Msta, láska, důchod... 5 případů, kdy v kokpitu seděli (sebe)vrazi
SEBEVRAŽEDNÉ LETY
Tragická havárie letadla německé letecké společnosti Germanwings není prvním případem, kdy mohlo jít o sebevražedný úmysl. Server ECHO24.cz přináší pět dalších tragických události za posledních 20 let.
Mosambik Airlines, 2013
Incident letu Mosambik Airlines z roku 2013 připomíná pád Germanwings, kdy jeden z pilotů také úmyslně snížil letovou hladinu nad územím Namibie. Druhý pilot byl uzamčen mimo kokpit a i přes snahu dostat se dovnitř letadlo havarovalo. Zemřelo všech 33 cestujících na palubě.
Egypt Air, 1999
V roce 1999 havaroval let Egypt Air z New Yorku do Káhiry v Atlantském oceánu. Převažující teorie je taková, že pilot úmyslně zřítil letadlo a zabil tak 202 cestujících a 14 členů posádky. Ze závěrečné zprávy vyplynulo, že 105 kilometrů východně od ostrova Nantucket zaznamenali dispečeři náhlou změnu v pohybu letadla. Boeing 767-300 začal klesat pod úhlem 66 stupňů rychlostí 895 km/hod. Toto učinil devětapadesátiletý druhý pilot Gameela el-Batouty ze záložní posádky. Pravděpodobně se nedokázal vyrovnat s brzkým odchodem do důchodu a rozhodl se spáchat sebevraždu. Otázkou zůstalo, jak bylo možné, že oba členové letové posádky nebyli v tento okamžik v pilotní kabině. Po návratu kapitána sice došlo k přetahování o řídící páku, ale došlo při tom k jejímu poškození a letadlo se zřítilo do oceánu.
Air Botswana, 1999
Chris Patswe, pilot malé africké společnosti Air Botswana, se rozhodl spáchat sebevraždu 13. října roku 1999. Patswe nemohl ze zdravotních důvodů létat a svému zaměstnavateli se pomstil tak, že usedl do kokpitu letadla ATR 42-300, vzlétl, oznámil řídící věži svůj záměr a dvě hodiny kroužil nad letištěm v Gaborone, které bylo evakuováno. Poté provedl nálet a narazil do dalších dvou letadel zaparkovaných na ploše letiště. Při havárii zahynul pouze sebevrah.
Silk Air, 1997
Let Silk Air, mířící v roce 1997 z Indonésie do Singapuru, se také zřítil po rychlém sestupu, kde zemřelo 140 lidí. Indonéské úřady nikdy nestanovily oficiální odůvodnění nehody, ale USA NTSB (The National Transportation Safety Board) připustila i možnost, že příčinou mohl být sebevražedný úmysl pilota.
Royal Air Maroc, 1994
Turbovrtulový letoun ATR 42-300 odstartoval 21. srpna 1994 z marockého Agadiru a mířil na vnitrostátním letu do Casablanky. Deset minut po startu nastoupalo letadlo do výšky 5300 metrů a v tom momentu se náhle kapitán, dvaatřicetiletý Younes Khayati, rozhodl odpojit autopilota a namířil letoun do hory, okolo které prolétali. Druhý pilot již nestačil reagovat a letoun se roztříštil o úbočí horského masivu. Vyšetřování ukázalo, že kapitán byl nešťastně zamilovaný a spáchal sebevraždu. Při havárii zahynulo 44 cestujících, včetně kuvajtského prince s manželkou a 4 členové posádky.
Oficiální zpráva FAA (Federální letecká správa, USA)
I přes to vše ukazuje oficiální zpráva FAA z roku 2014, že havárií zapříčiněných sebevražedným úmyslem bylo 8 z celkových 2758 smrtelných havárií zaznamenaných mezi lety 2003 až 2012. Podle statistiky byli těmito sebevražednými piloty muži, s průměrným věkem 46 let. V sedmi z osmi těchto případů bylo letadlo pilotováno jen jedním pilotem, tedy bez kopilota. Čtyři z nich měli pozitivní testy na alkohol a dva z nich užívali antidepresiva.
Zpráva na konci uvádí, že pády letadel zapříčiněné sebevražednými pohnutkami jsou výjimečné a vzácné a v porovnání s předchozími dvaceti lety rapidně klesly.