Blanka není tunel, hlásá Metrostav z billboardů
Kampaň před otevřením
Blanka není tunel je hlavním heslem informační a reklamní kampaně, kterou několik dnů před plánovaným otevřením tunelového komplexu Blanka spustila stavební firma Metrostav. Firma se v ní pokouší vysvětlit nesrovnalosti, které problematickou stavbu provázejí, a odpovědět na otázky, proč se Blanka prodražila a proč na její otevření museli řidiči tak dlouho čekat. Od neděle fungují webové stránky blankanenitunel.cz, na několika místech metropole jsou k vidění billboardy.
Tunel včetně napojení na městský okruh vyjde na 43 miliard korun. Vedení města jej slibuje otevřít 20. září. Hlavní město zatím žádnou kampaň nemá a nic podobného ani nechystá. „Praha bude informovat občany o změnách v dopravě a poskytne informace, které budou sloužit k co nejlepší orientaci v jednotlivých tunelech respektive u vjezdů a výjezdů. Nepůjde však o žádnou rozsáhlou kampaň za použití billboardů,“ řekl ČTK mluvčí magistrátu Vít Hofman. Informovat prý chce prostřednictvím médií, na webu a prostřednictvím informační brožury. Kdy se tak stane, neuvedl.
„Kampaní chceme veřejnosti osvětlit, jak to bylo s výstavbou Blanky, kolik skutečně stála a co způsobilo skluz v jejím otevření,“ řekl ČTK mluvčí stavební firmy František Polák. „Myslíme si, že bylo řečeno příliš mnoho nepřesností a zkreslených údajů, které na konci výstavby chceme vyvrátit. Přijde nám to jako ten nejvhodnější moment pro nápravu mýtů a polopravd,“ doplnil. V následujících dnech se lidé s reklamou setkají i ve vagonech metra, na zastávkách MHD, ale i na sociálních sítích.
Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů – od soudních pří, přes prodražování, až po propady půdy. Více než šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit v roce 2011. Za zpožděním podle Metrostavu stojí náročný proces získávání stavebních povolení a výkup pozemků, ekonomická krize a arbitráž ohledně platnosti smluv.
Podle údajů na webu se Blanka oproti původnímu předpokladu prodražila o osm miliard. Firma operuje pouze s částkou 37 miliard korun, která nezahrnuje náklady na napojení Blanky na křižovatku Malovanka a na Strahovský tunel. Za nárůstem ceny prý stojí nejen dodatečné náklady, ale i růst inflace a změny v DPH.
Metrostav připomíná, že Blanka je nejdelším tunelovým komplexem v České republice a nejdelším městským tunelovým komplexem v Evropě. Poukazuje na zajímavosti, mimo jiné na to, že je v něm nainstalováno speciální osvětlení, které řidičům nezpůsobuje světelný šok, ale umožní přivyknout na světelné podmínky v podzemí. Na bezpečnost a plynulost provozu podle webu nonstop dohlíží videodohled a videodetekce. Kamery monitorují nejen bezpečnost, ale také dodržování povolené rychlosti a bezpečné vzdálenosti mezi auty. V případě nouzového volání z SOS výklenku příslušná kamera ihned upozorní dispečera. Kamery automaticky upozorňují i na případné chodce, kolony, havárie nebo vozidla v protisměru. Blanka ovšem stále nemá vlastní dispečink, jehož výstavbu provázejí problémy.
Kritici tvrdí, že Blanka dopravě ve městě neuleví. Poukazují na to, že neexistuje plán návazných dopravních opatření, zejména na výjezdech z tunelu.