Elektromobil Tesla S: Budoucnost v přítomnosti

TESLA

Elektromobil Tesla S: Budoucnost v přítomnostiAUTO TEST 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Za americkou automobilkou Tesla stojí úspěšný podnikatel a vizionář Elon Musk, který přivedl na svět například projekty PayPal, Space X nebo Solar City. A nyní úspěšně prodává Teslu model S. Po týdenním testu jsem přehodnotil názor na elektromobilitu…

Tesla byla založena v roce 2003, ovšem velký rozmach zažívá až nyní. Právě příchod modelu S, tedy velkého liftbacku s rozvorem téměř tři metry, byl pro automobilku zásadní a zajistil ji nejen pozornost veřejnosti a medií, ale také očekávané prodeje.

Znám už relativně dost elektrických automobilů, jezdil jsem například s Nissanem Leaf, BMW i3 či prototypem elektrického golfu. Ale u těchto menších aut byl pro mě dojezd vždy limitující a schopnosti aut byly a jsou o různých kompromisech. Jednoduše řečeno, každodenní použitelnost není na úrovni, na kterou jsme zvyklí u konvenčně poháněných automobilů. Tesla S ale můj názor změnila…

Neomezená variabilita

První věcí, která mě zaujala, je design. Tesla vypadá jako prémiové auto, je krásná, dotažená, pěkně zpracovaná a vizuálně přitažlivá. A to i z vnitřního pohledu: usadíte se do prostorného interiéru, kterému bezesporu dominuje ohromný 17palcový displej, hlavní ovládací panel všech palubních funkcí. Kolem je kůže, imitace karbonu, kvalitní plasty a hodně hliníku. Elegantní čalounění dveří dává tušit, že Tesla nemyslela pouze na technologii, ale chce nabídnout plnohodnotné prémiové auto se vším, co to obnáší. Prostornost interiéru vás potěší, neboť v autě zcela chybí středový tunel, kudy by se vedla kardanová hřídel či výfuk, takže podlaha v autě je rovná. Příplatková prosklená střecha sice trochu snižuje strop, ale to pocítí pouze osoby vyšší než 185 cm. Platí to i na zadních sedadlech, kde je sice dost místa pro nohy, ale hlava vyšších cestujících se výrazně přibližuje stropu. Výhodou Tesly je její neomezená variabilita – zavazadelník má objem 812 litrů, po sklopení sedadel vzniká plocha o hodnotě 1645 litrů. Kufr hluboký, snadno přístupný a s nízkou nákladovou hranou. K tomu lze využít ještě zavazadelník pod přední kapotou, který přináší nezanedbatelných 229 litrů prostoru.

Druhou věcí, kterou začnete ihned po usednutí řešit, je samotná technologie pohonu. Vzadu je umístěná pohonná jednotka: napříč uložený asynchronní třífázový elektromotor Tesla L1S pohánějící zadní kola. Energii mu dodává soustava plochých lithium-iontový akumulátorů, umístěných v podlaze mezi koly vozu. Celkem zde nad titanovým krytem podvozku našlo místo 7000 článků.

Elektrická jízda bez emisí. Jako v tramvaji

Po usednutí do vozu stačí pouze sešlápnout pedál brzdy, čímž Tesla ožije. Poté už voličem u volantu (pochází z mercedesu) stačí vybrat D a vyrazit dopředu. Čistě elektrická jízda bez emisí začíná! Okamžitě vás překvapí brutální, okamžitý zátah elektromotoru, doprovázený pouze jemným hučením připomínajícím tramvaj. Tesla S v testovaném provedení P85 zrychlí na 97 km/h za 5,4 s, což je hodnota současných silnějších sportovních aut. Je až neuvěřitelné, jak si elektromotor poradí s hmotností 2,2 tuny, zátah je opravdu dramatický, zejména v rychlostech kolem 100 km/h. Další věcí jsou jízdní vlastnosti. Vůz sedí na vzduchovém podvozku a 21palcových kolech (základem jsou 19palcová) se šlupkovitými pneumatikami. I na nich se ale chová příkladně zejména v oblasti komfortu podvozku, posádku neruší žádné rázy či natřásání. V zatáčkách se ukazuje vyšší hmotnost a nepříliš povedené řízení, které trochu kazí celkový velmi pozitivní dojem z jízdy. Tesla zkrátka nejezdí jako pětkové BMW, ale na běžnou použitelnost to nemá žádný vliv. Uprostřed přístrojového štítu najdeme ukazatel dojezdu. Při plném nabití dokáže Tesla ujet až 480 km, přičemž v praxi (a zimě) se dá na jedno dobití ujet asi 350 až 380 km, což dělá z Tesly už skutečně použitelné auto.

