10 Volvo V90

Volvo V90: Svěží severský vánek pro rodinu i VIP

AUTOTEST

Témata: ,

Zpívá se, že severní vítr je krutý, to ale neznamená, že vše, co přichází ze severu, nedokáže zahřát u srdce. Naopak. Přístup seveřanů k produktovému designu je velmi specifický a na chladné klimatické podmínky reagují v konečném důsledku velmi útulnou a komfortní atmosférou. Zářným příkladem je zbrusu nové Volvo V90, které do třídy velkých prémiových kombíků přináší originální svěží vánek.

Předchozí generace velkého kombíku V70 byla na trhu pěkně dlouho, a tak se stejně jako v případě velkého SUV XC90 čeká na novou generaci s velkým očekáváním. A stejně jako u XC90 zatím vše nasvědčuje tomu, že i nové pětimetrové švédské kombi bude trefou do černého.

Design prodává

Obecné pravidlo platí v automobilové branži poslední dobou čím dál více a v prémiové třídě hraje design ještě významnější roli. Je to segment, v kterém zákazník nemusí moc koukat na peníze a rád si připlatí za kvalitu a něco, co se mu líbí. Designéři Volva pod vedením Thomase Ingenlatha (bývalý šéfdesignér Škodovky) u svých posledních modelů ukazují, že vkusu zákazníků dobře rozumí a umí jim namíchat optimální mix toho, co se jim bude líbit. Názornou ukázkou může být úspěch kompaktního SUV XC60, které značce přivedlo nové zákazníky, kteří doposud Volvo nikdy neměli a kteří si pro tento model přišli prostě jen proto, že jim líbí. Model V90 má podle mne všechy parametry k tomu, aby ve své třídě ukázal podobný efekt. Po boku tradiční německé prémiové trojky, na kterou poslední dobou útočí i Jaguar, působí Volvo V90 originálně, nezaměnitelně, sebevědomě i výrazně a přitom nijak okázale či dokonce arogantně. Z hlediska vzhledu ho považuji za jeden z designově nejkomplexnějších vozů na trhu, který s přirozenou samozřejmostí dodá potřebnou důstojnost právníkovi či lékaři, stejně jako se v něm bude dobře cítit sportovec před stadionem. Mimochodem, Volvo angažovalo pro tento model do role ambasadora fotbalistu Zlatana Ibrahimoviče – můžete se podívat na video, které z toho vzniklo.

Interiér: IKEA pro velmi náročné

Můžeme sice tvrdit, že Švédové jsou z hlediska interiérového designu specifičtí – jsou spíše minimalističtí s akcentem na jednoduchost, ale nic to nemění na tom, že zároveň vyžadují vysokou kvalitu, funkčnost a četné použití přírodních materiálů. Výsledkem je styl, který je většině lidí příjemný, působí útulně, jednoduše a přitom luxusně. Vítejte uvnitř Volva V90 – je totiž přesně takové. Tým interiérových designérů, který vede bývalý designér značky Bentley Robin Page, se opravdu „vycajchloval“ a navázal na svou práci v modelu XC90. Volvo V90 na mne snad působí pro svůj segment až příliš luxusně a dovedu si představit, že si jej lidé budou kupovat třeba právě jen pro ten pocit z interiéru, kterému, jak velí doba, vévodí velký dotykový displej infotainmentu Sensus na středovém panelu.

Vše, co doba vyžaduje

Nové Volvo V90 se bude nabízet ve čtyřech výbavách (Kinetic, Momentum, Inscription a R-Design), přičemž jak je u této značky zvykem, již základní verze zahrnuje velmi dlouhý seznam prvků, a to zejména těch bezpečnostních. Ono to popravdě v silně konkurenčním prostředí, jež panuje v tomto segmentu, ani jinak nejde, stejně jako nutnost nabízet verze s pohonem přední nápravy i všech kol. U nás se v této třídě „holátka“ moc neprodávají. Soubor pasivních a aktivních bezpečnostních systémů sdružuje Volvo pod název IntelliSafe, což zároveň tvoří základ zcela nového směru, který se Volvo o poznání intenzivněji než konkurence snaží přivést do běžné praxe – autonomní řízení. S jeho současným vývojovým stupněm se budeme moci seznámit právě i v modelu V90, kde je integrován ve variantě poloautomatického samostatného řízení, jež funguje až do rychlosti 130 km/h.

