V Německu se loni propadl trh s prodejem aut. Škoda zůstala nejdováženější značkou

VÝROBA AUTOMOBILŮ

V Německu se loni propadl trh s prodejem aut. Škoda zůstala nejdováženější značkou
Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
2
Ekonomika

Ladislav Šustr

Automobilový průmysl se po příchodu koronaviru potýká s krizí. Chybí řada komponentů v čele s čipy a navíc v některých státech klesl i jejich prodej. To je příklad sousedního Německa, kde došlo k propadu na trhu meziročně o 10,1 procenta. Jedná se přitom o největší automobilový trh v Evropě. Hůře se prodávala i značka Škoda Auto, jejíž prodej klesl v prosinci o 27 procent. Stále si však udržela primát nejprodávanějších vozů z dovozu. Oproti tomu v České republice prodej vozů vzrostl. Stále je totiž silná poptávka po nových vozech, které však mají delší dodací lhůty.

Negativní dopady častých lockdownů a zastavování průmyslu negativně dopadá na celý automobilový průmysl. Ještě v roce 2019 byl prodej osobních aut nejvyšší za 10 let, kdy se prodalo 3,6 milionu vozů. Už v té době klesala výroba vozů, která se propadla o 9 procent na 4,7 milionu aut. V té době to byl problém celosvětové poptávky, která byla nižší.

Na plno se to pak projevilo v následujících letech. Na začátku roku 2020 totiž přišel koronavirus, který odstavil velké podniky a výroby vozů se tak zastavily. V polovině roku se tak odhadovalo, že výroba aut bude nejnižší od roku 1974. To samé se týkalo prodeje nových aut. Prodej v celé Evropské unii v roce 2020 poklesl o rekordních 23,7 procenta na 9,94 milionu vozů. V Německu poklesl počet registrací nových vozů o 19,1 procenta.

Podobný scénář však postihl jednu z největších průmyslových mocností i v roce 2021. Podle čísel Spolkového úřadu pro motorová vozidla (Das Kraftfahrt-Bundesamt) klesl meziročně prodej vozů o 10,1 procenta na 2,62 milionu vozů. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 se jedná o pokles o 27,3 procenta.

Prodej osobních vozů na německém trhu
Prodej osobních vozů na německém trhu Foto: KBA.de

Podle posledních čísel klesly meziročně prodeje značky Volkswagen o 6,8 procenta. Na německém trhu se ale dařilo Škodě Auto. Stala se nejdováženější značkou s podílem na trhu 6,1 procenta. Její prodej však klesl o 17,3 procenta. Nárůst prodeje za loňský rok patřil elektromobilům. Zejména automobilce Tesla, která prodala přes 39 tisíc vozů a meziročně se jednalo o nárůst o 137,9 procenta.

Oproti tomu český trh zaznamenal v minulém roce nárůst. Prodej osobních aut totiž vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206 876 vozů. Oproti předcovidovému roku 2019 byl však prodej o 17,2 procenta nižší. Čísla by byla daleko vyšší, pokud by nedošlo k nedostatku čipů, které brzdí dokončování nových vozů.

Samotná výroba vozů trápí velké automobily již delší dobu. Mnohdy totiž chybí díly a komponenty, které jsou potřeba na dokončení nových aut. Závody proto zastavily či omezily svou výrobu. Dochází také k propouštění zaměstnanců, které se však zatím vyhnulo automobilkám v České republice.

Uzavření závodu a dočasnému propuštění 1300 zaměstnanců však došlo například v německém závodě v Eisenachu u automobilky Opel. S obnovení výroby se počítá na letošní rok. Koncern Stellantis, kam Opel spadá, přerušil v loňském roce výrobu i v dalších továrnách v Evropě a Severní Americe.

Pokud se takto přeruší závod v některém z německých měst, může to mít dopad i na české firmy a zejména českou ekonomiku. „Jakékoliv výpadky v německé výrobě jsou nepříjemnou zprávou pro český trh. Nyní jde o to, jak mají konkrétní závody své dodavatele. Pokud by to byla ojedinělá věc, tak se to na české ekonomice nemusí negativně promítnout. Pokud to bude plošnější, a do budoucna to nelze vyloučit, tak to může být velký problém,“ řekl dříve pro Echo24 hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Podle něj se v poslední době ukazuje, že problémy nejsou krátkodobého rázu. Automobilky se totiž potýkají s fatální krizí, která souvisí i s přechodem k elektromobilům a dalším alternativám. „Evropě roste velká konkurence v Číně a je otázkou, zda dokáže uhájit své postavení, které je v oblasti spalovacích motorů,“ dodal Kovanda.