Dobití: 4,5 hodiny, nebo 20 minut

Nabíjení je třetí kapitolou – jak to vlastně funguje a jaké jsou reálné náklady na provoz? Ideální způsob dobíjení je využívání tzv. superchargerů, které Tesla v současné době buduje po celém světě. Nejvíc jich je v USA, ale Evropa už je také dobře pokrytá. Česká republika je v tomto ohledu stále ještě zaostalá, nejbližší je ve Vídni a ve východním Německu. V Česku si ale v pohodě vystačíte s rychlými nabíječkami, které staví ČEZ a PRE. Mají 32 Ampér při výkonu 400 wattů. Dobití Tesly S na nich trvá zhruba 4,5 hodiny, ovšem do 80 % baterií dobijete vůz za výrazně kratší dobu. Osvědčilo se mi průběžné dobíjení, při kterém dobijete asi 100 km za jednu hodinu. Další možností je využití domácích třífázových zásuvek, například v garáži. V ideálním případě stačí Teslu nechávat doma každý den přes noc dobíjet a jste v pohodě.

Za přístup k nabíječkám ČEZ a PRE, kterých už je u nás dostatek, zaplatíte paušál za cenu 150 kč/měsíc. To znamená, že za dobíjení auta zaplatíte reálně pár korun. Supernabíječky Tesla jsou pro majitele po celém světě zadarmo a vzhledem k elektrickému proudu až 125 A na nich dobijete auto do 80 % za pouhých 20 minut. A máte k dispozici cca 350 km dojezdu… Opačným extrémem je dobíjení z běžné domácí zásuvky 230 V, které trvá skutečně dlouho – celé auto dobijete až za více než den, je to spíše nouzové řešení, ač jsem ho také normálně použil. Při běžné ceně elektřiny stojí provoz Tesly asi 1 Kč za 1 kilometr, ovšem při využití rychlých nabíječek cena výrazně klesá. Servis Tesly stojí 560 až 700 eur za každých 20 000 km, což opět znamená náklady asi 1 Kč za kilometr, takže v případě, že nemáte doma solární panely nebo platíte normální elektřinu, provoz vás vyjde asi na 2 Kč za jeden kilometr. A to je velmi dobré…

Palubní displej
Základním rozhraním, přes které se ovládá všechno od audia až po zavírání střechy či funkce světlometů, je 17palcový dotekový displej uprostřed palubní desky. Nastavujete zde nejen navigaci (využívá mapy Google), audiosystém (USB, Bluetooth), spojení s telefonem či palubní počítač, ale také internet. Tesla S je neustále připojená na internet pomocí sítě 3G, takže v případě dobrého pokrytí signálu (to se o ČR ještě říct nedá) můžete v pohodě brouzdat sítí. Navigace neustále aktualizuje seznam supernabíječek Tesla, které lze využívat zdarma. Pamatuje si také všechna použitá dobíjecí místa, případně vyhledá další. Nechybějí ani další praktické funkce jako denní plánování úkolů (diář), nastavení profilů řidičů, vskutku rozměrný obraz couvací kamery nebo nastavení časování dobíjení a další vychytávky. Celé rozhraní funguje na systému Linux.

Další věcí je servisní síť – Tesla je specifická tím, že prodává svá auta hlavně pomocí e-shopu, ale v Evropě už existuje řada oficiálních zastoupení a servisních míst. Hlavní centrála společnosti pro Evropu je v nizozemském Tilburgu. V Česku oficiální zastoupení zatím neexistuje, ale Teslu lze koupit například přes společnost Amilcar, která se na Teslu zaměřuje a zajišťuje nákup, dovoz i financování. Kolik vlastně Tesla stojí? Základní verze 60 kWh stojí 69 900 dolarů, což znamená v přepočtu necelých 1,6 milionu Kč. To je cena, za kterou koupíte v základní výbavě například BMW 535d. Pak jsou tu silnější verze, verze s výkonnějším systém baterií 85 kWh začíná na 79 900 USD (asi 1,76 milionu Kč) a vrcholná P85D Performance začíná na 104 500 USD (asi 2,3 milionu Kč).

Pro nás jsou tyto ceny ovšem spíše základní, neboť je třeba počítat s některými příplatkovými prvky (není jich zas tolik, ale cenu navýší) a navíc s dopravou do Evropy a dalšími náklady. I proto je přesnou cenu těžko odhadnout. Faktem zůstává, že Tesla je dražším vozem, ale je to pochopitelné – má v sobě technologii budoucnosti.

Plusy:

funkční pohonné ústrojí, dynamika, nízké provozní náklady, image, pohodlný podvozek, prostorný interiér

Minusy:

v ČR ještě ne zcela dotažená konektivita, slabší řízení, hmotnost citelná v zatáčkách, v ČR chybějící supernabíječky a mizivá podpora elektromobility

Verdikt:

První použitelný elektromobil na světě. Tesla S je zásadní auto, které ukazuje, že to opravdu jde. Dá se s ní jezdit téměř zadarmo a přitom nabízí výkony nejsilnějších aut své třídy. Je normálně využitelná, jen vám změní řidičské návyky, neboť benzinové pumpy pro vás ztrácejí smysl a delší cesty je třeba trochu plánovat. Ale na to se dá snadno zvyknout a pocit výjimečnosti při řízení tohoto výjimečného vozu vás o správnosti vašeho rozhodnutí přesvědčí téměř okamžitě. Skutečně zajímavá, pokroková alternativa běžnému způsobu přepravy. Výhodou také je, že díky supernabíječkám Tesla dojedete k moři v podstatě zdarma.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články