Na vzhledu nezáleží. Kampaň pro ošklivé dorazila do Česka

VÍC ŠKODY NEŽ UŽITKU

Na vzhledu nezáleží. Kampaň pro ošklivé dorazila do ČeskaFOTOGRAFIE
Poté, co kampaň zmutovala, se lidé začali předhánět, kdo bude nejošklivější. Foto: Reprofoto: Facebook
5
Domov

Vojtěch Beran

Stále více mladých Čechů propadá internetovému fenoménu Don‘t judge challenge. Tato kampaň, která do České republiky přišla ze zahraničí, má bojovat proti posuzování lidí na základě vzhledu. Účastníci kampaně „bojují“ tím, že natočí video, ve kterém se nejprve „zoškliví“ a následně se ukáží tak, jak vypadají normálně. Kritici však upozorňují, že tento způsob „boje“ může potřebným lidem spíše ublížit než pomoct.

„Nesuď knihu podle obalu“. Tak zní heslo neoficiální kampaně Don‘t judge challenge, která v posledních týdnech zaplavila sociální sítě a která se ve stále větší míře objevuje i mezi českými teenagery. Lidé, kteří se rozhodnou kampaň podpořit, natočí zpravidla několikasekundové video, ve kterém se nejprve objeví jako „oškliví“ – například si na obličej namalují různé pupínky, které připomínají akné.

Následuje rychlý střih a vzápětí se ten samý člověk ukáže tak, jak vypadá normálně – tedy bez pupínků a dalších „vad“. Poselství je jasné – nezáleží, jestli je člověk pohledný nebo ošklivý, je to pořád ta samá bytost. Kromě falešného akné se účastníci kampaně rádi „zošklivují“ například nasazením brýlí, namalováním srostlého obočí nebo navlečením více vrstev oblečení tak, aby to vypadalo, že mají nadváhu.

Posmívání kvůli ‚vadám‘ je běžné

Zde ovšem přichází kámen úrazu. Ačkoli původní myšlenka kampaně spočívala právě v psychické podpoře lidí, kteří podle konvenčních měřítek nespadají do kategorie „pohledný/á“, ve výsledku to často dopadá tak, že se tito lidé po zhlédnutí několika podobných videí cítí ještě hůře. A není ani příliš těžké přijít na to, proč tomu tak je.

Většina účastníků kampaně – tedy lidí, kteří natočí video, v němž se z „ošklivého“ přemění na normálního – je totiž od přírody pohledná. Jejich tělesné vady nejsou pravé. „Masku“ si po natočení záběrů mohou zase sundat. Lidé, kteří ovšem nesplňují ideály krásy, však tuto výhodu nemají.

Vzhled je přitom – alespoň u mladších lidí, kteří mezi účastníky i diváky kampaně tvoří drtivou většinu – velice choulostivá záležitost. „Téma vzhledu řešíme běžně. Ať už je to nějaké posmívání kvůli vzhledu nebo nějaká forma šikany. Běžné je posmívání kvůli brýlím, akné nebo kvůli postavě,“ sdělil pro ECHO24.cz Peter Porubský ze Sdružení Linka bezpečí.

Jeho slova potvrzuje i PR manažerka neziskové organizace Záchranný kruh Petra Melingerová. „Posmívání je jedno z témat, které se objevuje. Souvisí to pak i s poruchami příjmu potravy a dalšími projevy nespokojenosti s vlastní vizáží,“ uvedla Melingerová. V té formě, v jaké se rozšířila, tak kampaň může nadělat více škody než užitku.

Všechno to začalo ‚zrůdou‘

Iniciativa Don‘t judge challenge přitom v době vzniku měla právě těmto vysmívaným lidem pomoct. Vzhledem k tomu, že není nijak řízena a sestává spíše ze spontánních vystoupení jednotlivých účastníků, je těžké určit kdy přesně vznikla. Obvykle však jako „matka zakladatelka“ bývá uváděna Britka vystupující pod pseudonymem Em Ford.

