Teror v Amazonu. Zaměstnanci brečí a žalují na sebe

Uvnitř internetového gigantu

Teror v Amazonu. Zaměstnanci brečí a žalují na sebeNOVÉ 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Neustálý konflikt, vzájemné žalování, nervová zhroucení, abnormální nasazení a každodenní pláč. Tak vypadá podle amerického deníku The New York Times pracovní atmosféra uvnitř internetového giganta Amazon. Rozsáhlý článek deníku zkompletovaný z výpovědí stovky bývalých zaměstnanců způsobil bouřlivé reakce na sociálních sítích, kde lidé vesměs souhlasí. Majitel Amazonu Jeff Bezos však tvrzení odmítá.

V internetovém obchodu Amazon s ročním ziskem 7 miliard dolarů, který v září otevře velký sklad v Dobrovizích u Prahy, připravuje pro své zaměstnance práci v nelidských podmínkách. ,,Vyjdete z konferenční místnosti a vidíte dospělého muže, jak si zakrývá obličej. Téměř každého, s kým jsem tam pracoval, jsem viděl plakat na jeho pracovním stole,“ popisuje pracovní atmosféru bývalý prodejce knih Bo Olson pro americký deník.

Americký obchodní gigant, který Jeff Bezos vymyslel a založil v roce 1994, vytváří podle rozsáhlého článku mezi zaměstnanci nepřirozeně soutěživou a nevraživou atmosféru, při které je například nabádá, aby sami sebe navzájem tajně hodnotili a zprávy posílali nadřízeným. Podle bývalých zaměstnanců bylo pak běžné, že lidé na své kolegy prozrazovali pouze negativní věci, aby si navzájem uškodili. Kromě toho jsou nuceni také k tomu, aby na poradách nepodporovali myšlenky jeden druhého, ale naopak je napadali a navzájem na sebe útočili.

Při přijímání nových ,,Amazonců“, jak si zaměstnanci společnosti přezdívají, musí ,,nováčci“ zapomenout naprosto vše, co se naučili nebo na co byli zvyklí z předešlých zaměstnání. Musí podle rétoriky společnosti jednoduše přeskočit zeď. Součástí toho je i to, že dostanou plastovou kartičku se 14 závaznými pravidly, která se musí naučit. Jsou z nich pak totiž o pár dní později zkoušeni jako ve škole. 

Nejen atmosféra, ale i pracovní nároky jsou vyšší, než je únosná míra. Podle výpovědí museli zaměstnanci pracovat hodiny přesčas, vyřizovat maily pozdě po půlnoci. Když ihned neodpověděli, dostali káravou sms zprávu, ve které se jich nadřízený ptal, proč ihned nereagují.

Kromě bývalých zaměstnanců ve článku zaznívají i výpovědi několika současných manažerů, kteří dostali povolení mluvit. Každý, i ten nejnižší zaměstnanec, musí totiž při vstupu do společnosti podepsat prohlášení o mlčenlivosti o společnosti a čemkoli, co se jí týká.

Když zaměstnanci vyžadované pracovní nasazení a podmínky nezvládali, společnost je při každoročním propouštění vyhodila, jeden z bývalých personálních manažerů to nazval ,,smysluplným a účelným darwinismem.“ Podobně bezcitně se Amazon stavěl k lidem, kteří nějakým způsobem onemocněli, například rakovinou, či ženám, které prodělaly potraty. Místo toho, aby jim dala šanci se z osobních krizí zotavit, tak je nespravedlivě odsunula či přímo propustila.

Podobnou zkušenost má i bývalá členka vývojářského týmu pro Kindle Molly Jayová, která vždy od společnosti dostávala vysoká ohodnocení a pochvaly. Pak ale její otec onemocněl rakovinou a ona musela věnovat čas péči o něj. Jakmile přestala pracovat po nocích a o víkendech, označil ji její nadřízený jako ,,problém“ a zakázal jí přechod na časově méně náročnou pozici. ,,Když ze sebe Amazonu nedáte absolutně maximum, 80 hodin týdně, vidí to jako zásadní slabost,“ řekla deníku Jayová.

Reakce šéfa Amazonu

Po zveřejnění článku se na sociálních sítích rozpoutala ostrá výměna názorů, v nichž někteří podobné praktiky popírali, větší část diskutujících se však podle televize CNN ke kritice přidala. Šéf Amazonu Bezos na to zareagoval e-mailem, který odeslal všem zhruba 100.000 zaměstnanců, které firma po světě má. „Takovýhle Amazon neznám, a doufám, že ani vy ne. Obecně si myslím, že nějaká společnost uplatňující takovýto přístup by sotva mohla přežít,“ uvedl muž, jehož obchod v červenci vystřídal na špici amerických prodejců firmu Walmart a jeho samotného časopis Forbes označil za pátého nejbohatšího člověka světa. Bezos rovněž vlastní prestižní americký deník The Washington Post.

Amazon má ke kontrole kvality práce svého personálu mocný nástroj v podobě okamžitého přehledu internetových dat o nákupech. Podle newyorského deníku například analyzuje, které zboží zákazníci po přidání do košíku nakonec nezaplatí, jak rychle se jim načítají stránky obchodu či kolik kusů jednotlivého zboží je pro ně v danou chvíli připraveno ve skladu.

Firma, jež letos rozšiřuje svůj provoz ve střední Evropě, čelila v červenci tlaku ze strany polských odborářů, kteří se dožadovali zvýšení mezd a zlepšení pracovních podmínek. Pod hrozbou protestu nakonec rozhodlo vedení o zvýšení hodinové mzdy pro řadové pracovníky ze 13 na 14 zlotých (91 korun). Amazon provozuje v Polsku celkem tři logistická centra zaměstnávající dohromady 6000 lidí.

V Česku by mělo být v září otevřeno distribuční centrum v Dobrovízi u Prahy, kde najde práci 2000 lidí. Skladníkům a příbuzným profesím firma při náboru nabídla nástupní plat 110 korun za hodinu, vedoucím 150.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články