Půjdu na záchod a už se do kokpitu nedostanu, předpověděl pilot
Tragédie Airbusu
Necelé dva měsíce před tragédií letounu společnosti Germanwings varoval jiný, nizozemský pilot Jan Cocheret, že bezpečnostní opatření se mohou obrátit proti kapitánovi letadla.
„Doufám, že se nikdy nedostanu do situace, kdy půjdu na záchod, vrátím se a zjistím, že dveře do kabiny nejdou otevřít.“ Scénář, který nastal při nedávném tragickém pádu letu 4U9525 v jihofrancouzských Alpách, shodou okolností popsal před několika týdny nizozemský pilot letounu Boeing 777 Jan Cocheret. Na své internetové stránce to uvedl britský list The Daily Telegraph.
Cocheret ve svém článku pro specializovaný časopis Piloot en Vliegtuig (Pilot a letadlo) jednak varoval před možnou labilitou druhého pilota. „Často si vážně říkám, kdo to vedle mě v kokpitu vlastně sedí. Jak si můžu být jistý, že mu můžu věřit?“ položil si řečnickou otázku a následně napsal: „Možná se mu v životě právě stalo něco strašného a nedokáže se s tím vyrovnat.“
Goed verhaal van B777-captain (en mijn zeer gerespecteerde ex-collega bij Air Holland) Jan Cocheret in de @volkskrant pic.twitter.com/Z2X28UjaJB
— Guido den Aantrekker (@GdenAantrekker)
28. Březen 2015
Nizozemský pilot také upozornil na riziko zpřísněných bezpečnostních opatření po teroristických útocích z 11. září 2001. To, co by mělo piloty – a tedy i pasažéry – ochránit, neboli ztížení přístupu do kabiny, se může obrátit proti kapitánovi letadla. Právě to se stalo i v letounu Germanwings, kde si kopilot Andreas Lubitz počkal, až půjde jeho kolega na záchod, zavřel se v kabině a stroj poslal i se všemi lidmi na palubě k zemi.
Pilot Jan Cocheret prý už při psaní svého příspěvku uznával, že jde o citlivé téma – proto své myšlenky nejdříve rozvedl jen ve specializovaném časopise. A už tehdy upozornil na několik případů, kdy se to opravdu stalo. Jeden z nich se udál v listopadu 2013, kdy kapitán letu směřujícího z mozambického Maputa do angolské Luandy záměrně způsobil havárii a zavinil smrt všech 33 lidí na palubě. „Čekal, až jeho kolega odejde z kokpitu. Jakmile se to stalo, poslal stroj střemhlav proti namibijské poušti. Poslední zvuk na záznamovém zařízení je zoufalé bušení na zamčené dveře do kabiny,“ napsal Cocheret. A dokonce si i zaspekuloval, jestli něco podobného nemohlo být i za doposud nevyřešenou havárií letounu Air Malaysia, který se zřítil během letu z Kuala Lumpuru do Pekingu.
„Samozřejmě existuje způsob, jak se dostat do kabiny zpátky,“ napsal dále Cocheret, který své teze před pár dny rozvinul i v rozhovoru pro nizozemský deník de Volkskrant. „Pokud ale člověk, který je uvnitř, tuto možnost znemožní – vstupním bezpečnostním kódem – tak vám nezbude nic jiného, než si sednout k pasažérům a čekat, co se stane.“
Po tragédii v Alpách pak Cocheret na svém profilu na Facebooku napsal: „Tento strašný scénář se bohužel stal realitou.“