Na hradeckou dálnici se vrací stavbaři, dokončení potrvá roky
čekání na dálnici
K odlehčení přetížené páteřní dálnice D1 by už brzy mohlo být o něco blíž. Ministerstvo dopravy by chtělo tento rok začít pracovat na dokončení dálnice D11 u Hradce Králové a příští rok zahájit na dvou místech stavbu navazující rychlostní silnice R35 z Hradce do Olomouce.
Dlouhodobá oprava brněnské dálnice znovu podle dopravních expertů ukázala, jak v zemi chybí alternativní severní trasa přes Hradce Králové a Olomouc. Ostatně mnozí motoristé, kteří se chtějí vyhnout současným zácpám na D1, tuto trasu využívají, i když stále chybí dokončit desítky kilometrů nové autostrády.
Podle dřívějších odhadů by dokončená hradecká R35 mohla z brněnské D1 odvést 20 až 25 procent automobilové dopravy.
Poslední nabídka pro majitelku
Ke konci se teď blíží dlouholeté spory o jeden soukromý pozemek, které dosud bránily dokončení D11 u Hradce Králové. Státní úředníci právě dokončují návrh na poslední nabídku majitelce Jaroslavě Štrosové, sestře známé farmářky Ludmily Havránkové. Pokud se s ní nedohodnou, přistoupí podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka k vyvlastnění.
Před dvěma lety se přitom zdálo, že poslední pozemek na trase dálnice přestane být problémem. Štrosová totiž souhlasila, že parcelu státu daruje. Jenže převod se podle mluvčího Nováka kvůli sporu s jejím pravním zástupcem (a zároveň jejím synem) nikdy neuskutečnil.
Otázkou podle něho zatím je, jestli se začne stavět ještě před konečnou dohodou s paní Štrosovou, a stavba se pak před jejím pozemkem případně zastaví, anebo se ještě počká.
Ministr dopravy Antonín Prachař věří, že se k Hradci Králové stavební stroje na rozestavěnou D11 už brzy vrátí. „Předpokládám, že by se mohlo začít stavět ještě v tomto roce,“ řekl pro ECHO24.cz Prachař. Otázkou podle něho zatím je, jestli se začne stavět ještě před konečnou dohodou s paní Štrosovou, a stavba se pak před jejím pozemkem případně zastaví, anebo se ještě počká.
„Měl jsem schůzku s hejtmanem Královéhradeckého kraje, dohodli jsme se na postupných krocích. Přislíbil mi, že bude aktivně vstupovat do výkupu pozemku,“ konstatoval Prachař. „Chceme tomu dát ještě chvilku čas. Domluvil jsem se s hejtmanem a krajskými zastupiteli, že ještě měsíc, dva počkáme, jestli se nám podaří celou záležitost vyřešit,“ dodal.
Kritika prezidenta Zemana
Podle prezidenta Miloše Zemana je nedostavěná D11 ostudou ministrů dopravy. Autostráda přitom končí jen necelé tři kilometry před Hradcem Králové, spory o pozemky trvají 20 let. Zeman připomněl, že za posledních pět let se v čele ministerstva dopravy vystřídalo devět lidí. "Než se ten člověk pořádně zapracoval, tak už byl z kanceláře venku," řekl prezident při své třídenní návštěvě hradeckého kraje.
Zeman se vyslovil pro zákon o liniových stavbách, který by úřadům umožnil snadněji získávat potřebné parcely pro dálnice i silnice.
Ještě sedm let čekání
Nový ministr Antonín Prachař ale slibuje brzké ukončení nekonečných sporů o poslední část hradecké dálnice. Trasa mezi Osičkou a Hradcem Králové o délce 2,5 kilometru vyjde na odhadovaných 1,5 miliardy korun, ale ministerstvo teď se stavební firmou vyjednává o ceně, protože byla stanovena už před lety.
Podle ministra Prachaře dokončení dálnice ale není otázkou peněz, ve Státním fondu dopravní infrastruktury jsou desítky miliard.
V Opatovicích, na trase navazující rychlostní komunikace R35, už Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět mimoúrovňovou křižovatku. Ve druhé polovině příštího roku by se měly začít budovat silniční úseky Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Na dalších místech se vykupují pozemky. Celá silnice dlouhá 105 kilometrů by měla vyjít na 50 miliard, ale ministerstvo dopravy věří, že se mu podaří ve výběrových řízeních srazit cenu dolů.
„Komunikace R35, jako alternativní trasa k přetížené D1, patří mezi naše jednoznačné priority,“ řekl ministerský mluvčí Martin Novák. „Termín dokončení je zatím stanoven kolem roku 2021, ale rádi bychom, kdyby se nám stavbu podařilo maximálně urychlit.“
Dálnice přes Český ráj nebude
Naopak se zatím nepočítá s pokračováním rychlostní silnice R35 z Hradce Králové přes Český ráj do Liberce. Podle ministerstva pro místní rozvoj byla příliš drahá a navíc i zbytečná.
S komunikací nesouhlasily okolní obce a taky ochránci přírody a ministerstvo životního prostředí. Podle libereckého hejtmana Martina Půty (STAN) studie ukazují, že postačí klasická dvouproudá silnice, kterou se na vybraných místech rozšíří o jeden pruh pro předjíždění.
Podle ministerstva dopravy ale R35 z rozvojových plánů zcela nevypadla. "Zůstává v dlouhodobém plánu. Její realizace ale není pravděpodobná v nejbližších letech," uvedlo ministerstvo.