikou poměru „value for money“ vládnou Finsko a Jižní Korea. Patřily by sem i Čína a Singapur, ale z těchto zemí GEMS nedokázala dostat všechna potřebná data pro srovnání. Takzvané PISA skóre kvality vzdělávacího systému zde dosahuje 519 a 554 bodů, když průměr posuzovaných zemí OECD leží na metě 494 bodů. Průměrný plat učitelů v těchto dvou vedoucích zemích žebříčku dosahuje po 15 letech praxe, přepočteno paritou kupní síly, 42.810 amerických dolarů ročně a 47.340 USD ročně. Data jsou ke konci roku 2011.
Hned za touto dvojicí přichází překvapení. Třetí je totiž Česká republika se skóre 499 bodů a průměrným platem 18.610 dolarů ročně a hned za ní Maďarsko s 477 body a 14.760 dolary ročně. Za těmito dvěma zeměmi jsou další, které pohledem PISA skóre umějí dát kvalitnější vzdělání, ale také při prudce vyšších nákladech na něj. „Srovnáme-li platy učitelů, velikost školních prostor a dosažené PISA skóre studentů, země bývalého komunistického bloku – zejména Česká republika a Maďarsko – jsou vysoce efektivní,“ uvádějí autoři studie.
Pořadí | Země | Skóre efektivnosti | PISA skóre |
1 | Finsko | 87,81% | 5 |
2 | Jižní Korea | 86,66% | 1 |
3 | Česká republika | 84,38% | 14 |
4 | Maďarsko | 84,04% | 24 |
5 | Japonsko | 83,88% | 2 |
6 | Nový Zéland | 83,30% | 12 |
7 | Slovinsko | 83,28% | 10 |
8 | Austrálie | 81,23% | 9 |
9 | Švédsko | 80,58% | 23 |
10 | Island | 79,39% | 17 |
11 | Velká Británie | 78,71% | 16 |
12 | Francie | 78,69% | 15 |
13 | Izrael | 77,84% | 25 |
14 | Nizozemí | 76,80% | 4 |
15 | Irsko | 76,80% | 11 |
16 | Rakousko | 74,68% | 8 |
17 | Norsko | 74,05% | 18 |
18 | Belgie | 73,52% | 6 |
19 | USA | 72,66% | 22 |
20 | Chile | 72,54% | 28 |
21 | Turecko | 71,44% | 27 |
22 | Dánsko | 70,60% | 13 |
23 | Itálie | 69,81% | 20 |
24 | Portugalsko | 68,29% | 19 |
25 | Německo | 67,01% | 7 |
26 | Španělsko | 63,09% | 21 |
27 | Řecko | 60,64% | 26 |
28 | Švýcarsko | 59,71% | 3 |
29 | Indonésie | 51,13% | 30 |
30 | Brazílie | 25,45% | 29 |
Studie GEMS dochází k závěru, že přímá vazba mezi výsledkem studentů a platem učitelů je velmi slabá. Na špici jsou země, kde se platy učitelů liší trojnásobkem. Německo s průměrným platem zkušeného pedagoga 54 tisíc dolarů ročně je až na 25. místě ze třiceti sledovaných OECD zemí – pohledem efektivnosti.Na opačný konec patří touto optikou země Středozemí: Řecko, Portugalsko, Španělsko. Také systém amerického vzdělávání dle GEMS nedává zrovna skvělé výsledky pohledem „efekt a co za něj“. Lépe si vedou Austrálie či Nový Zéland.
Závěry studie se snaží vyvrátit i trend zejména bohatých západních zemí. Škody a rodiče tam doufají, že jejich děti se budou učit více a lépe, pokud se výuka bude odehrávat v úzkém kolektivu, menších třídách s malým počtem posluchačů, ale platí to i o poměru počtu studujících na učitele. Francie či Norsko dle GEMS nepatří na špičku, ač je jim vlastní velmi bohatý standard vzdělání i života a nízký poměr studujících na učitele. Finsko je v absolutním čele s dvojnásobkem studentů na učitele proti Portugalsku, které zaostává. „Hodně“ studentů na „málo“ učitelů je v Jižní Koreji i Brazílii, s velmi odlišným efektem, daným rozdílem kultury.
Adam Still za GEMS ke studii říká, že mnoho z bohatých zemí se zřejmě překulilo za vrcholek efektivnosti a další vložené peníze přinášejí jen velmi malý výsledek. Andreas Schleicher, který dohlíží na propočet PISA skóre, uzavírá, že mnohem větší efekt, než velikost třídy a počet studujících, má kvalita učitele. Závěr studie souzní se selským rozumem.