Domingo zažil v Praze aplaus ve stoje. Přijel oslavit Mozarta
v roli dirigenta
Zaplněné hlediště Stavovského divadla v pátek večer vestoje aplaudovalo pěvci Plácidovi Domingovi, který do Prahy přijel dirigovat operu Don Giovanni. Světová premiéra díla Wolfganga Amadea Mozarta se konala na stejném místě před 230 lety. V mezinárodním obsazení se zaskvěla česká sopranistka Kateřina Kněžíková v roli zhrzené Giovanniho milenky Elviry.
„Dostalo se mi privilegia zpívat a dirigovat v mnohých velkých operních divadlech světa. Musím se však přiznat, že pomyšlení dirigovat Dona Giovanniho (...) mě naplňuje mimořádným respektem,“ uvedl k pražskému vystoupení Domingo.
V tištěném programu k představení také upozornil na to, že zatímco Mozart dokončoval operu na poslední chvíli a neměl mnoho času ji zkoušet, Domingo si mohl dovolit „luxus“ v podobě práce s pečlivě připravenými zpěváky a s orchestrem Národního divadla, který dílo velmi dobře zná.
Hlavní roli prostopášníka Giovanniho svěřil Domingo Italovi Simonu Alberghinimu. Milovníkova prohnaného sluhu Leporella ztvárnil Rumun Adrian Sampetrean, kterému charakter jeho postavy umožnil prokázat nejen pěvecký, ale i komediální talent. Tři české sólisty si Domingo vybral na pražském lednovém konkurzu. Vedle Kněžíkové tak vystoupili také Jiří Brückler jako žárlivý Masetto a Jan Šťáva jako zavražděný Komtur.
Myšlenka dirigovat Dona Giovanniho v jediném doposud existujícím divadle z těch, v nichž Mozart působil, prý Dominga napadla před pěti lety při předvánoční soukromé návštěvě české metropole. Prahu chce tímto způsobem proslavit jako město, které Mozartovi umožnilo vznik mistrovského díla.
„Opera oper“, jak se dílu o potrestaném svůdníkovi Giovannim někdy přezdívá, je s českým hlavním městem nerozlučně spjata. Mozart se ji totiž rozhodl složit pro Prahu poté, co Pražané s nadšením přijali jeho Figarovu svatbu, která ve Vídni propadla. V Národním divadle patří Don Giovanni dodnes k jednomu z nejhranějších titulů. Opera je však oblíbená celosvětově – v loňské sezoně byla s 2299 představeními devátou nejuváděnější.
Domingovo nastudování opery bude mít jedinou reprízu, která se uskuteční v neděli – tedy přesně na den 230 let poté, kdy se Mozart 29. října 1787 chopil taktovky ve Stavovském, tehdejším Nosticově, divadle. Lístky už k dostání nejsou, zájemci se však mohou vypravit na piazzetu Národního divadla, kde z představení poběží přímý přenos.
Šestasedmdesátiletý madridský rodák Domingo, kterého nejvíce proslavila spolupráce s Lucianem Pavarottim a José Carrerasem v projektu Tří tenorů, studoval dirigentství na konzervatoři v Mexiku společně s hrou na klavír. Za dirigentský pultík se postavil ještě na vrcholu své pěvecké kariéry, později se na řízení orchestru a zpěváků zaměřoval stále více.
Akci Plácido Domingo v Praze pořádá soukromý subjekt Domingo-Mozart-Prague společně s Národním divadlem. Kontroverzi vyvolala skutečnost, že ministerstvo kultury projekt finančně podpořilo přes negativní stanovisko odborné komise, která hodnotí žádosti o dotace na klasickou hudbu.