V Praze zuří billboardová válka. Volby však za tím nehledejte
BOJ O REKLAMNÍ PLOCHY
V době, kdy Prahu i zbytek republiky zaplavily stovky předvolebních plakátů, se to zdálo jako další z politických kampaní. Rozsáhlá reklama Okradená Praha, která zhruba dva týdny visí na desítkách billboardů po celém hlavním městě, ale nemá s volbami nic společného. Jde o vyřizování účtů mezi provozovateli outdoorové reklamy v Praze.
Měsíc před komunálními a senátními volbami to vypadá jako negativní kampaň z učebnic politického marketingu. Na desítkách billboardů po celé Praze můžete v těchto dnech číst verzálkami vyvedený nápis: „Pražane, i ty přicházíš o peníze!“ A pod ním adresu okradenapraha.cz. Vše vyvedeno v barevné české kombinaci modré, bílé a červené.
Nepochopitelně působí jen doprovodné obrázky – Napoleon Bonaparte nebo svalnatý kohout. Vše ale pochopíte záhy poté, kdy se o kampaň začnete blíže zajímat. S okradenou Prahou totiž nepřišla žádná z partají usilujících o křesla na magistrátu. Po hlavním městě ji vylepil Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), který tak upozorňuje na smlouvu mezi metropolí a francouzskou firmou JCDecaux (odtud Napoleon, galský kohout i barvy shodné s českými). Ta má na starost správu městského mobiliáře.
Mluvčí magistrátu: „Dle našeho názoru se jedná o cílenou nátlakovou kampaň právě kvůli přijetí Pražských stavebních předpisů, které mimo jiné obsahují omezení venkovní reklamy v hlavním městě. To se samozřejmě zásadně dotkne zisků firem, které ji poskytují.“
„JCDecaux má exkluzivní práva na provozování reklamních ploch v centru města na závratných 25 let. V průběhu trvání této smlouvy Praha přijde o těžko uvěřitelnou jednu miliardu korun, která nenávratně odteče do zahraničí,“ tvrdí SPVR, za nímž podle serveru Mediaguru.cz stojí konkurenční společnosti BigBoard, outdoor akzent a 4-les-advertising. „Navíc, v důsledku nově přijatých Pražských stavebních předpisů tato společnost získává prakticky monopol na provozování venkovní reklamy v celé Praze a Pražané tak přijdou o další stamiliony,“ dodává svaz.
Praha plánuje další regulaci reklamy
A zdá se, že konkurenční boj nebude mít rychlé řešení. Vedení JCDecaux nařčení odmítá a pro akci svazu nemá velké pochopení ani magistrát.
„Dle našeho názoru se jedná o cílenou nátlakovou kampaň právě kvůli přijetí Pražských stavebních předpisů, které mimo jiné obsahují omezení venkovní reklamy v hlavním městě. To se samozřejmě zásadně dotkne zisků firem, které ji poskytují,“ řekla deníku ECHO24.cz mluvčí pražské radnice Petra Hrubá, co může podle města být za billboardovou kampaní SPVR. Přijaté předpisy jsou podle Prahy objektivní a nikomu exkluzivitu nezaručují.
Zatím tak není jasné, jak dlouho ještě budou muset Pražané desítky reklamních nosičů s tématikou okradené Prahy vídat. Podle mluvčího Marka Pavlase se totiž svaz ještě nerozhodl, kdy s reklamou, která se začala vylepovat v polovině srpna, skončí. Časové možnosti má téměř neomezené – pro kampaň využívá plochy, které patří členům svazu a zrovna nejsou komerčně využívány.
„Cílem je, aby radní přehodnotili svůj postoj k plošnému zákazu venkovní reklamy nad 6m², který zavádí monopol jedné firmy,“ uvádí Pavlas jednu z podmínek. Další je třeba ukončení smlouvy s JCDecaux a vypsání výběrového řízení.
Jak řekla deníku Hrubá, magistrát v současné chvíli zkoumá možnosti vypovězení smlouvy. To prý ale neznamená, že ji nakonec skutečně vypoví. Jisté ale je, že provozovatele outdoorové reklamy v hlavním městě čeká do budoucna další omezení. „V úterý rada hlavního města Prahy schválila ustavení pracovní skupiny, která bude mít za úkol vytvořit Strategii pro regulaci venkovní reklamy na území města,“ dodává mluvčí.