Ta na svůj kanál na serveru YouTube nahrává návodná videa, kde ostatním dívkám radí, jak správně nanášet make-up. V únoru však na internetu začala zveřejňovat své fotografie bez make-upu, které odhalily, že i v dospělém věku trpí zvýšenou tvorbou akné. Za to se na ni snesla vlna více než 100 tisíc  komentářů od jejích diváků.

Část komentujících přiznala, že má stejný problém, další část jí pochválila za odvahu. Nejvíce však bylo těch, kteří ji začali urážet a sprostě napadat, přičemž někteří neváhali použít i nevybíravá označení jako „zrůda“, „odporné“ nebo „ošklivá jak p*del“.

Youtuberka se však k celé věci postavila čelem a na začátku července zveřejnila video, v němž ukazuje svoji proměnu od „zrůdy“ s akné až po pohlednou mladou dámu. Video je doplněné o komentáře, které jí zasílali příznivci i odpůrci. Na konci videa, když skončí s nanášením make-upu, si jej zase setře a vypadá stejně jako na začátku. V závěru se objeví nápis „Jsi krásný/á. Nenech nikoho, aby ti říkal něco jiného. Ani sebe.“

Kampaň na sociálních sítích zmutovala

Prakticky ihned po zveřejnění videa, které se mimochodem v překladu jmenuje „Vypadáš odporně“, se na sociálních sítích začal objevovat hashtag Don‘t judge challenge, který dal jméno i výše popsané stejnojmenné kampani. Protože se však kampaň šířila nekontrolovaně a především mezi teenagery, zanedlouho zmutovala.

Původní poselství, které mělo pomoct lidem s nějakými tělesnými vadami v tom, aby se cítili lépe, se v řadě případů změnilo v obyčejnou frašku a zvyšování vlastního ega. Zatímco bezprostředně po zveřejnění videa britské youtuberky se kampaně účastnili především lidé s podobným problémem – tedy ti, kteří rovněž mají akné nebo jinou „vadu“ – později se pod označením Don‘t judge challenge začala objevovat videa lidí, kteří evidentně žádným problémem netrpí a kteří si ke „zošklivění“ museli pomoct sami.

„Kampaně, které mají šířit nějaké etické poselství, jsou na místě. Forma zpracování se různí, ale pro člověka, který trpí nějakým posměchem, to může být přínosné v tom, že vidí, že to není správné, že by se to dělat nemělo,“ řekl na obhajobu Don‘t judge challenge Peter Porubský z Linky bezpečí.

Fenoménu propadají i Češi

Porubský však jedním dechem dodal, že do značné míry záleží i na formě sdělení: „Druhá věc je samozřejmě forma zpracování, u které právě na sociálních sítích – jako v tomto případě – hrozí, že lidé si to převezmou do nějakého vtipu nebo posunou to poselství někam jinam.“ Na to, že forma do značné míry ovlivňuje obsah, upozorňuje i Melingerová ze Záchranného kruhu: „Sami používáme různé kampaně, musí však být promyšlené jako celek. Každá ta dobrá myšlenka musí mít dobrý koncept, aby nakonec přinesla to, co si člověk představuje.“

Nehledě na názory odborníků však kampaň samovolně ve stále větší míře proniká i na český internet, kde se k ní připojily desítky lidí. Nejčastěji se k ní připojují takzvané fashion vloggerky, tedy dívky, které stejně jako Britka Em Ford nahrávají na internet videa o správném nanášení make-upu, módě, životním stylu a tak podobně.

Kromě nich se však konceptu chytli i vtipálci. Například youtubeři ze skupiny Freakout zveřejnili video, kde naznačují homosexuální pohlavní styk a žádají lidi, aby je za to nesoudili („Don‘t judge“ v překladu znamená „nesuďte“).

Čtěte také: Děkovat za neznásilnění? Kampaň na podporu mužů se nepovedla

Pálí parkety a mají lázně zdarma? Kampaň bojuje s mýty o Romech