Jak je na tom s komfortem a prostorem?

Volvo kladlo při vývoji vysoký důraz na komfort a tichý interiér. Také proto je v nabídce příplatků možnost vzduchového odpružení zadní nápravy. O komfortu z hlediska materiálů již byla řeč, ale V90 nezaostává ani v oblasti prostornosti pro cestující. Zejména vpředu je dojem perfektní, což neznamená, že by vzadu měl i dospělý jedinec nějak strádat. Zadní část kombíku V90 již není tak hranatá jako dříve, takže kufr o objemu 560 litrů je plus-minus srovnatelný s konkurencí a jeho využitelnost je kvůli zkosení zádi o něco menší – ústupek z tradice lze akceptovat s ohledem na výslednou estetiku. Tak či tak, v těchto autech se zase tolik věcí nevozí a pro rodinnou dovolenou v zimě či v létě bude zavazadelník stačit.

Motory: pouze čtyřválce

Doba už je holt taková, takže si zvykejme…už u modelu XC90 vyškrtlo Volvo z nabídky vše, co mělo více jak čtyři válce, a očekávat jiný přístup u V90 by bylo naivní. Pro český trh jsou tedy k dispozici benzinové čtyřválce T5 (254 k), T6 AWD (320 k) a plug-in hybrid T8 AWD s benzinovým motorem 320 koní kombinovaným s elektromotorem o výkonu 87 koní, který pohání zadní kola. Kombinovaný výkon soustrojí je tedy 407 koní s maximálním točivým momentem 640 Nm. V Evropě stále dominantní diesely jsou zastoupeny verzemi D3 (150 k), D4 (190 k) a D5 AWD (235 k), přičemž každou z nich si lze koupit i s pohonem všech kol. S manuální převodovkou se setkáte jen u verzí D3 a D4, jinak je v nabídce šesti- nebo osmistupňový automat Geartronic. Jakkoliv jsou parametrově čtyřválce dostatečné, vidím v absenci agregátů s větším počtem válců přeci jen hendikep. V této třídě totiž nejde jen a pouze o výkon a dynamiku, ale také o pocit z toho, co má člověk pod kapotou. Oblíbenost šestiválců je zde prostě značná a obecná otázka odolnosti a trvanlivosti čtyřválců zatím nezodpovězená…

Ceny známe už teď, první auta budou na podzim

Vstupní verzí a motorizací do řady V90 je provedení D3 FWD Kinetic s cenovkou 1 106 400 Kč (vč. DPH), předpokládám, že prodávanější budou lépe vybavené a výkonnější dieselové verze s pohonem všech kol, kde se cena pohybuje kolem 1,5 milionu.

Plusy:

design, zpracování, kvalita, bezpečnost

Minusy:

pouze čtyřválcové motory, průměrná velikost zavazadlového prostoru

Verdikt

Jsem vděčný za každé auto, z kterého čiší sebevědomá individualita a které zároveň dokáže i v detailech splnit to, co slibuje jako celek. Volvo V90 na mne působí přesně takto – vzhledově originální a propracované do detailu, nezaostává ani po technické či technologické stránce. Je to auto, u kterého si dovedu představit, že odváží VIP z filmového festivalu stejně, jako, že přiváží rodinu do horského střediska či k pláži. Volvo o svých modelech V90/S90 říká, že to jsou auta, která si lidé kupují, aby se odměnili. Něco na tom bude.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.